MammaMia:-) Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Datteren min er 8,5 måned og blid og aktiv, synes jeg:-) Men når jeg leser tråder her inne får jeg inntrykk av at alle babyer rundt denne alderen både krabber, reiser seg etter møbler, sier flere ord osv. Jenta mi ruller begge veier, snur seg rundt sin egen akse og kommer seg foreløpig bare bakover:-) Har ingen interesse av å reise seg eller noe slikt. Vet at jeg sikkert er kjempeTEIT som henger meg opp i dette, alle barn er jo forskjellige, og det er vel kanskje slik at det er de med litt "tidlige" babyer som skriver om det de kan her inne:-) MEN, det hadde vært fint å høre om hun er spesielt sen eller om hun er helt på normalen:-) Hvordan er din baby på 8 måneder?
Let's hear it for the boys! Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Min på 8 mnd reiser seg og alt det der, men jeg har en kusine på snart 7 mnd som ikke er interessert i noe sånt. Hun kan ikke sitte alene, krabbe eller noe sånt. Det er nok heeeelt normalt Tror også det kommer litt an på hvor mye du lar henne leke på gulvet ol. Tanta mi har henne stort sett alltid på fanget, og jeg tror ikke det akkurat hjelper utviklingen hennes.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Min gutt på 8 mnd åler seg akkurat dit han vil, sitter selv og snur seg rundt begge veier. Han viser interesse til å reise seg, og han klarer det om jeg holder han i hendene, men ikke alene. Men, som du sier selv, alle barn er forskjellige! Det kommer nok fortere enn du aner Når Lukas begynte å åle, så kom det på dagen liksom. Var helt plutselig. Han hadde sikkert ligget å studert kameratene sine åssen de gjorde det, og brått gjorde han det selv
Gjest Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 http://www.lekegrinda.com/det01.shtml Denne er kjekk som en pekepinn. Men noen er litt senere med noe, tidligere med annet.
Lukkelukken og bebibror Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Oi. Hvis DET er normalen, så ligger min, og de fleste andre babyer jeg vet om langt etter...
MammaMia:-) Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Ha ha, tenkte det samme:-) Men hun gjør noen av tingene for sin alder ifølge skjemaet, mens andre er det ikke tendens til:-)
AnnK89 2 + 1 i magen Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Jeg har 2 gutter på 8.5 mnd. De kan heller ikke reise seg osv.. Foreløpig kan de rulle begge veier, Marcus åler seg bare rundt og rundt i ring, mens Mathias åler seg bakover. Men det kommer nok snart ska du se:)
Lukkelukken og bebibror Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Hjelp! AnnK89, hvordan er dt å ha tvillinger? Husker jeg var skikkelig redd for å se to fostre på ultralyden... Hehe Men åssen er det? Så er du så ung også da! Oii, du er flink!
Labambie Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Husk at på dib kan alle snakke fra fødselen og gå innen de er 6 uker da... ;-) Ta alt med en klype salt... Jenta mi på 7,5 mnd reiser seg ikke opp i sittende, hun kan ikke krabbe riktig enda. Fikk beskjed av hs at man ikke skal sette de opp i sittende når de ikke kan sitte selv, det ødelegger ryggen deres. Så alt er nok normalt!
tiger82 Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Tror også det er ganske individuelt. Husker at helsesøster sa at de som er seiner i forhold til andre, gjør alt på kortere tid. Altså hvis de begynner å krype og alt det der 7 mnd og gå som ett åring bruker de jo nesten 5 mnd, kontra begynne å krype og alt det der som 8,5mnd og gå som ett åring. Og når de blir 2 ligger de fleste ganske likt. Så ikke bekymre deg, er ho/han "seint" ute tar ho/han de andre igjen tidsnok
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Oi lurer på hvor de har funnet ut det som står i denne malen. For det er på langt nær i nærheten av den normen som helsestasjonen følger. Å tulle da man er 4 mnd er tidlig. Å sitte da man er 6 mnd er nærmest umulig skal jeg tro fysioterapauten på helsestasjonen her.
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 Det er jo noe som ikke stemmer med denne malen da.. 6 mnd - halvparten kan sitte selv, mens noen få kan komme seg i krypeposisjon? Barn kan faktisk ikke sette seg opp uten å være oppe i krypeposisjon...
gulda Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Tror ikke hun er sen, nei. Så veldig stor forskjell på babyene! Vi hadde en time med fysioterapaut på helsestasjonen, og da var det noen som begynte å snakke om at: "Har aldri sett noen vksne som er dårlige til å gå, og tenkte at -oi, de må ha vært sent ute med å gå! - Eller sett andre som er så utrolig flinke, og tenkt at -de må ha lært å gå tidlig!". Synes det var godt sagt. Har en tendens til å "konkurere" litt i hvem som kjappest, sammenlikne, og vente veldig på at ting skal skje (helt nomalt, men gjelder selvfølgelig ikke alle), men hva har en måned fra eller til å si, egentlig? De kommer til å lære tingene, og skal sitte og gå resten av livet. Så om tulla di ikke er raskest, så kommer hun til å bli supergod!!! ;o)
BEA-77 Skrevet 4. september 2008 #14 Skrevet 4. september 2008 Flott sagt gulda! Syns også at mange her inne fremstiller det som normalt å gjøre ting veldig tidlig, men det kommer nok bare av at det er de med tidlige barn som skriver inn om slikt. Har selv en veldig aktiv gutt som er ganske tidlig ute med det meste. Dette ser jeg når vi er sammen med barna i barselgruppen osv. Dette gjør jo at jeg ikke trenger å "bekymre" meg over at han skal være sen osv og det er selvfølgelig deilig. Men samtidig så vet jeg at det ikke er min fortjeneste at han er slik, like lite som foreldrene til de noe "senere" barna er skyld i at deres barn ikke er så tidlige. Må ærlig innrømme at jeg likevel er veldig stolt av ham, men det hadde jeg nok vært uansett:)
anne* Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Ser mange kommentarer på sitting her. Vi har vært et par ganger hos barnefysio, og hun viste meg en øvelse vi kunne gjøre for å stimulere henne til å sette seg opp selv. Virker som de sier litt ulike ting. Vesla vår er ekstremt tidlig ute, men det kommer av at hun har sovet mindre enn mange andre tror jeg rett og slett hehe Vært opptatt med å styre rundt på gulvet mens andre normale babyer sover... sukk Jenta til ei venninne av meg begynte først å krype når hun var et år. Hun var så søt og bedagelig:-) Det er jo mer jobb med de som er mobile fra de er 4-5 mnd! Husk det:-)
nungo Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Vet ikke om min (eller din) baby er spesielt sene eller treige -- og i grunnen bryr jeg meg heller lite. Jenta mi er kjempe blid, spiser godt, smiler og ler og ikke minst er hun frisk og rask, og den fineste babyen jeg vet om. Det er det viktigste for meg. Og nei, hun kan hverken gå, reise seg, krabbe, sette seg opp eller en gang sitte selv. Hun er 8 måneder til uken.
RødRev Skrevet 5. september 2008 #17 Skrevet 5. september 2008 Babyen din er IKKE sein, og helt ærlig synes jeg lekegrinda.com virker litt useriøs.. Snakk heller med HS dersom noe gjør deg urolig, det er så lett å bli bekymret av all slags ting man finner på nettet. Egentlig vet vi jo utrolig lite om hvilke mennesker som skriver disse tingene.
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 5. september 2008 #18 Skrevet 5. september 2008 Trur det er rett som de sier over, alt til sin tid . Vår jente er veldig liten av seg, 6800g og 68 lang, og hun er 8 mnd. på mandag. Hun begynte å krype da hun var 7,5 mnd. Og etter det har alt gått fort, på samme uka begynte hun å sette seg opp å røyse seg opp. Å nå kan hun krype igjennom hele huset inn i alle rom fort som bare det. Så vår datter er sikkert litt rakere i å med at hun er så liten og lett, og hun er i tillegg veldig mye på gulvet å leker .
Anettemor82 Skrevet 5. september 2008 #19 Skrevet 5. september 2008 Ja, i følge lekegrinda er vår sønn også veldig sent ute. han kan ikke rulle begge veier en gang og han er 7,5 måneder. vet ikke om det er det at han ikke har fått muligheten til det eller om det ikke er så nøye. han kan heller ikke sitte selv eller krype, men han kan rulle fra ryggen til magen og snu rundt sin egen akse. uansett er han den blideste og fineste ungen jeg vet om:)
Ranveig R Skrevet 5. september 2008 #20 Skrevet 5. september 2008 I følge helsestasjonen er snittet for å begynne å krype 10 mnd... Her inne er det ofte dei med "tidlege" babyar som er flinkast til å svare... Eg kjem innom og prøver å dra ned snittet så ofte eg kan ;-p Storebror begynte å krype like før han var 10 mnd, ålte seg ved 9 mnd. Lillejenta er 10 mnd no, og har ålt seg skikkeleg i ei vekes tid. Er eit stykke unna å krype, kan ikkje sette seg opp sjølv. Ho står ikkje på beina når vi holder ho, er litt "potetsekk". Men veldig blid og beveger seg rundt på golvet dit ho vil. Og viss det no er poenget å dra ned ulike gjennomsnitt her: Ho har ikkje tenner, og et så å seie ikkje fast føde. Dermed søv ho heller ikkje heile natta utan mat ;-D
Ranveig R Skrevet 5. september 2008 #21 Skrevet 5. september 2008 ...joda, det er fullt mulig det. Viss babyen ligg på sida og vippar litt over mot magen, kan h*n fint dytte seg opp i sittande, Det er jo slik vi voksne set oss opp og. Vi stiller oss ikkje i krypeposisjon og dumpar ned på baken derfrå... Kanskje den teknikken er vanskelegare å lære seg enn kryp-og-dump-teknikken, men ikkje alle gjer alt i "riktig" rekkefølge heller )
Simbasa Skrevet 5. september 2008 #22 Skrevet 5. september 2008 Her sa fysioterapeuten at gjennomsnittlig alder for kryping er ni måneder. Noen er tidlig ute, og begynner å krype i 7 måneders alder. Andre er litt senere, men dersom de ikke hadde begynt å prøve før de fylte 11 måneder, ville hun gjerne sjekke dem i tilfelle det skulle være noen uoppdagede skader som plaget dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå