Gå til innhold

Kan noen hjelpe?? Brystbetennelser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Fikk brystbetennelse ti dager etter fødsel, og to dager etter ferdig antibiotica kur fikk jeg det igjen, fikk ny kur, det var borte ca to uker og så ble det betennelse igjen.. Fikk samme kur igjen, bare litt sterkere og lengre, er nå midt inni kuren og i går kveld kjente jeg at jeg fikk vondt i en pupp igjen, så jeg gikk i dusjen for å prøve å tømme det, men det ble vondere... tok 600 mg ibux og la meg litt, kjente at jeg begynte å fryse og værke i kroppen slik jeg har gjort de andre gangene jeg fikk betennelse. men i går ble de bare litt frysing før ibuxen virka. De andre gangene fikk jeg feber i over førti. Er det Betennelse igjen?

Hvordan er det å ha tett melkegang? Er det likt?

Må vel ringe legen igjen... Håper inderlig at dette gir seg slik at jeg kan fortsette å amme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff kjenner meg veldig godt igjen. Det høres ut som du har en betennelse på gang igjen. Når en har tette melkeganger slik som jeg, hoper melken seg opp, og du får en kul som blir rød og forferdelig vondt. Følelsen er som om du har influensa bare at du får feber i opp mot 40 grader, feberkramper og vondt i kroppen. Jeg fikk beskjed fra legen å ligge i badekaret med veldig varmt vann og masere og pumpe ut melken. Dette synes jeg hjalp en del, og kunne faktisk ligge i badekaret opp mot 2 timer.

Med førstemann hadde jeg brystbetennelser i ett sett, det skiftet liksom fra pupp til pupp. Men jeg klarte å amme til han ble syv måneder da var han ikke interessert i puppen mer. Jeg gikk konstant rundt med ull innlegg, ull genser, ullsokker til og med om natten. Unnlot så godt jeg kunne å ta i kalde ting. Men uansett hva jeg gjorde fikk jeg betennelse. Heldigvis hadde vi bare et barn den gangen, og min mann måtte være hjemme fra jobb da jeg lå med feberkramper og temp på over 40 gr. Denne gangen (har en jente på 7 mnd) begynte brystbetennelsen etter 1 uke, det ble med en gang mer problematisk å ha en sønn på 4 år og en nyfødt når jeg bare lå i sengen med 40 i feber. Jeg fikk 5 brystbetennelser på 3 uker, da ga jeg opp med hele ammingen. Det var den verste følelsen jeg noen gang har hatt, jeg er litt sånn ammete og har alltid synes at det er det beste for barn. Det tok lang tid før jeg kom over den kneika, begynte å grine hver gang noen spurte hvorfor jeg ikke ammet. Jeg snakket en del med legen min om dette hun sa at noen har veldig trange melkeganger som snor seg litt kronglete rundt, og at melken da stoppet seg slik at melkegangen ble tett. Dette kunne være en av årsakene til at brystbetennelsen kom så ofte.

Uff dette ble veldig langt, men jeg ville bare si at jeg føler virkelig med deg og vet hva du går gjennom.

Skrevet

Høres nok ut som brystbetennelse ja.. Kjipe greier

Har hatt tette melkeganger noen ganger, og det har ikke vært slik du beskriver. Fikk skikkelige harde klumper i brystet. De begynte helt innerst under armen og gikk helt ut til brystvorta. Kunne faktisk se en hevelse utenpå. Men ingen unormal farge og heller ingen feber.

Ellers vi jeg råde deg til å prøve STORE ammeinnlegg i ull. Ja, det ser teit ut, men for mitt vedkommende hjalp det mye. Fikk plager med en gang jeg fikk trekk på brystene, selv om det var over 25 grader ute. Så her har ullinnleggene blitt brukt flittig i hele sommer.

Skrevet

Du har ikke abscess langt der inne?? Jeg hadde nemlig brystbetennelse som ikke bedret seg, fikk det etter lang periode med tette melkeganger, og det var en stor abscess der. Vevet rundt abcsessen blir da betent fordi det prøver å fjerne verken inne i byllen, og det går jo ikke. Da vil heller ikke betennelsen bli borte...

Få det sjekket du! :) Lykke til!

Skrevet

kjenner meg igjen... ikke bra heller med for mange antib kurer heller...

har du prøvd LECHITIN???? det var min redning, kjøpes på helsekost. Gjør at melkgangene ikke tetner... og når du kjenner en kul slik som nå så er det at det har skjedd...

løp å kjøp:) og gjør det kjapt:) og slik som nå så kan du peise på meg tre dobbel dose, morgen halv dose mdt på dagen og tre dobbel kveld. Og pump annhver time/amm. og husk ikke masser med mindre melken renner det gjør bare vondt værre!!!

Var veldig plaget de 8 første ukene, holdt på å gi opp, men ammer fortsatt og gullet blir 11 mnd i morgen:)

lykke til:) håper det ordner seg:)

Skrevet

Først og fremst så håper jeg du har fått råd om å tømme deg ofte? Enten ved amming eller pumping!? For det er man jo nødt til så det ikke hoper seg opp inni der.. Jeg måtte sørge for å tømme meg annenhver time, da ble det greit. Etter det stabiliserte det seg veldig. Ble ikke mer melk i form av at det ikke ble mer lekkasje, heldigvis.. For jeg lakk hele tiden!! Strøk samtidig byllene mens jeg tømte meg, nedover mot utgangen.

Lykke til, håper du blir kvitt det for godt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...