Gå til innhold

Hvor mye væske i grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på 3,5 mnd her som nekter plent å ta flaske. Har mer enn nok melk, og bruker å måtte pumpe meg før jeg legger meg for natta for å ikke våkne med kjempespreng og klissvåt seng. Syns det er litt synd å kaste denne melka, og fryser den ned med tanke på å bruke den i grøten når han skal begynne med det (så får han i seg litt ekstra næring der).

Men tint mm er som kjent bare holdbar i 24 t, og derfor er det vel lurt å fryse ned i porsjonsstørrelser. Men hvor mye væske/mm vil det være i en grøtporsjon? Og hvor mange porsjoner spiser disse små i løpet av en dag?

Hilsen førstegangsmor med null peiling, men med en forhåpentlig god ide :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MM er best til velling, Vanskelig å få noe særlig tykk konsistens å grøten med mm.

Skrevet

Hei,

En full porsjon med maisgrøt krever 100 ml (1 dl) melk. Men til å begynne med er det vel kanskje lite trolig at han orker full porsjon. Min snuppe begynte med grøt for et par-tre uker siden, og hun orker ikke en hel porsjon ennå - formiddagsgrøten bruker vi 60 ml og kveldsgrøten bruker vi 80 ml. Men hvis du fryser ned i porsjonspakninger på 100 ml har du jo litt å gå på på begynnelsen.

Jeg bruker for øvrig også litt morsmelk i middagsmaten for at hun skal like den bedre :) så jeg bruker nå totalt mellom 160 og 180 ml per dag, fordelt altså på frokostgrøt, middagsmat og kveldsgrøt. :) Men det skal bare litt (20-40 ml) til i middagsmaten, så det kan du jo evt pumpe ut samme dag og ved behov.

Skrevet

Så flott, takk for svar.

Og kjempelurt å bruke det også i middagsmaten! Da fortsetter jeg å fylle opp fryseren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...