Gå til innhold

farmor vs bestemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har farmorer som nekter å hete farmor? Men som vil hete bestmor? Vi har alt en annen som heter det (oldemor) Vi er foreldrene og har bestemt at det blir farmor! Men hun sier "kom til bestemor" sønn våres blir vel bare forrvirra når hun holder på sånn?

Hva er galt med navnet farmor?

Skrevet

Vår vil helles ikke kalles farmor av en eller annen grunn. Så her har gutten bestemor (mormor) og besta (farmor). Synes det er helt greit. :)

Skrevet

Hva er galt med å la henne bestemme hva hun skal kalles?

De kan ha flere bestemødre - no problem!

Skrevet

Farmor her vil heller ikke være farmor.. Vesla her har bestemor og bestefar, mormor og morfar (min mor og hennes nye mann) og besten (min far). Alle har fått velge selv hva de foretrekker, så får vi se hva hun sier når hun blir stor ;)

Skrevet

Akkurat DET synes jeg besteforeldrene skal få bestemme selv! Det er jo de som skal "hete" det. Guttene har to forskjellige fedre, men vi har latt det være opp til dem selv hva de vil hete. Så her er en salig blanding av "far og mor", "farmor og farfar" og "bestefar" (bestemor, altså min mor, er død.)

Kunne ikke falle meg inn å blande meg opp i deres navnevalg.

Skrevet

Farmor vil heller ikke være farmor her, helt greit det, hun fikk velge selv! Så poden har altså to bestemødre. Han er 2 og holder fint styr på hvem som er hvem.

Skrevet

Det er jo DERE som forvirrer ungen med å "holde på sånn" - hun må vel få bestemme sin egen tittel? Og når hun vil hete bestemor, ja da blir det sånn. Enkelt og greit.

Skrevet

Det kan vel f.eks tenkes at hun hadde et anstrengt forhold til sin svigermor, altså din manns farmor, og at hun dermed har veldig negative assosiasjoner til navnet. Jeg synes du burde la henne bestemme. Men hvorfor kaller dere oldemoren for bestemor, egentlig?

Skrevet

Det er flere som har negative assosiasjoner til ordet farmor. Dette kan kanskje bunne i at mamma ofte ikke liker sin egen svigermor, og derfor kan det smitte over på enkelte barn som at farmor er et negativt ladet ord. Kan godt hende det er dette som har skjedd med din svigermor..

Min mor har sagt til meg at hun er mormor til mine barn og når min bror får barn så vil hun være bestemor. Dette fordi hun ikke likte sin egen farmor og tenker på henne hver gang noen nevner navnet farmor.

Jeg mener at dere som foreldre ikke trenger å blande dere med hva besteforeldrene velger å ville kalle seg. Det er tross alt disse som skal leve med å ha klengenavn!!

Ha respekt for din svigermor, sier bare jeg. Det er utrolig ekkelt for henne å skulle svare til et navn hun forbinder med noe negativt!

Min svigerinne planlegger å kalle min mor for farmor, og sier dette til meg hver gang vi diskuterer det. Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med å ha flere som kalles bestemor. Jeg hadde to bestemødre (min oldemor og min farmor). Det ble bare naturlig at vi alltid sa bestemor på *stedsnavn*. Jeg hadde to bestefedre også, både morfar og farfar. Dette var heller aldri noe problem og ble løst på samme måte som med bestemødrene.

Men vær så snill.. La din svigermor bestemme hva hun vil kalle seg.

Skrevet

jeg har ikke noe kontakt m de på farsiden min så for meg har det alltid vært bestemor og hun er mamma sin mamma.

men når bebisen kommer ville mamma gjerne bli kalt bestemor. så det er greit for meg.

mamman til samboer kan gjerne bli kalt farmor hun =)

Skrevet

skjønner henne godt jeg. Bestemor er jo så mye koseligere enn farmor! Sikkert fordi jeg selv er vokst opp med et nærere forhold til min bestemor enn min farmor.

Men i min verden er det slik at foreldrene på mors side blir bestemor og bestefar og foreldrene på fars side blir farmor og farfar. Har alltid vært sånn i vår familie

Skrevet

Farmora til barnet vi venter sa her forleden at hun ikke bare vil være "farmor i Oslo". Jeg svarte at det er jo litt vanskelig å gjøre noe med siden hun er farmoren og bor i Oslo. Kanskje hun mente at hun ville kalles noe annet?

Hun har et dårlig forhold til sin svigermor, men har dessverre benyttet anledningen til å "ta igjen" på meg da jeg ble hennes svigerdatter. Hun bruker enhver anledning til å være nedlatende og ekkel mot meg, men nå har heldigvis samboeren min begynt å si fra til henne. Dermed hater hun meg enda mer. Jeg håpte og trodde at vi ville få et greit forhold da jeg ble sammen med sønnen hennes, men alt jeg gjør er feil uansett.

What goes around comes around, og nå er det hun som er farmor.

Skrevet

Bestemor er mye kosligere. Farmor er et grusomt ord. Forestiller meg en gammel gretten drittkjærring. Bestemor er den søte koslige. Svigermor her vil bli kalt Farmor, men nei off, jeg HATER det ordet så tror ikke klarer og la henne få bestemme hva hun vil bli kalt selv... Jeg skal ihvertfall kalle henne bestemor, og moren min mormor.

Skrevet

Smålig av foreldrene å bestemme hva bestemor vil bli kalt.

Hva er så galt med å la henne få den lille gleden?

Er jammen ikke rart enkelte svigerdøttre har problemer med svigermor!

Skrevet

Jeg har det akkurat det samme problemet med min svigermor,hun nekter å bli kalt farmor. Men jeg gir meg ikke! Forstår heller ikke hva som er galt med navnet farmor. Det skal sies at vi ikke har kommet overens med hverandre siden sønnen og jeg ble sammen, 6år siden.

Teit å si det, men denne "kampen" gir jeg meg ikke på....

Skrevet

Hvorfor er det ALLTID svigerdattra som skal gi seg og gi etter for hva svigermor/farmor vil? Hvis hun alltid har vært ekkel mot svigerdattra så er det vel ikke rart at forholdet kanskje fortsetter å være litt vanskelig? Jeg gidder i hvertfall ikke å være dørmatte for noen som ikke viser meg noe respekt!

Skrevet

Så over et ord som farmor er du villig til å være et krek av ei svigerdatter? Da er du jammen like stygg som henne.

Skrevet

Jeg gidder ikke å være anonym når jeg uttaler meg om dette her engang, men jeg er helt enig med deg anonym 17:52. Du kunne kanskje sagt det på en litt mer saklig måte enn at hun er "like stygg som henne". Hun er ihvertfall like barnslig. Det går ann å heve seg over veldig mye, så det mener jeg at svigerdatteren burde gjøre: HEVE SEG OVER DET!

Det er smålig å la dette være en sak.. Hva om barnet ditt plutselig fikk det for seg å kalle deg etter fornavnet ditt, og du ønsket at h*n skulle kalle deg mamma. Jeg kan ikke si at det er akkurat samme sak, men du velger hva unger skal kalle deg så hvorfor kan ikke din svigermor få velge hva hun vil at ungen skal kalle henne? Det er ihvertfall samme sak..

Skrevet

Det er ikke noe galt med farmor, men det kan vaere lettere å hete bestemor om man er både mormor og farmor til sine barnebarn. Om hun f.eks har alle barnebarna på besök og skal rope på dem blir det lettere å si "Kom til bestemor" enn "Kom til farmor og mormor".

Moren min har önsket sterkt om å bli bestemor og det er hun til alle sine 9 barnebarn.

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å bestemme hva våre foreldre skal bli kalt. Her sa mamma klart ifra tidlig at hun ikke ville bli kalt bestemor, da virker hun så gammel, hun ville være mormor, pappa ville hete onkel (takler ikke helt det å bli eldre), men skjønner at det kan bli litt feil, så der blir det morfar. Så da står farmoren fritt til å velge det hun vil!

Skrevet

Sullemor- så farmora til ungen skal få velge sjøl hva hun skal kalles, mens hun kan kalle meg alle slags stygge navn ettersom hva hun vil? Håper dere får deres lønn i himmelen, i hvertfall. Jeg gidder ikke å finne meg i hva som helst bare fordi hun vil det. Da blir hun bare enda eklere mot meg uansett. Hvis hun ikke kan kalles farmor så får det bare være.

Skrevet

Hva får deg til å tro at med din oppførsel blir tingene bedre?

Fred skapes ikke av bare den ene siden, men det er en begynnelse!

Skrevet

Helt ening med anonym 18:31! Hurra for deg! Kunne ikke sagt det bedre selv!

Jeg å har et anstrengt forholdt til svigermor (som forressten også nekter og hete farmor) da babyen vår var 7dager hadde hun vært på besøk hver dag, selv om jeg ga tydelig beskjed til alle at jeg ikke orket noe besøk. Hun spurte kun om de samme spm, hver gang. Tilslutt ble jeg så dritt lei kjerringa,så jeg sa på en pen måte at hun ikke kunne komme hver dag. Hun fikk det rimelig travelt med å komme seg hjem :) Har sett`a 2 ganger etter det. Nå er babyen 2mnd! Jeg er strålende fornøyd! :-)

Skrevet

Rart det ikke er et eget forum som heter "svigermødre"...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...