Gå til innhold

Hvorfor skal baby ha egne/nye håndklær?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt at man MÅ kjøpe inn nye håndklær eller kluter til babyen.

Jeg har kjøpt egen håndklær som ikke er så dyre, slik at jeg kan kaste dem dersom det kommer flekker på dem som ikke kan vaskes bort.

Men så lenge håndkle eller kluten er myk og god, så kan du vel bruke det du har fra før.

Har og stussa litt på dette, og har komt fram til at det må vere fordi nye hankle er mjuk og ikkje så harde/stive som godt utvaska hankle gjerne blir.

Hadde ikkje kjøpt inn om vi hadde hatt handkle frå før, men så er vi unge og nettopp flytta heimafrå, så vi trengde handkle. Så ungen får same handkle som oss, og så har vi kjøpt inn klutar (som vi om kjem til å bruke om vi treng det).

Det er mest markedet som bestemmer kva ein MÅ ha til liten tass.

Hmmm.... skulle tro de du har er bedre å bruke en ny innkjøpte. Ligger rester av kjemikalier i de ny som det kan ta litt tid å vaske ut ( er jeg blitt fortalt). I tillegg vil de du har som er vasker en del ganger, helt sikkert absorbere mer vann.

Jeg har kjøpt noen få slike koselige håndklær med hette på til den lille.. Disse til bruk etter bad, mer for å kose litt i :-) Men ellers til daglig vask og stell kommer jeg til å bruke de myke og gode håndklærne som er vasket mange ganger slik at de ikke inneholder overskuddsfarge og andre kjemikalier.. Har kjøpt egne gazkluter til den lille da jeg synes det er enklere til små barn enn våre voksnes frottekluter.

Jeg har kjøpt inn endel små håndklær sånne til 5kr på ikea og brettebleier som underlag på stellematta så vi slipper å få små mye bæsjeflekker på håndklærne våre, ellers skal babyen bruke våre, gidder ikke å kjøpe nye når vi har skapet fullt alikevel..

ellers har vi også kjøpt gazkluter til vask med forskjellige farga kanter så vi får skilt rumpevask fra ansikt og kroppsvask, tror det er greit med litt system oppi ammetåka ;)

Annonse

Jeg har faktisk blitt anbefalt å bruke våre "gamle", ihvertfall brukte håndklær til nybeibien, fordi de tørker/suger vann bedre enn de som er helt nye som ikke har sugeevne før hundre vask på 80gr og tromling. Babyen skal klappes tørr og ikke gnus på uansett, så jeg synes det virker som et godt råd. Når Lille blir litt større og tåler mer, kan d jo være deilig med et godt mykt håndkle å tumle i. Har også masse håndklær, så vi ønsker oss IKKE flere:)

• 1 måned senere...

Vet egentlig ikke hvorfor, men jeg orker ikke bruke vanlige vaskekluter til å vaske stumpen med for de er jo ofte veldig tykke og store. KJøpte sist de som jysk har for der får man kjøpt noen som er tynne og litt mindre.Nå det gjelder håndklær så har de også noen håndklær som er frotte som er litt tynnere og gjerne de som er litt dårliger kvalitet for de er som gamle håndklær som suger til seg vannet bedre.

men vi kjøper egne for holde de fra våre da vi vasker alt som har med de småe unga å gjøre med uparfymerte vaskmiddler, neutral. og våre vasker vi med vanlig middel.

• 3 uker senere...

Barnehåndklær er vel mest for å tjene penger.

aner ikke engang hvor mange av de handklærne med hette osv vi fikk i gaver. de er utrulig søte, men absolutt ikke nødvendig. de vanlige handdukene i større str er vel nesten bedre fordi de er større :)

så lenge folk er villige til å kjøpe et produkt, så er det noen som selger det. finnes utrulig mye rart til barn som er ganske så unødvendig, men som foreldre og familie vil at barna skal ha :)

• 1 måned senere...

Jepp, der tror jeg du har svaret gitt! Er utrolig mye "barne-ting" som egentlig er unødvendig, men det er storindustri allikevel gitt.. Tror kanskje det er "redebyggerne" i oss som får ta skylden; før jeg ble gravid syntes jeg alt sånt var tull, men tror hormonene mine har funnet ut at alt som heter noe med "baby", er HELT nødvendig!

Må vel ærlig innrømme at jeg kjøpte nye håndklær og vaskekluter her også, men hadde fint klart meg med de jeg har! Men de måtte jo stå i stil med stellematten må vite!! Tror ikke det blir kjøpt inn så mye denne gangen nei..

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Bedre å evt kjøpe nye til de voksne og bruke de gamle utvaskede til babyen, da er det ikke kjemikalierester i.

Bruker du tøymykner eller trommel blir de ikke stive heller.

Jeg kjøpte bare en bunke gaskluter på Bogerud/sparkjøp med kantsøm i to ulike farger; én for stumpen, én for ansikt etc.

• 1 måned senere...

har fått etpar myke babyhåndklær, de jeg har fra før er hardere etter vask, selv med tøymykner, har ikke tørketrommel. Når de er vasket en gang er kjemikaliene borte. Anbefaler ellers billige 3 pk-gaskluter fra princess, syns vanlige kluter blir for grove på nyfødte stumper.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...