Gå til innhold

farmor vs bestemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo det, men er kamuflert under forumet "besteforeldredebatten"!

Skrevet

18:43- Bra det er noen som forstår det her! Jeg brukte de fire første åra av forholdet til samboeren min til å være grei med svigermor. Hver gang hun sa noe som såra meg tenkte jeg at jeg sikkert overreagerte, eller bare var usikker. Det ble bare verre og verre, så jeg begynte å si forsiktig fra at det hun sa ikke var fakta. Da gjentok hun det hun hadde sagt om og om igjen! Men jeg er oppdratt til å være høflig mot de som er eldre mot meg, så jeg bare beit det i meg og gråt når hun hadde gått igjen. Hvorfor skal jeg være så innmari grei mot ei som bare vil ødelegge for meg? Alt jeg har gjort gærnt er å bli sammen med sønnen hennes!

Skrevet

IKKE la besteforeldre velge dette selv, det er et valg foreldrene bør stå for.

Synes bestemor høres koselig ut, men litt enklere for barn å forholde seg til farmor og mormor. Så vet de hvilken som er på mors og fars side.

Min mor ønsket å være bestemor, men vi sa at vi ville at hun skulle være mormor. Min far (de er skilte) ville ikke være bestefar. Og jeg synes det virker så feil med bestemor og morfar....

Så vi har bestemt selv for ungene!!

Skrevet

Er det så viktig for dere å såre svigermor?

Her i huset valgte eldstemann selv. Han fikk ikke til å si farmor, så det ble derfor bestemor.

Skrevet

Her skal nå tassen få velge hva han sier selv når han blir såpass stor. Enn så lenge omtaler vi mine foreldre for mormor og bestefar. Også har vi farmor og farfar. Jeg syntes farmor og farfar er vel så hyggelig som mormor,morfar, bestemor, bestefar... Men mamma feks ville være mormor fordi hun har assossiasjoner til bestemor som hun ikke identifiserer seg meg og samme med pappa om morfar.. Farfar omtaler farmor som bestemor iblant og det er helt greit..:)

Skrevet

Her skal farmor absolutt kalles mor! Fordi det er det søskenbarna kaller henne (hun er deres mormor),slik at de ikke blir forvirra når mine barn kaller min mamma for mor når de tror det er deres mormor.. IDIOTI!

Skrevet

Har også en svigermor som lagde en sak ut av at vi kalte henne farmor.. Men for meg er det helt naturlig med farmor. Og ikke er det så lett heller med disse navnene når de er skilt og det er enda flere som skal ha navn..

Men nå etter 2år kaller hun seg selv farmor. Hun har vel skjønt at vi ikke mener det er noen "dårlig tittel". :)

Skrevet

Hvorfor er det så "dårlig" å bli kalt farmor?? De er som mora til faren til barnet! Tror bare de som har problemer med det er de som selv hadde et dårlig forhold til svigermor, men de trenger vel ikke å la det gå i arv heller! Mannen min har en "mor" og "far" og en farmor-bestemor. Det går an å gjøre det litt enklere enn det. Jeg får forresten ikke lov av svigermor å kalle hans mormor for "mor", så da blir det jo enkelt...

Skrevet

Dere har ikke bestemt for ungene. Dere har bestemt over, og ikke vist respekt for ønskene til de som oppfostret dere. Egoistisk!

Skrevet

Heisann, er jeg eneste farmor som svarer montro?

Heldigvis fikk jeg som er bestemora til nurket bestemme selv =o)

Mormora spurte meg i jula hva jeg ville kalles, for hun var "mormor".

Nei,jeg er da farmor, sa jeg, - så det er vel naturlig? ;o)

Heldigvis har jeg en svigerdatter og en sønn som ikke bestemte akkurat det der. Det er da vel nok oppgaver å være nybakte foreldre om de ikke skal styre med sånne trivielle ting på toppen av alt det andre....

Hvis jenta vil kalle meg bestemor når hun er gammel nok, eller grandma (hvem vet?), så skal hun få lov til det.

=o)

Skrevet

Nettopp! Det er da vel naturlig å bli kalt farmor vel? Skjønner ikke at det er noe galt med å være moren til faren til barnet! Kan noen forklare hvorfor det liksom er et skjellsord?

Skrevet

Kanskje det går mer på at de vil være "BESTemor" i forhold til den andre? Det virker nesten sånn, for betegnelsen farmor er det vel ikke noe galt med?

Skrevet

Jeg vokste opp med at begge bestemødrene mine var bestemor, så for meg blir mormor/farmor helt snålt, men uansett takler som regel barn fint å ha flere med samme tittel. De fleste har jo flere tanter og onkler uten at det er noe problem, så jeg skjønner ikke helt hva folk stresser over. Trenger man å være mer spesifikk (hvis begge er tilstedet) så har jo folk navn det ikke skader at barna også lærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...