Lilletrille-84 Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 har måttet slutte å amme etter 6 uker grunnet veldig såre brystvorter og en liten tulle som aldri ble mett.Har nå en lykkelig baby som er blitt 3 mnd. men overalt hvor jeg går hører jeg bare om hvor bra det er å amme og at man må holde ut.Også at man ikke skaper denne samme kontakten med barnet gjennom flaske som med amming..Syntes nesten det begynner å bli litt sårt å høre på dette.. Er jeg den eneste som har det slikt??og som ikke klarer og amme??
Manx Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Ikke hør på hva alle andre sier, men tenk at du har gjort en god innsats som har ammet i 6 uker, og som nå gir barnet ditt mat fra flaske og kos i massevis! Kos deg videre med babyen din, og forsøk å ikke la sånt gå inn på deg:)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Jeg har aldri kunnet amme.. spesielle grunner til det.. Men aldri hørt noe mas heller.. MEn har hørt andre sliter med mas.. Viktigste er at barna blir mette..om det da er mme eller morsmelk har ingenting å si. En ting som også er positivt med mme er at barnefar også får bedre kontakt med barnet:) Så ikke bry deg om hva folk sier
"husmor"med lille Nora Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 eg ammet ikke lenger enn to uker. er noe av det værste eg har vært med på. (ja får vel en haug med dritt slening etter meg men) eg syns det er kos å gi flaske og. en får øyenkontakt og kan kose med barnet selv om en ikke ammer. syns overhode ikke du skal ha dårlig samvittiget. flasker fungerer helt perfekt i vår heim. eg syns det er lettvint osv. hadde eg ammet hadde eg sittet inne de mnd eg hadde ammet, kunne aldri sittet på et senter/kafe eller blandt mangen mennesker å amme. Dette er min mening og hvordan EG opplevde det. jenta mi er nå snart 1år og begynner å slutte med flaske. er flott for de som klarer å amme og liker det;) kjempe flott det;)
Gollegompen Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Det gikk veldig bra for min del å amme. Kom meg gjennom et helv... med såre og blødene brystvorter. Men lillegutt la ikkje nok på seg selv om eg ammet han hver time. Så da ble det flaske i tillegg til amming fra han var 3 mnd. Men desverre så ble han sakte, men sikkert en puppenekter, sikkert fordi det var så mye enklere med flaske. Han er nå 4,5 mnd, og sluttet vel helt å amme når han var 4 mnd. Syns det er trasig at eg måtte slutte med ammingen, ihvertfall når vi fikk det så bra til. Men det viktigste var at han fikk i seg mat
Gjest Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Du er ikke den eneste:-) Jeg også følte det som deg, dessuten av alle de som fikk barn rundt meg når jeg fikk (og det var mange) så fikk jo alle til ammingen unnatt meg. Det var lillegutt som rett og slett ikke ville,og ikke fikk det til, vi prøvde i 6 uker, men fant da ut at å stresse er ikke bra med ett nyfødt barn, men kos og kjærlighet og en fornøyd baby er bra, så da la jeg bort pumper, amme bh, brystskjold - you name it og gikk helt over på mme. Vi har stor kost oss med flaska. Har aldri opplevd noen si noe negativt til meg fordi jeg gir flaske, får jo noen blikk når jeg drar frem termos og flasker og pulver når jeg ute blant folk, men det kan jo være fordi de ser på min vakre sønn..;-) Har vært mye sår jeg også, spesielt etter å lese her inne og høre hvor lat jeg var som "ga opp" etter bare 6 uker.. men kom heldigvis over det. Kos dere med flasken, bare tull at man ikke får den samme kontakten, selvfølgelig gjør man det, dessuten kan pappaen også få god kontakt ved å få lov å delta i matingen.
Lilletrille-84 Skrevet 3. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2008 tusen takk for svar dere..føler meg mye bedre..
MammantilLeah Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Jeg merket endel pes rundt dette jeg å, jeg begynte å gi mme dagen jeg kom hjem fra sykehuset, satt og ammet snuppa i 4 timer, men hun skrek like mye, ga henne 30ml mme, og hun lå bare helt fredfult å kikket på meg, for et nydelig syn.. prøvde å amme litt, men ho måtte alltid ha tillegg, prøvde å pumpe meg noen dager for å se hvor mye som kom, men jeg fikk aldri ut mer enn 10-15ml fra begge puppene, da sluttet jeg bare, hadde ike melkespreng eller noe, kutta pumpinga tvert... Synes det er greit med flaske jeg, jeg hadde aldri klart å amme offentlig, hadde måttet gjemme meg vekk, og d hadde vært slitsomt, synes det å være flaske mamma er genialt, har med pulver i doseringsboks, og en termos med varmt vann, bare blader til, å vips så er man ferdig... helt supert... ikke ha dårlig samvittighet, de vokser like bra opp på mme, kos deg med baben din og nyt hver dag...
Gjest Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 jeg ammer enda, men gud så lyst jeg har til å slutte.. brystene er såre, det blir mindre og mindre melk (enda jeg hadde altfor mye i starten) og hun vil ha mat hele tiden... Det vil alltid være noen som skal få deg til å gjøre det de mener er best, barnet ditt har det sikkert kjempefint uten morsmelk også, og hvor mye kontakt man får er opp til en selv lykke til
tiger82 Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Med første mann ammet jeg ikke, pumpet i 2 mnd. Med sistemann ammer jeg, og gir ei flaske ekstra om dagen. Angrer som bare det at jeg gadd å pumpe med første mann. Det er nå når amminga går kjempe fint med yngstegutten og alt er bare bra jeg merker at jeg gikk jo glipp av de 2 første mnd av min eldste sønns liv. Alt dreide seg jo bare om den pumpinga og det at ungen på liv og død skulle ha morsmelk og ikke minst den dårlige samvittigheten over at jeg ikke greide amme. Når jeg slutta å pumpe og kun gikk over til mme på flaske det var da vi endelig fikk kontakt jeg og småen. Så jeg tror at når ungen får mat om det er mm eller mme og viktigst av alt når mor slapper av da knytter man kontakt.
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Jeg holder på og slutte og amme nå, og babyen min er snart 3 mnd gammel, men hun blir ikke ordentlig mett når jeg ammer henne, og hun skal helst ha pupp hver halve time, og det orker jeg ikke... Da syntes jeg det er bedre at hun får MME og er mett og tilfreds..
hallais Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Hei du! Du er absolutt ikke alene!!! Jeg sluttet å amme med førstemann etter ca to uker og pumpet til 6 uker. Pga brystvorter som nesten datt av, dårlig form og ikke minst en supersulten baby. Jeg var som de fleste andre innstilt på at ammingen skulle jeg få til, som alt annet i livet...jeg er jo en FLINK pike...men sånn gikk det ikke, jeg misslyktes totalt og nedturen var kjempestor, særlig sårt var det å se alle de som satt og ammet uten problem.. Så fikk jeg nr to, og denne gangen skulle det gå, jeg hadde lest alt som var å lese, jeg hadde vært til samtaler om amming, for jeg grudde meg sånn. Lillemann kom og var en stor gutt og vi ammet og ammet, men han la ikke på seg, så jeg pumpet, tok nesespray, og brukte alle tenkelige råd for å øke produksjon, ammehjelpen, helsesøster, jordmor pratet jeg med...ja jeg holdt ut.. Nå er lillemannn 3 måneder og jeg ammer fortsatt, men det er ikke mye. Så rett og slett er det ikke bestandig det går, selv om man holder ut.. Og at du får den samme kontakten med barnet ditt er jeg ikke i tvil om, jeg kosa meg like mye med babyen når jeg bare ga flaske som når jeg ammet, da får man jo øyenkontakt også, og de ligger jo i armkroken like mye. Og i dagens Norge er det marginale forskjeller om et barn får MM eller Mme, når barnet er født til termin, ikke sykt, eller det ikke er store allergier i familien, dette ifølge alt av helsepersonell jeg har snakket med ihvertfall... Så bare kos deg med babyen din du! Og vær en stolt flaskemamma, det er mange av oss : )
Let's hear it for the boys! Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Jeg sluttet å amme når sønnen min var 3 mnd. Ikke for at jeg ikke ville, men det gikk bare ikke! Skal ikke gå inn på detaljer Nå har folk stort sett sluttet å mase om det, men jeg ble også kraftig lei av det der. For det første, så er det ingen som har noe med om du ammer barnet ditt eller ikke. For det andre, så finnes det faktisk veldige gode grunner for å ikke amme! Jeg føler ikke at mine venninner som ammer har et bedre forhold til barna sine enn jeg har. Faktisk føler jeg at det ble bedre etter at jeg sluttet. Jeg ble mindre stresset og kunne kose meg ordentlig med ham for første gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå