Gå til innhold

Lapskaus

FruMamma med nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver her også jeg...liten aktivitet på Kokebok...

Tenkte å lage kjøttsuppe idag, men fikk heller lyst på lapskaus...noen som vet hvordan man gjør det? Lager jeg først suppe også lager brunsausjevning?

Skrevet

Jeg er hverken noen god kokk eller flink på lapskaus, men min samboer lager lapskaus helt fra begynnelsen av og til, så jeg kan jo forsøke å forklare hvordan han gjør det. Han skjærer opp kjøttet passe smått, og koker det i litt vann, gjerne med en buljong terning eller to. Sammen med dette koker han 2-4 poteter skjært i terninger. Disse koker da sundt og blir til jevningen i lapskausen. Greit å ikke bruke for mye vann, for da kan lapskausen fort bli tynn. Når kjøttet er ferdig kokt tar han oppi grønnsakene i samme kjelen, som bare trenger et lite oppkok for å bli møre, vi bruker gjerne sånn fryst lapskausblanding, men er like greit å skjære det man ønsker selv. Så smaker han til med salt, pepper og har evt oppi litt sukkerkulør for å få brunfarge på lapskausen. Dette er jo en veldig enkel lapskaus, så finnes sikkert andre måter å lage på, men god er den i hvertfall :)

Skrevet

Jeg skreller og deler poteter, gulrøtter, kålrabi, løk og purreløk.

Har alt i en gryte og tilsetter litt vann. Dvs vannet skal ikke over kanten på bitene. Det syns ikke at det ligger nedi der, om du skjønner?

Tilsett GRØNNSAKSbuljong. (Tørre i terninger). Hvor mange terninger i fohold til mengde vann står på pakken.

Salt og pepper.

Ha tilslutt i noen pølsebiter.

Om den blie litt tynn, trekk gryten av varmen (ikke ha lokk på) så tykner den fort.

Denne er lagt etter eget hode, og er knallgod om jeg får si det selv.

Husk å sever med flatbrød og smør...mmmm....

Skrevet

eller vil du gjøre det veldig enkelt - kjøpt lapskausblanding på butikken! den er faktisk god :) bland med ønsket kjøtt, og evt litt vann og grønnsaksbuljong hvis du ikke vil ha den så tykk :)

Skrevet

Ser at noe sier at man kan bruker buljong, vil si at det trengs ikke hvis man koker kjøtt, for da bruker man krafta av kjøttet i lapskausen. Her kokes grønnskakene først før potetene blir heven oppi. De får en rask oppkok, det er de som tar lengst tid.. gullrøttene og kålerabien.

Og skal jeg være ærlig så synes jeg ikke pølser har noe i en lapskaus. Men det er jo min mening :)

Skrevet

Når jeg lager lapskaus så er det ofte av restemat.

Enten kjøttkaker, karbonader eller kjøtt.

Bruker en hjemmelaget brun saus som base. Har i terninger av det kjøttet jeg har, rester av poteter, koker gjerne litt ekstra makaroni, og en del gulerot.. Om det er lite kjøtt så tilsetter jeg litt pølser også...

Det blir som regel nesten bedre enn middagen vi bruker restene av...

Men bruker alltid en tykk hjemmelaget brunsaus som base, syntest det er best ! :-)

Skrevet

Åjo, det er jo pølselapskaus som er best ;)

Jeg koker opp alt (minus pøsene) samtidig, for da blir potetene nesten på grensen til mos, mens gullrøttene og kålrabien er fine orange og gule biter oppi. Syns ikke at lapskaus skal tygges særlig, jeg. Den skal være litt barnemat på konsistens.

Men dette er MIN mening da - er jo selvfølgelig en smakssak ;)

Skrevet

Jeg bruker å gjøre det ganske så enkelt fra bunn: koke røkt/salt svineknoke, kutte de grønnsaker jeg vil ha i.. Koke disse grønnsakene i kjøttkraften og selvfølgelig tilsette kjøttet i biter, evt spe på med litt pølsebiter i tillegg. For å få den tykk som lapskaus tilsetter jeg potetmos når resten er ferdigkokt.. Enkelt og veldig godt :-) Krydrer selvfølgelig til slutt :-) Og så har jeg begynt å bake grove scones til å ha på siden, eller Mors flatbrød :-)

Skrevet

Kanskje jeg også skal legge ut en enkel lapskaus variant da, den skal vi ha i dag faktisk ;)

Brun en pakke med kjøttdeig i en vanlig kjele, evt krydre med litt pepper. Ha i litt vann og et par terninger med buljong (klar kjøttsuppe), og ha i 1-2 poser med ferdig lapskausblanding, dette kokes bare opp.

Veldig enkel middag!! men min samboer foretrekker lapskaus lagd fra scratsh uten rester, så derfor lager han ved å koke kjøtt osv, og den smaker jo best da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...