Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Er det flere enn oss som synes det er vanskelig å oppdra sine kronisk syke barn? Jeg tenker da på: - Nå sitter du der og hyler på gulvet - er det fordi du har vondt eller fordi du er bortskjemt? Vil du bæres fordi du har vondt eller bare fordi du liker det best? Hvordan kan jeg vite at medisinene virker som de skal? - når du våkner om natta - har du vondt da, eller har det blitt en vane? Hvor mye kan vi presse deg? - når du ikke vil spise brødskive - er det fordi du er syk eller bare fordi du liker yoghurt bedre? - når du er ekstremt utålmodig og blir rasende og aggressiv hvis du ikke får det som du vil - er det fordi du er konstant plaget av noe, eller er det fordi vi for ofte gir etter? Jenta vår har kraftig refluks og vi synes vi ser tydelig at dette plager henne, venter på time hos barnelege igjen - men dette har pågått lenge, og oppdragelsen sklir jo helt ut! Tør ikke presse henne nå og gir alltid etter, for vi vet ikke hva som er hva. Dermed blir det veldig dårlige matvaner, veldig mye bæring og veldig mye kos om natta. Håper vi en da kan være sikre på at hun ikke er plaget og dermed være litt strengere, men vet ikke om vi kommer dit. Håper egentlig også at hun blir enklere når plagene er borte, men det er jo slett ikke sikkert... Vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Jeg skjønner deg veldig godt. Vi sliter med akkurat det samme. Jenta vår fikk en veldig tøff start på livet og etter vi fikk henne hjem har vi hatt det på samme måte. Jeg begynte å prøve meg litt frem, det var faktisk fysioterapeuten vår som sparket meg litt bak. Hun så at vi ikke taklet at hun ble sint og gråt litt, da tok vi henne opp med en gang og trøstet. Dette gjorde at treningen ble veldig vanskelig, jenta vår skjønte med en gang at når fysioen kom da skulle hun jobbe litt, begynte å hyle, og vi tok henne opp. resultatet av dette, det ser jeg først nå, er at vi har en ettåring som ligger langt bak motorisk. Jenta vår hadde også kraftig refluks, faktisk så kraftig at hun ble operert for det når hun var 5 mnd gammel. Hun kan ikke kaste opp, heller ikke rape. Hun spiser ingenting, er fullernært på sonde gjennom magen. En kjempeutfordring å få en ettåring til å spise, vi må bare la henne få ta det i sitt tempo, vi vet at visst vi presser henne stopper hun opp helt. Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg noen gode råd, men jeg vet selv hvor vanskelig det er å gjennomføre d. Har man kronisk syke barn er det helt umulig å ikke skjemme de bort. Håper dere får raskt hjelp mot refluksen hennes, vi fikk en ny jente etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå