Gå til innhold

Hvorfor gir dere mme istedenfor å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at mange her inne skriver at de gir mme, selv når babyene er små ( 4,5,6 ++ uker ). Det står f.eks: så står vi opp og han får mme, eller hun får flaske på natten.

Dette er ikke for å kritisere, jeg sier ikke at noe er bedre en noe annet. Alle vil det beste for barnet stt og gjør så godt man kan, men jeg bare lurer på hvorfor dere ikke ammer?

Hilsen en mor som kun ammer, men er litt misunnelig på de som også gir flaske.. da jeg ikke liker så godt å amme i offentlighet : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde ikke melk.. men ville uansett gått over til mme, da ammepresset preller av meg, vil at barnet mitt skal ha frisk og opplagt mamme, og det var jeg ikke så lenge jeg ammet. Gir dessuten pappan en unik mulighet til å bli bedre kjent med henne!

Skrevet

Her ammer vi, men gir en flaske innimellom. Greit med tanke på barnevakt. ELlers er det noen kvelder jeg har lite, da får hun litt. Eller hvis far vil gi en kveld. Evt pumper. Men mme innimellom, men ikke til daglig. mme i grøt.

Skrevet

Jeg trodde før jeg fikk barn selv at alle fikk til å amme, kjente ingen som var flaskemammaer og ante ingenting om det. Helt til jeg ble mor og gutten min ikke fikk til å suge av forskjellige årsaker.

Han slo tungen opp i ganen

Han ble presset på puppen x antall ganger på sykehuset (noe man ikke skal gjøre)

han fikk flaske på sykehuset da søstrene ikke hadde tid til å gi kopp

Melken min kom ikke før dag 3 og da hadde han blitt veldig vant til flasken + at han hylskrek hver gang jeg la han til puppen.

Prøvde å få han til amme i 6 uker, men da gadd jeg ikke mer hyl og skrik, ville kose meg med babyen min istedenfor å stresse med noe han absolutt ikke ville. Han var veldig fornøyd med flaske og mme.

Har heldigivs ikke merket noe ammepress, alle rundt meg støttet meg når jeg bestemte meg for å gi opp pumping og amming (som aldri funket) også helsesøster som så hvordan lillegutt ble når jeg prøvde å legge han til puppen. Mange fordeler ved å være flaskemamma også!

Skrevet

Jeg har desverre så lite morsmelk at han ikke kunne ha levd på det. Har prøvd å amme..tro meg! men det kommer så vanvittig lite...Derfor er jeg pent nødt til å gi han mme.

Føler meg nesten mislykket og dårlig mor siden det er så vanvittig stor fokus på ammin over alt. Men som sagt har nesten ikke melk i puppene desverre..

Skrevet

Jenta har fått mme siden fødselen noe som heter Mct pepdite..Og har aldri fått pupp

Skrevet

Uff, det dumt når det ikke går som man ønsker. Men du må prøve å ikke se på det som at du har mislyktes! Du har prøvd, sikkert mange ganger, da er det bedre og gi babyen mat så han blir mett og blid uten å stresse! Tror nok det aller viktigste en mor kan gi barnet er kjærlighet uten stress, bedre med kos og mme eller stress og mm!

Skrevet

Ammer det lille jeg har enda da...

Måtte nok gi opp å bare amme, lillegutten gikk så mye ned i vekt og gråt masse fordi han var sulte...og brystevortene mine var bare et stort sår! Kjedelige greier...

Skrevet

aldri prøvd å amme heller jeg..

Skrevet

Jeg gir ikke mme, fordi jeg er heldig nok aa ha nok melk, babyen legger paa seg ca 200 i uken, og det er tilstrekkelig, sier helsesoester.

Meeeeeeen jeg pumper og gir flaske, har gjort det fra foerste uken, ikke hver dag til naa (babyen er en mnd neste uke) men kanskje hver 2. eller 3. dag. Naa har jeg oekt melkeproduksjonen ved aa pumpe meg ofte, drikke mengder ammete og hvile og spise/drikke nok, saa naa pumper jeg for aa faa ut litt av all melken som er inni der. Det staar alltid to flasker i kjoeleskapet og snart begynner jeg aa fryse litt ogsaa.

Grunnen til at jeg ogsaa gir flaske (selv om jeg fullammer) er at pappa og 4aaringen ogsaa mater barnet, jeg er ikke alltid hjemme, jeg trener, handler mat, er ute og ordner ting osv osv. Dette er kabalen i vaart hjem og derfor er det superviktig at jeg ikke maa vaere her hele tiden.

Det er ikke noe riktig og feil her, og dere som gir utelukkende mme; drit i ammemafiaen, det er skikkelig ufint aa mene noe som helst om hva andre mennesker gjoer, hver med sitt, det mener i hvert fall jeg. Man har sine grunner, og det de er personlige og private.

Vi bor faktisk i det landet i verden som gaar i bresjen ang. amming, mye takket vaere Gro Nylander og denne filmen sin, men man skal vokte seg vel for aa bli for moralistisk paa dette temaet, og gjoere det som er rett for sin situasjon, sin baby og sin totaltilvaerelse. Jeg har av helt personlige grunner strebet etter aa faa til fullamming denne gangen, og det ser ut til at jeg faar til det, men det har da ingen verdens ting aa gjoere med hva andre mennesker skal proritere.

Forrige gang fullammet jeg vel en 3-4 mnd, saa var det noe mme paa bosk, saa kom pulveret inn i bildet ved 5 mnd og saa var det bare littegrann amming fra 7 mnd til 10 mnd, da tok hun siste supen. Denne gangen blir det muligens lengre, det er det jeg har lagt opp til, men det er mest fordi jeg skal vaere hjemme et aar med barnet, hadde jeg begynt aa jobbe foer, saa hadde jeg lagt det opp annerledes.

All respekt til alle som gir barna sine mat, omsorg og velvaere og ikke minst; all respekt til mammaer som har vett til aa ta vare paa seg selv, det er det aller beste man gir barnet sitt...

Klem fra meg

Skrevet

og jeg må bare få legge til at de aller fleste har en veldig god grunn for ikke å amme, og mange, inkludert meg selv, har lagt en ekstrem innsats bak seg for å få til ammingen, drevet og pumpet og styrt et par -tre måneder. Det er laaang tid, og de som ikke har vært borti det kan aldri forestille seg hvilken innsats som ligger bak!!

Skrevet

Fordi jeg fikk en brystbetennelse som måtte opereres, og det er kinkig å amme med et stort operasjonssår på puppen ;-)

(Det andre brystet sluttet å produsere melk, da alt fokuset ble på det vonde brystet... ond sirkel der.)

Er lenge siden jeg sluttet nå da, og lillingen min er snart ferdig med flaske også, men er allikevel litt misunnelig på de som ammer ;-)

Skrevet

Har ikke nok melk. Gjør alt jeg kan for å øke (ammer eller pumper annenhver time, drikker amme-te, bruker syntocinon nesespray, u name it), men har fortsatt bare nok til en tredel av den hun trenger.

Derfor gir jeg MME. Måtte begynne med det allerede på sykehuset.

Skrevet

Jeg trodde også at alle kunne amme bare de hadde en pupp eller to. Den gang ei...

Brystvortene mine er for flate.

Puppene mine er små og peker rett ut, så jeg måtte sitte i en veldig unaturlig stilling.

Sønnen min hadde litt for kort tunge (ikke så kort at det måtte fikses, men allikevel...).

Jeg har hatt piercing i den ene brystvorten en gang i tiden, noe som har resultert i arr, noe som igjen har gjort den vanskelig å få tak i.

Vi måtte bruke skjoll hver gang, noe som ikke hjalp på produksjonen.

Jeg ble superstresset av ammingen og følte meg utilstrekkelig som mor. Etter at jeg sluttet da sønnen min var 3 mnd, ble jeg mye mer avslappet og kunne endelig bare kose meg med babyen.

Sånn, det var siste gangen jeg gidder å si det :)

Skrevet

Viss du ikke liker å amme i offentlighet kan du jo pumpe hjemme og ta med mm og gi med flaske.

De gjorde eg..

Strevde fælt i beg. for å få til å amme, og slet med å få de til, men så beg. eg å bruke bryst skjold og de hjalp. eg full ammet til hun var 5-6 mnd, og da var hun så aktiv og ville ikke ligge i ro så sjoldet flyttet på seg og de var vanskelig å fortsette. så eg pumpet en stund og ga med flaske, men så hadde eg ikke nok tid til å amme for hun krevde den tiden eg hadde. men da hun var liten og sov mye fikk eg pumet ut mue melk og frøs ned detter.. så da brukte eg opp dette og gikk over på mme.

Siden eg brukte skjold var de ikke alltid like lett å gi mat andre plasser med da hadde eg alltid med med fleake som eg hadde pumpet..

Skrevet

Må også legge til at jordmødrene og barnepleierne på sykehuset ikke gjorde saken bedre når de gjorde ALT feil. De dro i puppen, tvang han til å åpne munnen osv. Når ammeeksperten endelig kom, fikk jeg beskjed om at de hadde gjort det feil hele tiden. HUN var faktisk sjokkert over kollegene sine.

I tillegg ga de han flaske på natta, uten å spørre oss, noe som han selvfølgelig syntes var mye greiere enn puppen!

Skrevet

Fordi babyen min er sulten......hehe.

Ikke alle som får til å amme og ikke alle babyer som vil.

Det er så mye press på barsel nå. Snuppa mi sugde veldig bra til å begynne med hun, men fikk litt problemer dagen etter fødselen. Utallige barnepleiere på barsel som skulle "hjelpe" henne med å amme (tvinge vil jeg si) noe som utviklet seg til totalt brystvegring. Hun skrek seg blå hver gang vi prøvde å legge til.

Etter 3 uker hvor jeg prøvde med flaske eller kopp først for å dempe den verste sulten, for så å legge henne til puppen, ga jeg opp. Hun vil ikke!

Skrevet

Fordi jeg ikke hadde nok melk, og ungen var sulten konstant. Ammet hvert 15.minutt omtrent, og ungen var like sulten. Desstuten, så kan pappa hjelpe til litt mer, og han får bedre kontakt med sitt barn han og.

Skal amme så lenge det går med nestemann også, men jeg nekter å ha en sulten unge. Han skal være god og mett i magen sin, enten det kommer fra pupp eller flaske!

Skrevet

Sluttet foresten å amme da han var ca to mnd :)

Skrevet

Fordi jeg ikke har melk nok.

Ammer om natten(da tar hun puppen, ikke ellers), pumper to ganger og mme resten.

Skrevet

Fordi jeg ikke har melk nok til lille snuppa....

Har ammet nå frem til hun var 11 uker, men hun blir ikke fornøyd når hun får pupp, så da blir det flaske isteden...

Skrevet

Jeg ammer hovedsaklig. Men har en veldig sulten liten gutt og noen ganger er han ikke mett selv om han har fått pupp i en time. Da får han flaske. Jeg syns også at det er en selvfølge at pappaen skal få alenetid med babyen sin og syns det er viktig, så jeg tar meg en tur ut på kvelden en gang iblant så de får være alene og da får han også flaske. Er da bare snakk om en flaske i løpet av kvelden, for er ikke lenger borte enn som så. Han er 5 uker nå og har fått mme innimellom fra han var 3 uker gammel. Han reagerer ikke negativt på å få det, så da syns vi det er helt ok.

Skrevet

HI, du har tydeligvis aldri hatt problemer med ammingen...

Synes innlegg som dette her er rett og slett unødvendig! Hvorfor skal jeg måtte forklare og forsvare hvorfor jeg ikke ammer?

Jeg kan godt lage en tråd hvor jeg spør om hvorfor dere ammer istedet for å gi mme... Høres ikke så bra ut eller hva?

Ja, jeg blir faktisk litt oppgitt når slike tråder kommer.. Og jeg har ingen behov for å forklare eller forsvare hvorfor jeg ikke ammer.

Skrevet

Fordi jeg går på medisiner som gjør at jeg ikke kan amme...

Valget mellom å amme/pumpe og ha vondt mot det å gi mme i flaske og la pappan få være med på matingen var ikke så vanskelig egentlig. ;)

Men jeg må si; jeg savner å ha henne ved puppen innimellom. Og ja, det hadde vært bedre med puppen om natta, men bare fordi det er lettere enn å måtte stå opp.

Fordelen vi har funnet er at snuppa sover bedre, er roligere og jeg får lagt henne tilbake i senga hennes om natta, jeg er jo ikke mat lenger, jeg er bare mamma. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...