Gå til innhold

Hvordan fungerer en budrunde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lenge siden jeg har vært borti dette at jeg husker ikke helt + at da var det faktisk bare vi som gav bud...

Vet jeg maser endel nå, men håper noen har tålmodighet likevel ;-)

Altså, dersom vi er interessert i å kjøpe noe (i dette tilfellet en tomt) og noen andre også er interessert og legger inn et bud. Når må vi i så fall legge inn bud vi også? Kan vi be om en frist dersom vi ikke har fått på plass lånesøknaden enda? Kan man begynne å by langt under prisantydning dersom vi er første til å legge inn bud? Når kan vi evt forvente å få svar? Er bud bindene?

Skrevet

Hvis noen andre har lagt inn bud, har de også en frist på budet. Denne kan være så kort eller lang som kjøper ønsker, bortsett fra de første 24 timene etter visningen, det er et minimum. Før fristen går ut svarer selger om han ønsker å selge til den prisen. Hvis dere ønsker å by før det kan bli solgt, må dere også by innen friste, med mindre dere ikke tror det kan bli solgt for den prisen. Megler tar helt sikkert kontakt med dere før fristen hvis dere har gitt beskjed om at dere er interesserte.

Dere kan ikke kreve å få egen frist pga manglende banklån, men kan jo legge inn et bud med forbehold om finansiering.

Dere kan by akkurat så mye eller lite dere ønsker. Dere får svar senest den fristen dere har sagt i budet, budet gjelder bare til da.

Ja, bud er bindende.

Skrevet

Bud er bindende. Ville ikke forventet å få svar før fristen dere har satt gikk ut. Dersom det er andre som byr, så kan det tenkes at selger heller vil selge til dem, enn å vente på dere som kanskje skal få tilsagn på et lån (men selger kan jo ikke vite om dere faktisk kommer til å få det). For min del har jeg aldri seriøst vurdert de budene som har kommet inn uten lånetilsagn, de gangene jeg har solgt hus/leilighet. Hva du legger inn som første bud er helt opp til deg selv, noen legger inn bud på 1 kr for å sørge for at de blir oppringt når budrunden er igang. Fristen på det første budet må være minst 24 timer etter siste annonserte visning på tomten. Deretter kan dere ha frister på en halvtime-time eller hva dere vil.

Skrevet

Dere legger inn første bud når som helst, men meld fra til megler at dere er interessert slik at dere får beskjed om noen andre legger inn bud før dere.

Dersom noen andre legger inn bud, så setter de en frist på dette (vanligvis 24 timer). Da legger dere inn et høyere bud. Dere kan fortsette med samme fristen (det vanlige) eller dere kan gi deres bud en lengre frist.

Frist settes uansett, men om dere ikke er i boks med finansieringen er det tvilsomt om budet godtas... Husk at det uansett er nokså korte frister det er snakk om, så lånesøknaden bør være godkjent før dere setter igang.

Dersom dere er de første til å by så byr dere akkurat hva dere vil. Det er vanlig å starte i hvertfall 200 000 under på vanlige hus (har aldri vært med i budrunde på tomt), med mindre det er en helt utrolig interesse for huset og en er villig til å gå langt over prisantydning.

Dere får svar umiddelbart. Som oftest snakker megleren med dere først (han ringer alle som har meldt seg som interessenter), også sender dere inn budet (fax). Når megleren har mottatt det så vil han nok ringe dere og bekrefte. Deretter varsler han selgeren om budet, og så ringer han rundt til de andre interessentene og forteller hva budet er på og når fristen er for å legge inn nye bud.

Alle bud er bindende, det er derfor jeg poengterte dette med at finansieringen må være i orden først. Det første budet skal være skriftlig, og deretter er budene muntlig over telefon. Alle bud, muntlige som skriftlige er bindende og det er umulig å trekke seg fra et bud, uansett årsak. Husk derfor også å aldri by på mer enn én eiendom av gangen. Byr du på flere samtidig kan du plutselig bli sittende med to hus...

Budrunder er kjempespennende og stressende ;-)

Vi måtte hoppe av en runde i dag, og det er skikkelig kjipern ... men det kommer vel flere hus får en tro!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! :-)

Nei jeg skjønner godt at det ikke frister for en selger å slå til på bud som er lagt inn med forbehold om lån. Problemet vårt er at vi tror vi har funnet drømmetomten, men har ikke mulighet til å se på den før til helgen. Men vi vet det var en visning i dag og er veldig redd for at noen andre byr før vi får sett på den og evt sendt en lynsøknad til banken (vi har god kontakt med vår kontaktmann i banken, han vet om planene våres og vi vil nok få svar på søknaden på bare et par dager) slik at vi også kan by. Da får vi bare inderlig håpe at de som så på tomten i dag ikke synes det var deres drømmetomt og dermed ikke byr. I hvertfall ikke helt enda ;-)

Skrevet

Takk for det!

Du får ha lykke til videre i jakten du også!

For oss er det ikke like lettvindt her, tomter på den størrelsen og den plasseringen til den prisen er en sjelden perle, er vel derfor vi er så nervøse også ;-)

Skrevet

Kan du ikke ringe banken i morgen da, så kan de vel raskt svare på om dere får lånet? Holder med en muntlig godkjennelse, så dere slipper forbeholdet i budet.

Skrevet

Hmmm, jo kunne kanskje gjort det (bortsett fra at jeg ikke skjønner når vi skal få tid, jeg har undervisning/møter i strekk i hele morgen og mannen fullt i møter), men vi vil helst faktisk se tomten før vi byr på den. Skal avtale med en entrepenør om å være med å gi en ca vurdering av kostnader, så da vet vi også bedre om vi kan by også (går ikke dersom det vil bli altfor dyrt å sprenge/rydde tomten).

Men visste ikke at det kunne gjøres over telefon slik, så det var kjekt å vite, takk for tips :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...