Gå til innhold

Noen spørsmål om duotest....?!!

høno71

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest her, men har fremdeles spørsmål.

Tok ut spiralen i sommer. Legen min mente jeg burde bli gravid jo før jo heller enn å vente på å overstige 38 år...

Jammen tror jeg det slo til med en gang :-D

Termin i mai, men fyller 38 i sept. Betyr det at jeg da ikke får duotest??

I tilfelle, vet dere noen sted på vestlandet en kan ta duotesten privat?

Ser dere får noen forholdstall. Hva reknes som bra/veldig bra prognose?

Ønsker å ta duotest for å senke skuldrene evt forberede meg på et barn med spesielle behov.......kommer ikke til å ta det bort pga downs.

Jeg har vært gravid 5 ganger, 3 SA, 2 friske barn.

Fortsetter under...

Hei du

Kan bare svare på litt av det du spør om. Du får duotest hvis du blir 38 det året barnet blir født. Jeg fikk ikke tilbudet sist (endte i senabort, men av andre grunner), men hvis jeg blir gravid igjen nå så får jeg det. Jeg blir 38 i 2009. Tror du kan ta testen overalt hvor de tilbyr ultralyd.

Grensen er 38 ved termin, vet hvertfall oslo er forholdsvis strenge på alder dersom det er eneste indikasjon. Men be fastlegen søke deg inn for genetisk veiledning, så får du jo se hva de sier:)

Vet ikke av noen steder på vestlandet som tar duotesten privat, er litt diskusjon for tiden her inne ang hvem som tar, politisk er det uønsket at gravide under 38 år tar test, derfor var det hvertfall et senter som hadde vært nødt til å stramme inn på praksisen.

Ellers tas disse testene og genetisk veiledning ved de store sykehusene, vestlandet er da stavanger og haukeland som tar test. Du betaler vanlig egenandel hvis du må reise for å ta prøven eller få veiledning.

Selv tok jeg fostervannsprøve, vet derfor ikke noe særlig om de forholdstallene.

Lykke til!

hei

kontakt fastlegen din så fort som mulig, slik at søknad om duotest blir sendt.

duotest tas kun på større sykehus.

jeg fikk dekket reise med ledesager gjennom trygdesystemet.

du må fylle 38 år ved termin, men det er andre regler som gjelder også uten at mor er 38 år ved termin. feks mor er veldig urolig... tidigere svangerskap som du har opplevd er nok en grunn god nok i seg selv.

lykke til

Du må ha fylt 38 år ved termin for å få utført duotest i Norge. Eller ha spesielt økt risiko for å få et barn med kromosomfeil, f.eks. søsken eller tidligere barn med kromosomfeil. Duotest utføres ved de store universitetssykehusene og du skal til genetisk veiledning først.

Private klinikker i Norge har ikke anledning til å utføre testen lenger. Mulig du kan få det gjort i utlandet.

Duotesten består av to elementer:

1) Tidligultralyd (uke 11-13 ideelt) med måling av nakkefold og nesebein

2) Avanserte blodprøver som viser økt risiko

Tilsammen avdekker disse to undersøkelsene ca. 90% av alle fostre med Downs syndrom

Noen gynekologer i Norge utfører ultralydundersøkelse som altså er den ene komponenten i duotesten. Du kan med andre ord henvises av legen din til vanlig gynekolog og få utført dette, f.eks. på bakgrunn av engstelse. Men ikke alle gynekologer ønsker/vil/kan utføre denne undersøkelsen. Det er viktig å være klar over at du uansett kun får en veiledende vurdering og ikke noen beregning av forholdstall ettersom du ikke får tatt hele duotesten.

Duotest er i seg selv kun en risikovurdering, og ingen garanti. Uten blodprøvene blir testen ennå mer usikker.

Jeg tok selv duotest for litt siden, er 39 år og jobber med bl.a. gynekologi. Min risiko i forhold til alder er ca. 1:200. Etter ultralyd var risiko redusert til 1:800, etter blodprøvene var min risiko redusert ytterligere til 1:3000. Dette er forholdstall som ihvertfall jeg er veldig fornøyd med, men hver enkelt kan ha forskjellig oppfatning om hvor stor usikkerhet man kan leve med..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...