dimeglio Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Gutten min spiser naa fire fulle maaltider med fast fòde. To-tre maaltider er gròtmaaltider og inneholder derfor melk. Han faar en skvett etter frokost og etter middag (ikke alltid han vil ha), men ikke til lunsj. Drikker en god del etter kveldsgròt, gjerne noen skvetter i lòpet av natten og paa morgnen i 4-5 tiden. Holder det? Vi tenker aa vende ham av med nattamming, dvs. at han kan faa en slurk i 23-tiden eventuelt, men saa skal det holde helt til 5-6 tiden. Kommer han da til aa faa i seg nok melk? Kan jeg eventuelt ogsaa kutte ut amming etter middag klokken fem (pga jobb etter hvert), eller maa han da faa annen melk? Haaper det er noen som vet eller hvertfall kan gi meg deres erfaringer.
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Jeg aner ikke, men synes dette høres nok ut. Jenta mi er 7 mnd, jeg ammer men hun er ikke veldig interessert lenger. Hun drikker bra på morgenen. Tar LITT en gang i løpet av dagen å på kvelden varierer det. Noen ganger tar hun en del mens andre ganger vil hun nesten ikke ha. Så jenta mi får ikke så mye melk, men tror det holder. Kan ikke tvinge i henne mere enn hun vil ha. Hun får tilbudet iallefall. Har prøvd å gi henne på tutkopp å vanlig kopp men er ikke så interessert der heller. Hun spiser også 4 faste måltider i løpet av dagen å drikker masse vann å av og til juice. Er jo forståelig at de ikke vil ha så mye melk nå når de spiser såpass mye annet. Jeg begynner på jobb når hun er 9 mnd. Hvis jeg ammer enda da skal jeg ta ammefri sånn at hun får på morgen å kveld. Så tenker jeg at hun kan få tilbud om en kopp mme midt på dagen. Jenta mi sover stort sett natten igjennom, men våkner av og til å vil ha på natten. Jeg lat henne bare få, det har jeg tenkt å fortsette med å. Gidder ikke nattavenne, hun sovner rett etter at hun har fått pupp så det er så lettvint. Regner med hun avvenner seg selv helt når hun er klar for det. Om du er i tvil om han for nok kan du ja snakke med hs, men jeg tror han får nok melk. Så lenge han får ta det han vil ha er det ikke stort mere du kan gjøre. Kan ikke tvinge i han mere liksom....
Trønderjente82 Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Når de er 9mnd trenger de c 5dl om dagen for å få i seg nok kalsium. Du kan jo eventuelt blande grøten med melk istedenfor vann og når de er 10mnd kan du begynne å gi litt melkeprodukter som smørost og yoghurt. Tror ikke det er noe problem om du kutter ut nattammingen hvertfall, det blir jo godt for alle å få litt mer sammenhengende søvn også.
Østlandet-76 Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Jeg lurte på det samme og spurte da jeg var hos helsesøster i går. Min er 9mnd. Får melk kl5-6, litt ved frokost, lunsj og kvelds. Ellers bare vann. Grøt¨som inneholder "melk" 2gg pr dag. Helsesøster syntes dette var helt flott og var IKKE bekymret. Sa også at om jeg bare ammet 3 ganger ville nok det også rekke fint ifht dagsbehov. (Når de passerer 8 mnd er de mer bekymret for de som får for mye melk, på bekostning av jernholdig mat). Vanskelig å måle 5dl når man ammer, men tror det blir ca 0,5-1dl pr måltid, i allefall blir det ca 1dl når jeg pumper melk til lunsj (er i jobb).
dimeglio Skrevet 4. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2008 Takk for svar. Jeg skal til hs i morgen og faar hòre hva hun mener.... Men synes det var greit aa hòre hva dere andre nordmenn tenker, for jeg bor i et ikke ammevennlig land... saa jeg ter raadene jeg faar her med en klype salt... Hs var jo helt forskrekket over at jeg fullammet i 6 mnd og valgte aa fortsette aa amme etter aa ha innfòrt fast fòde...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå