Cala75 Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Jeg er helt på gråten... Har en gutt på en måned som jeg ammer. Har jobbet hardt for å få til å fullamme og fra og med natt til mandag fikk vi det til! Hele denne uka har han klart seg uten mme og jeg er så vanvittig fornøyd! Men nå har jeg fått tette melkeganger på venstre bryst. Hadde nesten 40 i feber tirsdagskvelden og i går. I går var jeg hos legen og fikk penicillin (men kan amme for det). I dag er feberen ned i 38. Men brystet er framdeles ømt og klumpen er der enda. Brystet er også litt rødt utenpå der det er hardt. Jeg legger gutten til så ofte jeg kan. Faktisk går det greit, ikke vondt når han dier. Men jeg syns ikke han får tømt brystet noe særlig. Når jeg legger han til det friske brystet så hører jeg at han svelger i vei. Dette hører jeg ikke når han dier på det syke brystet. Har forsøkt å masere og pumpe, uten særlig effekt. Har forsøkt å ta varm dusj og håndmelke, også da kommer det noen stråler også er det stopp. Jeg er helt desperat etter å få løst opp i dette. Alle tips og råd mottas med stor takk. Håper virkelig at ikke dette skal ødelegge for amminga.... Er så redd og lei meg...
lille sprelle Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 ta det med ro - dette går bra! Tips: - Ta en ren babybleie og fyll den med klovarmt vann og legg omkring puppen like før amming og før pumping. - masser mens du ammer og pumper -spis lecitin (se ammehjelpen.no for mengde) fås kjøpt på helsekost. -pass på at puppen ikke får trekk på seg -ikke ha hendene i kaldt vann/fryseren osv (bruk hansker) -bruk sånne varmeputer man får kjøpt hos ammehjelpen. Lå f.eks. med det i natt og fikk ut f.skapet i dag morges. andre tips: - akupunktur -spc-flakes fra apotek i sverige. selv baler jeg med samme problem fremdeles etter 5,5 mnd, men tingene ovenfor har hjulpet til at det ikke er så himla ille hver gang det oppstår. lykke til!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Hei. Dette høres ut som meg Jeg holdt det i sjakk til hun var 7 uker, og det v ar altfor lenge! Har vel etter hvert nesten fullammet på det friske brystet, ikke mye hun har fått i seg fra det andre. Men etter 7 uker ble det brystbetennelse, og etter en uke var det fortsatt rødt og vondt. Dro til legen igjen og fikk i går tømt en stor abscess - og nå virker det som om melken strømmer godt også på det brystet. Også på meg begynte problemene når jeg endelig fikk til ammingen, og det brystet som har vært på tur har jeg blødd fra brystknoppen på, hatt tette melkeganger og alt mulig. Mitt råd er å se det an et par dager til, men blir det sånn at det fortsatt er rødt over akkurat ett felt, mens betennelsen gir seg på resten, så ring legen i morgen og spør om vurdering for abscess. Jeg ventet altfor lenge. Det er ikke farlig, men det er søren ikke gøy heller! Lykke til og god bedring!
Cala75 Skrevet 4. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. september 2008 Kan du beskrive hvordan du fikk tømt den abscessen?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Jeg satt konstant med varmeflasken på puppen. Tok den bare bort når jeg ammet eller pumpet meg. I tillegg tok jeg Leicitin som du får kjøpt på helsekosten. Var i dusjen og masserte (prøvde selv om det gjorde sinnsykt vondt..). Det er jo også mulig å få en nesespray som skal hjelpe på dette, men den tror jeg er reseptbelagt...? Lykke til!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 De tok ultralyd av puppen, også stakk de en nål inn i puppen (et litt hardt stikk, ikke vondt) og videre inn i byllen. Nålen var festet til en slange og på enden der igjen satte de på en sprøyte som de brukte til å suge ut innholdet i byllen. De måtte bytte sprøyte et par ganger, men det merket jeg ikke. Det jeg derimot merket var da byllen klappet sammen - det svei noe sinnsykt, men jeg fikk følge med på ul-skjermen så jeg hadde noe å fokusere på, så det gikk kjempefint! Etterpå svei det en del til, men i dag er det ikke vondt, bare klør litt der inne. Ikke vondt å amme heller De gir helst ikke bedøvelse på grunn av babyen, og det trenger man ikke heller - lover!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Og ja, enig med Bjørnen Collargol her - varmeflaske, lecitin og nesespray er gode ting! En ting i tillegg som hjalp meg veldig i starten, var å ta en lang varm dusj, sammen med pumpa (har manuell så kan fint ta den med i dusjen). Problemet var vel at jeg ikke var like standhaftig da det dempet seg, og da kom jo alt tilbake med full styrke. Men neste gang jeg kjenner antydning til tette melkeganger igjen, så er det dusj og pumpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå