Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #1 Del Skrevet 4. september 2008 Har det så vanskelig og vondt nå..og veit ikke hva jeg skal gjøre..langt innlegg dette her, men om noen vil ta seg tid, så setter jeg utrolig stor pris på det.. Huff..var foberedt på at det ville bli tøft for junior å bytte barnehage..men så ut til å gå over all forventning..nå har det gått en mnd siden han begynte og alt ser plutselig mørkt ut..:-( Fant han stående alene i går i barnehagen, gråtende, og ingen voksne så det.. Jeg spurte hva det var og han sa han leita etter meg..med det tror jeg han mente at han savna meg. Akkurat dette skjønner jeg er naturlig for alle barn i barnehage, men jeg har aldri sett han på den måten før..inneslutta og virkelig trist. Personalet sier det har gått veldig fint med han, men at han ikke er typen til å ta initiativ til å gå bort til andre og leke med dem. Blir han imidlertid fulgt bort av en voksen, eller hvis andre barn spør han, så leker han med dem. Redd han plutselig har innsett at dt er her han skal være nå og ikke mer i den gamle barnehagen, og at han føler seg litt ensom.. Dette er en stor barnehage hvor avd har over 30 barn fra 0-6 sammen. Poden er snart 3. Uteområdet er ganske stort og jeg føler at de voksne ikke har mulifhet til å se barna (sånn hvordan de har det) på samme måte som i mindre barnehager. Jeg begynner å innse at han kanskje har en personlighet som gjør at han hadde hatt det bedre i en liten barnehage. Har så dårlig samvittighet for at vi valgte denne barnehagen. Før gikk han i en fam.bhg med 10 barn og der trivdes han sååå godt. Og han hadde mange venner som han lekte masse med. I dag spurte han om den gamle barnehagen og sa han ville leke med han som virket som var bestekompisen sin. Grunnen til at vi bytett barnehage er at vi flyttet en halvtime unna. Så vi hadde jo ikke noe valg.. Nå lurer jeg på om vi heller skal finne en mindre barnehage her i nærheten..men alt er jo fullt nå..bortsett fra et lite stykke unna her, men da blir han jo ikke kjent med fremtidige klassekamerater fordi det er annen skolekrets..Også tenker jeg på om det blir stor påkjenning med enda en ny barnehage. Jeg er hjemme med lillebror på 2 mnd og føler på dt også, at jeg KUNNE hatt han hjemme..men da tror jeg jeg ville blitt sliten og sur..også synes jeg minstemann får så lite oppmerksomhet når storebror er hjemme..føler jeg trenger tid alene med babyen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138612579-n%C3%A5-gj%C3%B8r-det-vondt-i-hjerterotahva-skal-jeg-gj%C3%B8re-ang-barnehagebytte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. september 2008 #2 Del Skrevet 5. september 2008 Det er stor sjans for nettopp det at han har forstått at dette er den nye barnehagen hans og at det er her han skal være. Og det føler han seg kanskje trist og lei over. Men det måtte jo skje før eller siden, så akkurat det kan du ikke unngå. Det er en naturlig reaksjon, selv om det er vondt å se på for mor. Det er jo egentlig en sunn reaksjon. Jeg synes du skal stole på personalet når de sier at det går bra. Ikke legg for mye vekt på en enkelt hendelse som at han stod alene og gråt da du kom. Kanskje hadde han lekt og vært kjempe fornøyd 5 minutter før. Jeg jobber i en liten barnehage, og selv om vi har kapasitet til å trøste og ta oss av barn som gråter og er lei seg, så lar vi dem også av og til få lov til å gråte litt og være for seg selv uten at vi blander oss inn med en gang. Kanskje klapper vi dem bare på hodet for å vise at vi bryr oss. Og det kan selvfølgelig også være anledninger hvor vi akkurat der og ta har noe viktigere å gjøre og dermed må la et barn gråte litt før vi kan gripe inn. Derfor er det veldig viktig for foreldre å ikke legge enkelt hendelser til grunn for hvordan barnet har det eller blir tatt vare på i barnehagen. På kort sikt er det sikkert i de fleste tilfeller best å ikke la ungene bytte barnehage, men vi kan ikke beskytte dem mot alt heller, og av og til er de langsiktige følgende viktigere enn de kortsiktige. En måned er ikke så mye for et barn som går i barnehage, selv om de fleste er brukbart etablert etter en måned, så er det noen som trenger enda litt tid. Ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha ham hjemme eller for å ha byttet barnehage. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138612579-n%C3%A5-gj%C3%B8r-det-vondt-i-hjerterotahva-skal-jeg-gj%C3%B8re-ang-barnehagebytte/#findComment-138623830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #3 Del Skrevet 5. september 2008 Signerer røverdattera her... Det er helt vanlig å få en reaksjon når de begynner å forstå at de skal faktisk være her en god del. Og den reaksjonen ville antakelig kommet i en mindre barnehage også. signerer også det med gråtingen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138612579-n%C3%A5-gj%C3%B8r-det-vondt-i-hjerterotahva-skal-jeg-gj%C3%B8re-ang-barnehagebytte/#findComment-138624428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #4 Del Skrevet 12. september 2008 Tusen takk for langt og fornuftig svar! Veldig godt å få svar fra noen med erfaring fra barnehage..:-) Har gått litt bedre i blant denne uka..går litt opp og ned. Får håpe det bedrer seg snart og at han venner seg til det.. Takk igjen! ps. Ja, skjønner det er dumt å henge seg opp i enkeltsituasjoner..burde visst det selv siden jeg er lærer;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138612579-n%C3%A5-gj%C3%B8r-det-vondt-i-hjerterotahva-skal-jeg-gj%C3%B8re-ang-barnehagebytte/#findComment-138671840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå