minou Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Datteren min jobber intenst med pottetrening, og av og til går det galt. Hun har særlig problemer med å si fra i tide når hun skal bæsje. Det er jo klart at det er litt ekstra grisete og jeg skjønner at barnehagen ikke vil deale med å skylle/vaske de klærne. klær hun har tisset i putter de i en pose som de knyter igjen. Men nå har vi oppdaget at de (trolig) kaster buksene hennes i søpla når hun har bæsjet i dem. Jeg sier trolig fordi det kan hende mannen min har misforstått noe, jeg er hjemme med en tre uker gammel beibi så jeg får ikke snakket med barnehagepersonalet selv. Han skal snakke med dem på nytt i morgen for å få avklart hva som egentlig skjer. Men er dette vanlig? Har det med hygienekravene i barnehagen å gjøre eller noen annen "god" begrunnelse? For jeg synes det er litt råflott...en bukse koster jo litt, selv om man kjøper billige ting på H&M osv. så blir det jo i allefall en hundrelapp eller to. De kan jo kaste trusa, som vil ha blitt mest tilsølt, og så putte resten i en pose, så kan vi vaske det hjemme? Veldig takknemlig for svar fra folk med erfaring fra pottetrening i barnehager...gjerne fra folk som jobber i barnehage selv, men også erfarne foreldre. Jeg er usikker på hva jeg kan "kreve" av barnehagen. Jeg er jo kjempetakknemlig for at de tar støyten med pottetreningen. Hvi vi bare skulle tatt på henne truse i helgene og før/etter barnehagen ville vi jo aldri kommet i mål.
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Kan ikke svare for andre barnehager, men der jeg jobbet før jeg fikk lille tulla, så skylte vi klærne og la de i en pose hvis ungene hadde hatt ett uhell.... Kjedelig hvis de kaster klærne da, blir jo dyrt etterhvert det å...
Lillegull2008&2010 Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 De kan da ikke bare kaste klærne?! Det må dere få sagt ifra om! Av hygieniske grunner kan man sjelden skylle bæsjklær, fordi vasken kan gå tett og at barna vasker selv fingrene i vasken og da er det ikke helt heldig at det ligger bæsjrester der. Hvis de har en egen vask for dette med stort sluk slik at ikke vasken går tett kan de skylle, men ikke ellers. Dere må kreve å få klærne tilbake, så kan dere kaste eller vaske eller hva dere vil. klær er jo dyrt jo!
Duracella Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 I barnehagen vår kaster de trusene hvertfall, vet ikke hva de gjør med resten? Men de sa fra når vi begynte med bleieslutt at truser ble kastet. Fint å ha arvetøy da ja.
Lillegull2008&2010 Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Altså, vi rister av trusa i do hvis det var klomper i trusa, også la vi det i en pose som vi sendte med hjem.
minou Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Takk for svar. nå har jeg litt mer info å gi min mann om hva som er vanlgi andre steder og hva vi kan forvente. Litt frustrerende å ikke kunne ta denne diskusjonen direkte med barnehagen, isteden for å måtte gjøre det via mannen min:-) Ikke bare blir det dyrt i lengden, men i tillegg har jeg lånt mye av tøyet fra snille venninner og nå er jeg redd tøy som ikke tilhører oss kan ha blitt kastet. Truser koster jo ikke all verden, så det kan vi tåle at blir kastet, men det er noe annet med bukser.
Sannemamma Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Vi har en gutt på 5 år som sliter med å rekke å gå på do, han er så opptatt i leken og vil bare vente litt til før han går på do så vi har hatt noen uhell i buksa. Når det kommer litt bæsj kaster barnehagepersonellet trusen, resten får vi i en pose.
aya75 Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Synes kanskje det var litt drøyt å kaste buksa. Der jeg jobber hender det vi kaster trusa. Jeg pleier å skylle den om jeg har mulighet til det og så i pose. Det har hendt at jeg bare har måtte putte den rett i pose, men da har jeg sagt i fra. Vi pleier å spørre foreldrene om hva de vil vi skal gjøre med trusa. Noen vil ha den m bæsj hjem og noen vil gjerne slippe og at vi kaster den. Men har aldri kasta andre klær. Ville hørt m bhg hva de pleier å gjøre og evt. si at dere ikke vil at de kaster klær, da evt. bare truser. Kan jo være bare at den har havna på feil sted eller blitt kasta ved et uhell...?
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Synes det høres helt hårreisende ut, i verste fall kunne de vel bare legge det i en pose, så kan dere ta dere av skylling av vask når dere kommer hjem. Det finnes jo også bleieposer som er tette som dere eventuelt kan bruke og gi til barnehagen (brukes normalt til å ta vare på tøybleier når man er ute på tur). Jeg tenker ikke bare på kostnadene, men det er jo en hel feil "bruk og kast" tankegang som jeg ikke her helt med på - spesielt i disse miljøtider...
emlyn Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Det er det mest vanvittige jeg har hørt. For vår del hadde det blitt katastrofe, for barna våre bruker tøybleier, og selv om det meste av avføringen havner på et papir som vi kaster i do, kommer det jo gjerne litt på selve bleia også. Jeg hadde gjort det månelyst dersom de heiv ei bleie til nesten 200 kroner stykket hver gang det kom avføring på den!! Alle foreldre opplever jo av og til en bæsjelekkasje, men man kaster jo ikke klærne! I alle fall bør det så være foreldrenes valg, og ikke bhgs...
Gjest Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Det hørtes rart ut. Jeg har slev gitt beskjed til jr sin bhg at om det var bæsjeuhell, så kunne de klippe av trusa og kaste den. Grisete å begynne å dra den ned.... Men andre plagg ble lagt i en pose i hyllen hans, og vi ble gjort oppmerksomme på uhellet ved henting, slik at tøyet også ble tatt med hjem.
Gjest Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 høres jo vannvittig ut! jeg ville ringt barnehagen jeg... og snakket med de direkte......
nettigull og Lenora lille.. Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 I bhg der jeg arbeidet ,kastet vi bæsj trusen og la resten av tøyet i en pose å hang det opp på plassen til h*n. Når barnet ble hentet ga vi bare beskjed om uhellet ,slik at klærne ikke ble liggende igjenn
Gjest Skrevet 4. september 2008 #14 Skrevet 4. september 2008 kan du ikke ringe barnehagen å snakke med dem? kan jo ikke bare hive tøy uten å si ifra.
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Der jeg jobbet kastet vi ikke klær nei, men truser hvis det var ekstremt mye bæsj i gjorde vi det. Vi tok jo det opp på forelsdremøte og de synes også det var greit at vi kastet trusene hvis det var masse bæsj i..
minou Skrevet 9. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 9. september 2008 nå har vi tatt det opp med barnehagen, og det viste seg at de nok ikke hadde snakket seg i mellom om dette. Noen av assistentene hadde kastet klær, mens ped leder (som er ny) syntes det var helt hårreisende. Hun gjorde det motsatte, nemlig vasket klærne for oss! Det må hun jo gjerne gjøre (selv om vi selvfølgelig også tar oss av det hvis de vil). Men assistentene skulle i allefall slutte å kaste, det er det viktigste for oss. Og kanskje det fører til at de har en liten intern runde også, det hadde kanskje ikke skadet:-) Takk for mange svar. Det var godt å vite at vi ikke var helt på jordet når vi skulle gå og snakke med barnehagen.
Joikaboll@ Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 Aner ikke hva som er vanlig, men jeg hadde blitt takknemlig om bhg hadde kasta klærne til unga med bæsj i. Med 4 barn som opp i gjennom har hvert i bhg har det blitt noen illeluktende poser. Har personalet sagt ved henting at det har hvert et bæsje uhell har jeg kasta posen selv. Urg.... vil ikke ha dritt i vaskemaskina mi og tanken på den lukta som brer seg utove når posen knyttes opp etter å ha hengt en dag i bhg.
72moddelen og tulla Skrevet 9. september 2008 #18 Skrevet 9. september 2008 Oj du må ha god råd, skjønner at de kaster trusene, men klærne er jo dyre, er jo bare å skylle klærne før man vasker dem i maskina da, hilsen ei som ikke skjønner at folk kan ta så lett på å kaste brukbare klær
80 m/ supersøt jente! Skrevet 9. september 2008 #19 Skrevet 9. september 2008 Synes det blir helt feil om man skal kaste klær, selv om det har kommet bæsj på de. Ok å kaste truser som er veldig skitne, men bukser, bodyer osv. kan vaskes og brukes på nytt. Hvis man vasker det riktig, blir det jo helt rent. Synes miljøhensynet er viktig. Selv om vi ikke har dårlig råd, synes jeg det blir feil helt med en slik "bruk og kast"-tankegang.
mai mammaen til to Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 da hadde jeg blitt drit forbanna.. men kan du ikke bare dra ned der selv om du har en 3 uker gammel baby? jeg hentet og leverte datteren min fra minsten var 1 dag jeg..... hadde helt klart sagt i fra. er jo bare å hive bæsjen i do og putte klærene i en pose. jeg skyller dem stortsett også jeg når jeg er på jobb (jobber ib arenahgen selv) ALDRI om eg hadde kastet klærene
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 9. september 2008 #21 Skrevet 9. september 2008 Har starta med bleie avvening vi også og om hun har uhell i bhg så tar de og tørker bort det værste med papir fra klærne som dem kaster i do (vil tro dem kaster det i do), legger så klærne i en pose også sier dem fra når vi henter at i den posen ligger klær med bæsj. Jeg pleier ta en balje (som kun er brukt til dette) og legge klærne med bæsj oppi varmt vann og legge vaskepulver oppi, da blir det meste av bæsken borte også kaster jeg det i maskina på 60 grader om det er bukser o.l og 90 grader om det er bodyer. Litt drøyt og kaste klærne bare pga litt bæsj, uhell kan jo skje hele tiden. Og om man velger og kaste tøet pga det er kommet bæsj på det så burde det være opp til foreldrene til hver unge og bestemme og ikke BHG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå