Gå til innhold

Sikre perioder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo ikke, har jeg lært. Og om man ønsker å bli gravid, skal man ha samleie mens man har eggløsning. Ikke sant?

Men etter eggløsningen blir vel egget liggende der og vente på å bli befruktet helt til mensen kommer? Er det like "friskt" og motakelig for sædceller hele tiden?

Noen som skulle fulgt bedre med i seksualundervisningen, kanskje...:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et døgn etter eggløsning og frem til mensen skal det i teorien være helt trygt å ha sex uten å risikere å bli gravid. Vi har selv praktisert dette i lenger perioder uten problem, men jeg har god greie på dette og vi har visst at det alltid er litt risiko. F.eks kan kroppen prøve å ha eggløsning slik at testene viser positivt, men så ikke få til å ha eggløsning likevel og så kommer den snere enn normslt og vips er man gravid likevel enda man trodde man hadde sex etter eggløsningen var over. Risikoen for dette er liten da. jeg blir lett gravid, men har altså klart å ikke bli gravid basert på det jeg skrev først likevel i over 1,5 år tilsammen.

Skrevet

Om man blir gravid ved å ha samleie FØR eggløsning er det fordi sædcellene har overlevd i livmoren fram til eggløsningen?

Takk for svar og oppklaring :-)

Skrevet

Jepp! Egget er befruktningsdyktig i ca et døgn etter at det løsner, men ikke lenger enn det (for normale kvinner). Sædcellene derimot kan leve lenge, de fleste i opp til 3-4 døgn, noen få i opp til 7-10 døgn (men det er nok ganske unikt). Jeg har selv opplevd å bli gravid ved å ha sex mer enn 4 dager før el og ikke etterpå, så det går an ;-)

Skrevet

Og du har bare gutter!? Jeg har hørt at guttesædcellene er raske, men dør fort, og jentecellene er seige og lever lenge.

Hvis det stemmer er jo guttene dine (hvertfal den ene) et unntak fra den regelen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...