Gå til innhold

Varmepumpe!!

har ikke nick jeg:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken varmepumpe har dere erfaringer med? Alt som er positivt og negativt mottas. Har et eldre hus, ca 100m2 som skal oppvarmes:)

Føler det er litt vanskelig dette. Hver forhandler mener da selvsagt at "deres" merke er det beste.

.......og pris....har vel igrunnen ikke råd til en til over 20.000,-

Skrevet

Men du, hva om du lager en avtale med deres strømleverandør, så betaler du bare noen få kroner i mnd? Det gjør vi:-) mye med 20-25 000 ut med en gang ja

Skrevet

Vi kjøpte vår på Netthandelen.no. Fikk den for 5500. Funker som bare det. Holder hele huset varmt om vinteren (170 m2) og var gull verdt da det var 32 grader ute. Puh.. Gikk inn for å kjøle oss ned med airconditionen.

Eco saver, heter den.

Skrevet

Kjøpte en som heter Nex, billigste som er, og veldig grei! :) Ble anbefalt den av en vi kjenner som innstallerer pumper, det er de pumpene han har minst problemer med sa han.. Betalte ca 10 000, pluss 2999 for innstalleringen.

Skrevet

Har en varmepumpe ettellerannet, kosta 25000,-

Varmer godt opp vårt 150 år gamle hus på 120 kvm.

Skrevet

vi har en wilfa varmepumpe. den selges på mekk nå til 10 000. vi har et gammelt hus på 140 kvadrat, og den funker supert. Den har varmeveksler, slik at vi brukte den som aircondition i sommer da det var kjempevarmt.

Vi kjøpte en gjør-det-selv-monteringspakke, og inviterte min far på øl og montering. Da betalte vi ikke noe for installering. Var gjort på to-tre timer.

Skrevet

har faktisk tenkt på wilfa. Flott design. Vet du om en kan bruke "vanlig" stikk-kontakt?? Eller må en ha opp i 16 bar?? eller hva det nå enn heter..

Skrevet

vi bruker vanlig stikkontakt, tilogmed koblet den til en sånn fordeler med tre stikkontakter på:)

vi har den i stål-look, synes den er diskre og fin i designen. eneste aberet er at det ikke er fint med slange på utsiden av huset, men det får jeg leve med....:)

Skrevet

Jeg anbefaler deg en litt dyrere varmepumpe enn de billigste. De har betraktelig lavere lyd og du sparer mer strøm med dem. For hver 3. desibel oppfattes lyden som dobbel, altså en på 23 db bråker dobbelt så mye som en på 20 db. Dette er noe å tenke på hvis den skal være i nærheten av der du oppholder deg.

Strømbesparelsen er tilnærmet doblet på de dyre modellene enn på de billige.

Og å montere selv er STERKT frarådet, selv om jeg ser at enkelte har gjort det, gjør du det, så har du ikke garanti på den om det skulle skje noe:-(((((

Jeg har selv bestilt en MITSUBISHI varmepumpe, den koster 17995 på nettet. Den er den mest strømbesparende varmepumpen, og med minst lydnivå. Den kan brukes som airvcondition på sommeren og er garantert å virke ned til -25 grader, de billige er bare garantert ned til -15.

Den har en sensor som "tråler" rommet og kjenner hvor der er kaldest og blåser lufta dit. Derfor vil den ikke blåse rett på deg, fordi du (forhåpentligvis) er varm.

Den har ett filter som fanger opp tobakksrøyk, støv, pollen og andre ting i lufta- filteret støvsuges ved behov.

Den gir god effekt selv ved lave temperaturer. Ved -15 gir den fortsatt 4 kw effekt, kontra en billig en som gir kun 1,2 kw effekt ved samme utetemperatur (nex blant annet).

Her er link til den

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000yqZlqnjM?ProductID=wA_D4QFHKjoAAAEbX7ZaptXy&CatalogCategoryID=w93D4QFHwy8AAAEOh.I03xiL

Lykke til med valget, men for all del ikke kjøp en billig en, det kommer du til å angre på (nex er ikke å anbefale).

Skrevet

Har Sanyo, og den er bra:) Har ein innedel som varmar 3 etg. tilsammen ca 125 kvm. Den er eit vidunder å ha i hus på kalde dagar, og sparar mykje i oppvarmingsutgifter.

Eg betalte vel ca 18 000,- for den. Er ikkje heilt sikker på prisen, pga at eg måtte ha elektrikar samtidig for å få på plass kontakt og sikring til pumpa(og det blei jo litt ekstra pga det).

Skrevet

Vi har en Fujitsu artic 14. Koster ca 25.000. Har en effekt på opptil 8,4kW og henter ut varme til ca -25 med gevinst.

• 3 uker senere...
Skrevet

Kan wilfa monteres nede ved gulvet? Er her flere som kanskje har wilfa varmepumpe som kan komme med sine erfaringer?

Skrevet

Mi låg vel rundt den prisen, og eg er veldig fornøgd. Har vore gjennom ein vinter med den(max -15, og fyrte med ved ca 5 dagar;)). Den er laga for norsk klima. Sanyo med 5,8W effekt(?).

Eg har 3 etg. og ca 125 kvm. Gammalt hus, isoleringssett; 1980.

Senka utgiftene mine tilsvarande ca 1,5 mål bjørkeved pr vinter. Og det er dyrt;)

Skrevet

Er helt i mot varmepumper! Husk at heltre møbler kan sprekke, for lufta blir så tørr... å tenk hva som skjer me et tre hus da?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...