Gå til innhold

Jeg trener mye, men nå blir det bare tur gåing :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet du at dette kan jo ikke stemme! Sitter et embryo, så skal det svært mye til at det"løsner", må jo være bort i mot umulig! Ingen vet jo hvorvidt disse kvinnene som har trent, ville ha abortert uansett, og om årsaken faktisk var trening eller noe helt annet, mange kvinner som trener hardt og mye har feks. blødningsforstyrrelser og dårlig kosthold med tanke på å få i seg tilstrekkelig næring. Husk at all forskning har "motforskning" og at spes. det du leser i pressen er svært lite nyansert.

 

Så fortsett å trene, tenk på den sunne og sterke kroppen du får og lytt til kroppen. Den sier ifra når den blir for hardt pressa, og den tåler nok (og krever) mye mer enn turgåing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om balanse.....og at alt passer ikke til alle alltid.... Et lite tankekors er at vi i Norge ofte tilrettelegger trening til gravide, etter at det har gått noen måneder og magen har vokst, og gjerne ofte får høre at "i starten kan man trene som man er vant til". Innenfor yoga, så er de svært nøye med å tilrettelegge treningen i første trimester. Jeg spurte en 92 år gammel yogaguru fra India om hvorfor de anbefalte alle gravide i 1.trimester om å unngå å trene hardt, også yoga, og han sa at i 1.trimester "er babyen flytende", og strukturen er uferdig. Med dette mente han at f.eks harde fysiske påkjennelser som gir temperaturøkning i kvinnens kropp, oppleves som feber for fosteret. Fosteret kan heller ikke kjøles ned like fort som mor, og kan i denne tidlige fasen derfor lettere skades.Kan sees i sammenheng med at feber tidlig i svangerskap også kan være en risiko?! Ellers ender jo sånn ca 25% av alle graviditeter med spontan abort, ofte uten at den gravide i det hele tatt vet at hun har vært gravid....Det faktum at det ikke er lov / strenge restriksjoner mht å forske på bl.a dette på gravide, gjør at det blir mye "synsing". Når man er gravid er det ellers ikke tiden for å "sette nye rekorder" innenfor trening, men det er viktig å holde seg ( og barnet ) i form, og be kvalifiserte om hjelp dersom man er usikker! GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at i østlig tenkning legger man vekt på helt andre ting enn i vestlig medisin, spes. yoga. Man skal jo ikke ligge opp ned når man menstruerer heller, for at det "urene" blodet(snakk om kvinnediskriminerende!) ikke skal renne tilbake inn i kroppen!

Og hvorfor svetter man? Jo, nettopp for varmeregulering. Det skal ekstremt hard trening til for at kroppstemperaturen øker så drastisk, samt varme ytre omstendigheter. Man er livredd for varme kropper i Norge, i Finland tar man VARM badstu gjennom hele svangerskapet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt; de lærde strides...... : )

Hver og en må finne sin sannhet, og personlig setter jeg stor pris på å lære mer om de ulike teoriene, og hva som ligger bak.

Ang "opp-ned-stilliger" i yoga, er det også der svært ulike oppfatninger. Din forklaring ovenfor, er svært forenklet. Utfra et yogaperspektiv blir det også forklart som en måte å respektere kvinnene i den viktige fasen i måneden.

Ang varnme badstuer, så kunne jeg personlig ikke tenke meg det når jeg er gravid. Med den økte blodmengden i kroppen i svangerskapet, har man allerede en økt kroppstemperatur og derfor er det lettere å bli overopphetet som gravid. Men som sagt, frihet for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvordan gir den økte blodmengden i svangerskapet økt kroppstemperatur, når dette reguleres av temperaturreguleringssenteret i hjernen?

 

Vel, vel, uansett er vel poenget mitt at er man vant til trening, svetting eller for den saks skyld badstu, er kroppen innstilt på det, og da også embryoet/ fosteret, som blir skapt i det miljøet som mor skaper/er vant med. Og så tenker jeg at er det et veldig ugunstig miljø, så vil jo kroppen si ifra og ev. også kvitte seg med embryoet, dersom oppvekstkårene ikke er optimale.

 

Vi må huske på at kvinner i alle tider har drevet med hardt fysisk arbeid gjennom svangerskapet og at fostre som er levedyktige overlever de verste og største belastninger, der fysisk aktivitet i treningsøyemed for Kari Nordmann bare blir barnemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodet er varmt da : ) Du fryser fort ihjel uten varmen fra bodet...

30-50% økning av blodvolumet i svangerskapet og samme blodomløp....

Stoffskiftet endres i løpet av svangerskapet. I tillegg har man hormonelle endringer som også spiller inn.

Normalt kan 30-60 min med hard trening øke temperaturen i kroppen til 39 grader. -> man regner med at det samme skjer med gravide, og når de allerede har en litt forhøyet kroppstemperatur....

Normalt ligger i tillegg barnets kroppstemperatur en halv grad høyere enn morens i hvile.I hvile kan barnet avgi varme til mor, men under fysisk aktivitet kan ikke barnet selv fjerne de økte varmen ved svette / pusting ( slik som mor kan).

" Det er likevel godt dokumentert at trente kvinner har nedsatt terskel for svetteproduksjon sammenlignet med utrente, og dermed er bedre i stad til å avgi varme." (Sitat fra boken; Sprek, slank og sunn mamma av Kari Bø, Christine Thune og Beate Winther )

 

Og det med "ugunstig miljø", er jo litt av poenget her. Ved å ha mest mulig fakta, kan man jo gjøre sitt beste for at miljøet skal bli levedyktig for det ufødte barn, slik at kroppen ikke trenger å "kvitte seg med embryoet".

 

Jeg er på ingen måte imot fysisk aktivitet i svangerskapet. Jeg har de siste 20 årene jobbet heltid i treningsbransjen. Jeg mener at trening for gravide bør tilrettelegges den spesielle tilstanden kroppen er i, og da trenger man bl.a å vite mest mulig om hvilke fysiologiske forandringer et svangerskap medfører. Fordi forskning på gravide er svært begrenset, er det mange myter som sirkulerer og mye synsing. Til og med de lærde strides her. Hver og en må kjenne etter i sin kropp og be om hjelp fra kvalifiserte dersom de er i tvil ang trening i svangerskapet - og sitt svangerskap. Litt av problematikken her er vel gjerne at de fleste lever et svært rolig liv, og de eneste gangene de "driver med hardt fysisk arbeid", om man er gravide eller ikke, er på trening?!

 

Oki, heldigvis går det bra med de fleste, jeg ønsker alle lykke til med svangerskap, trening og kroppstemperatur!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg er akkurat ferdig med min master i idrettsvitenskap og har fordypet meg i trening og svangerskap. Studien du refererer til er kun gjort subjektivt og ved å spørre kvinnene retrospektiv- det betyr at de må selv huske tilbake det som har skjedd tidligere. Norske forskere på området er derfor svært skeptisk til denne undersøkelsen. Det kan i tillegg være svært mange som feilinformerer i og med at det ikke har en mer objektiv måling.

 

Tror det er viktig å høre på sin egen kropp. Selv har jeg trent hardt i begge mine svangerskap og har hatt foreløpig 2 flott svangerskap og og lett og fin første fødsel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt på siden, men men. Catta: Hva mener du om intervalltrening i 1. trimester for veltrente (som har trent intervall i mange år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...