Gå til innhold

Bare for moro: Hvilket etternavn ville du gitt ditt barn om du kunne velge fritt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Intressant spørsmål du... :-) Hvis jeg fikk velge, så hadde det blitt mitt etternavn. Det er ikke mange som heter det, og det har særpreg og tilhørighet til hjemstedet mitt. I motsetning til min samboers etternavn,som er et av de mest brukte -sen etternavn i Norge. "Alle" heter det, og jeg synes det er lite personlig.

Men hvis vi skulle hatt et helt nytt etternavn? Kansje Tangsprell! He he. Eller noe annet som kansje ingen andre heter, og som likevel ikke er heeelt merkelig, slik som Værsågod-Takkskalduha. Nå kan det jo faktisk hende at det finnes noen som har Tangsprell til etternavn, men du skjønte sikkert poenget likevel? ;-)

Jeg er godt fornøyd med våre etternavn - som ikke er så vanlige.

Bortsett fra det har jeg alltid synes Løvenskiold er så fint!

Og forfatternavn som:

Ibsen

Garborg

Vesaas

Wergeland

Welhaven

Ellers liker jeg godt "von" i navn (en liten adelsspire i meg...?!)

von Sydow

von der Lippe

von Trier

von Trapp (!)

Jeg liker godt mitt eget etternavn da, men ellers ville jeg nok valgt et annet gammelt slektsnavn som Falck, Bendiksen eller Borck - trur eg... Ellers synes jeg Wiborg og Wessel er stilige etternavn :-)

I Sverige så florerer det enormt mange "soldat"-navn som ble gitt etter prestasjonen soldatene gav i krig eller våpe-navn. Eksempel på navn er Spjut, Hjälm, Svärd, Skytte, Modig, Glad, Frid, ... nei kommer ikke på fler i farta, men det finnes så mange kule navn.

Har ei venninne som heter A. Frimodig. Det hadde vaert artig å hett.

Annonse

ååå!

Jeg ville hett Astrup;)

Eller litt sånn tøffe navn som Kirsebærhaven, Fikendalen og sånn, hehe. Alltid hatt lyst til å hete Winther. Blir alltd litt forelska i alle menn som heter det.

Andre vinnere:

Lorentzen

Richter

Zachariassen

Montaigne

...fordi jeg selv har et knallnorskt etternavn etter navnet på en gård. Allti drømt om noe stort og prangende,hehe

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...