Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #1 Del Skrevet 2. september 2008 jeg er førstegangsfødende, på 18 år.. Det er ikke et planlagt svangerskap.. Da jeg dro til jordmor, var jeg supernervøs, og håpet på en og prate med og litt trøst. hun spurte om d var planlagt, hvor kjæresten min var, bodde vi sammen, hvor vi bodde, osv.. Og kritiserte alt! Alderen min, at svangerskapet ikke var planlagt, at samboeren min var i militæret, vi bodde på en liten hybel jeg hadde fra jobben min. Hadde lyst til å grine der jeg satt.. Hun kikket litt på meg, og mumla et eller annet om graviditet og "jenter på min størrelse"! (har en BMI på 30,1, noe legen sa ikke var så farlig, selv om jeg er litt overvektig) I tillegg var hun gretten og virket ganske irritert, så jeg ble redd for å snakke med henne... Nå har jeg kontroll på sykehus, men får aldri samme jordmor der. Har hittil bare fått svenske jordmødre, og da blir d litt misforsåelser. d virker som de bare avfeier d jeg sier hvis jeg ikke klarer og formulere meg riktig.. f.eks hofta mi låser seg ofte, og jeg er redd for hvordan dette vil gå under fødsel. Hun babla bare om at "jammen da må du ta d litt rolig, og prøve og gå med små steg.." Er redd for at d blir misforståelser under fødselen også, eller at den jordmora jeg blir å få er sur og gretten.. Da kan man jo bare gjette at fødselen ikke ender godt.. ville egentlig bare få ut dette, siden d har plaget meg ganske lenge.. men hvis noen vil komme med tips eller no, blir jeg glad! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138602664-kritiserende-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 3. september 2008 #2 Del Skrevet 3. september 2008 Hei Det høres ikke ut som noen god situasjon? Har du en OK fastlege? Du kan ta alle kontrollene der, det er jeg nesten sikker på. Du kan også be helsestasjonen om å få en annen jordmor. Det er ikke sikkert de kan gi deg det, men det er verdt et forsøk. I forhold til fødsel så er det alltid vanskelig å frutsi hvem som er til stede da. Men ta med deg noen (kjæresten din/ moren din) som du stoler 100% på og som kan støtte deg/ ta opp ting for deg. Hvis du ikke forstår eller de ikke forstår pga språk så er det viktig at du spør igjen eller presiserer. Språkproblemer under fødsel er ikke noe morsomt og der snakker jeg av egen (dårlig) erfaring. Men bortsett fra det er ofte svenske sykepleiere og jordmødre veldig søte. Uansett, hvis du synes det er vanskelig å ta opp ting meg dem eller stille krav, så få hjelp til å gjøre det slik at du ikke blir gående og være frustrert. Det er også fritt sykehusvalg i Norge, slik at hvis du ikke får god oppfølging og det er et annet sykehus i rimelig nærhet, så kan du bytte. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138602664-kritiserende-jordmor/#findComment-138609196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå