Gå til innhold

Navlestreng rundt halsen.. skeptisk.

ylva84

Anbefalte innlegg

Var på kontroll idag på UL og fikk vite at den ene gutten (minsten) har navlestrengen rundt halsen.. Noen som har erfaring med dette? Legen sa at den kanskje kunne vikle seg ut av det selv,og at det ikke var noe farligt enda.. Er i uke 30 nå,venter eneggede gutter.

Men er dette noe som kan påvirke fødselen dersom navlestrengen blir verende der framover ..? Jeg fikk ny time om 1 uke +time til å ta en sparkeprøve..Noen som har tatt en slik test før? Hva går det ut på?

Fortsetter under...

JEg tror det er temmelig vanlig at barna har navlestrengen rundt halsen, og normalt (ihvertfall hvis navlestrengen har normal lengde) vil det vel ikke gi noen problemer. Men jeg skjønner godt at du engster deg. Såvidt jeg har skjønt er som regel først når vannet går at navlestreng rundt halsen kan være farlig, siden det da kan stramme til.

Men det kan jo hende at alt blir litt mer problematisk når du har tvillinger, det kjenner jeg ikke til. Hvis jeg var deg, ville jeg ihvertfall sørget for å fortelle det til absolutt alle du er borte i på kontroller på sykehus eller hos legen i tiden fremover, slik at det blir fokus på det.

En sparketest er en såkalt CTG-test, hvor du får en elektrode på hver baby (festes på magen med ett belte) som følger hjerterytmen til barna, samt en elektrode som registrerer rieaktivitet/sammentrekninger i livmoren. Hver gang barna sparker så trykker du på en knapp.

Lykke til!

Jeg vet ikke så mye om akkurat det, men er TV 1 i sete? Uansett når vannet går ville jeg lagt meg ned og ringt etter ambulanse for å unngå trykk på navlestrengen. Men du blir sikkert lagt inn før den tid, men hør med legen hvordan du skal forholde deg til dette. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...