Gå til innhold

føde i spania eller i norge?

zeena 2pp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ingen erfaring fra fødsel i Norge, men har lest litt her og der og føler at jeg har fått litt oversikt.

Jeg har privat forsikring her i Spania, og føler at jeg har fått (og får) veldig god oppfølging av min lege og jordmor på sykehuset der jeg skal føde. Når jeg snakker med venninner i Norge er de overrasket over ulike kontroller vi gjør som man tydeligvis ikke får i Norge... Så graviditeten føler jeg er bedre "kontrollert" her enn i Norge.

Men når det kommer til selve fødselen, virker det som at Norge ligger veldig mye lengre frem i tid... Her hvor jeg skal føde er det kun fødsel i gynekologstol som gjelder i en steril kirurgsal. Altså ikke koselige fødesaler med badekar og sacosekker og andre hjelpemiddler som tilbys i Norge.

Angående smertestillende er det kun epidural som gjelder, og da kun den varianten som gjør deg sengeliggende. Ikke som i Norge at du kan gå rundt, eller stå om du ønsker.

Så som sagt tror jeg at selve fødselen virker som at det er "bedre" i Norge.

Selv gjør jeg alt her i Spania, da jeg bare har fått godta at sånn er det her. Jeg har ikke hatt noen mulighet til å reise til Norge for å føde. Det pleier jo å gå bra her også, så satser på det;) Har termin om 3 uker!!!

Når har du termin?

Takk for svar!

Jeg har ikke kommet så langt enda dessverre.. er fortsatt i prøvetid.. Har ikm på mandag/tirsdag, så det er noen spente dager.

Jeg har ikke forsikring her enda.. MÅ jeg ha det? Eller blir jeg like godt fulgt opp kommunalt? Må sjekke opp litt rundt dette jeg tror jeg...så jeg er forbered :) Jeg heller litt mot fødsel i Norge av forskjellige grunner.

Jeg har også bestemt meg for å føde på knær. Har flere venninner som har gjort det og fått hjelp fra tyngdekraften, og ingen av dem har måtte sy etterpå.. det fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne glemme i Spania.. at de er veldig tradisjonelle og holder seg til "gode gamle måten" hehe.. men, men man hører jo så mye rart ;)

Hei!

Så spennende da, åper den lille spiren sitter snart da;)

Man MÅ ikke ha privat forsikring. Jeg har fått inntrykk av at Seguridad sosial fungerer veldig bra. Men jeg tror nok det kan variere litt fra lege til lege og sykehus til sykehus. Hvor bor du?

Jeg snakket litt med min lege ang. alternative fødestillinger, og hun mente at i prinsipp kan man få føde hvordan man vil, men at problemet er hvis du vil ha epidural, da blir du sengeliggende her, og da er det kun gyn.stolen som gjelder.

Fødesalene er heller ikke laget for at man skal kunne føde på knær el, så man vil nok bli sett på som en raring desverre..

Men jeg har hørt at visse sykehus nå snuser litt på alernative fødestllinger, så håper det kan bli mer aktuellt etterhvert.

Lykke til!

Hei hei.

Nà vet ikke jeg hvor i spania du bor, men du bor sjekke ut quiron sine sykehus ( www.quiron.es). De er visst litt mer apne for andre muligheter til bl.a. fodestillinger, smertelindrng osv. Har til og med hort rykter om at de planlegger tiltak for mulig fodsel i vann i madrid. Jeg har selv fodt i Spania, og ja du blir sett pa som en raring hvis du ikke vil ha epidural f.eks, men hva gjor det :) jeg kommer til a fode i Spania neste gang ogsa, har ikke annet valg, og regner med at det kommer til a bli kjempebra! Lykke til med valget!

Hei.

Har født 2 barn på offentlig sykehus i Alicante-området. Er så fornøyd, og ønsker ikke å føde i Norge, om jeg får flere da :-)

Kjenner noen som har dårlig erfaring fra det private, og jeg annbefaler derfor offentlig.

Jeg fikk ikke tilbud om smertelindring, fordi de ikke gis på det sykehuset, men undersøk dette. Man ligger Max to personer pr rom etter fødsel. Barnet står i fokus hele tiden. Derfor føler jeg meg veldig trygg. Man blir ikke sendt hjem igjen, om noen anntydning til at fødselen er i gang. Men man blir lagt inn. De er flink, men som sagt så er der forskjell på sykehusene. Mannen blir innkludert :-)

Om du befinner deg i Alicante området, kan sykehuset i Torrevieja (offentlig) anbefales. Selv fødte jeg på Vega Baja.

Lykke til med valget :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...