Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår gutt på 5 uker sovner lettest på magen oppå min mage/bryst. Han vi helst sove der hele kvelden. hvis jeg legger han ned i vogga e.l. våkner han som regel med en gang. Kan det være farlig å la han sove på magen oppå min mage/bryst i forhold til krybbedød?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer skal ikke sove på magen under noen omstendighet. Refererer til et innlegg lenger ned på siden her om nesten det samme :-)

Selv om gutten din ligger inntil deg og du har full oversikt, så er det ingenting du kan gjøre om ulykken inntreffer. Det hjelper ikke med gjenoppliving slik som det gjør ved feks kvelning. Når det er sagt skal man ikke være for hysterisk. Det er veldig koselig å ha babyen inntil seg på den måten, og det er jo en måte å knytte bånd til hverandre. Så bruk sunn fornuft og kos dere, men jeg ville ikke latt han gjøre det hele tiden :-) Du kan jo feks prøve å legge deg over på siden, og la han ligge på siden på armen din etter at han har sovnet?

Skrevet

Når du er våken og følger med så mener nå jeg at det skal gå bra - i alle fall hvis du ikke røyker. Althea var akkurat likedan- sov på brystet min mens jeg satt i sofaen de første 2 mnd. Deilig det:)

Det er noe annet om natta mens man sover!

Skrevet

På sykehuset fikk jeg høre at det var greit å la henne sove på mage så lenge jeg selv var våken og fulgte med...

Det var den eneste måten å få henne til å sove på helt i begynnelsen, fordi hun hadde så vondt i magen.

De første ukene hjemme hadde jeg det akkurat slik som deg, at hun sovnet helst når hun fikk ligge på mage på min mage/bryst.

Så har gjort det masse mens jeg har ligget på sofaen og sett på tv ol.

Jeg har også hatt henne på brystet i senga, og sovnet med henne der.

Hun har slitt med kolikk og skreket time etter time på natta.

Den eneste måten å roe henne litt på var å vugge henne mens hun lå på brystet mitt. Og når hun endelig roet seg, så hendte det at jeg var så trett og utslitt selv, at jeg sovnet med henne der.

Sier ikke at jeg anbefaler det, men det har i hvert fall gått bra her. Så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis det er den eneste måten du får han til å sove på...

Skrevet

Det er det jeg mener med at helsepersonell er for lite opplyst. Helsesøsteren vi går til sa også at det var greit å la babyer sove på magen, så lenge man følger med. Jeg fortalte henne det jeg vet om krybbedød, og da måtte hun innrømme at hun visste for lite om temaet - noe tydeligvis de på barsel også gjør. Som sagt, om ulykken har skjedd så er det ingenting man kan gjøre. Det er ikke som kvelning at du kan gjøre livreddende førstehjelp, døden treffer inn på sekunder. Det hjelper ikke om du da har barnet i armene dessverre. I en samtale med en overlege på Lillehammer sykehus spurte vi om nettopp dette ; hvor mange babyer har blitt reddet fra krybbedød, og han måtte dessverre svare at ingen barn er reddet. Det eneste man kan gjøre er å forebygge.

Men du skal selvfølgelig se an situasjonene. Hvis babyen ikke sovner på andre måter, eller hvis babyen har magevondt og kun trives på magen så er jo løsningen enkel.. du skal ikke bli for hysterisk :-) Det er veldig, veldig sjelden det ender på den tragiske måten, så vurder etter beste evne og gjør som det passer seg der og da :-) Som Mammaen til Olivia sier, ikke ha dårlig samvittighet om du lar han sove på magen innimellom :-)

Skrevet

Men ærlig talt: hvor har du dette fra? Jeg er selv "helsevesen", og har ikke sett noe dokumentasjon på dette. Gi meg noen artikler som jeg kan lese der du har begrunnelse for dette!

Det er nok riktig at det ikke går an å redde fra krybbedød, men har det noen gang skjedd at et barn har dødd mens det lå på magen til sin våkne mamma? Når du sitter med barnet på brystet, merker du godt endringer i pustemønsteret til babyen, og det er lett å vekke barnet hvis du merker at det slutter å puste.

Selvfølgelig skal vi forebygge, men da mener jeg at å ikke la barnet sove på magen i sengen eller vogna, samt å ikke røyke, ha det for varmt, puter og bamser i senga og alt det der er riktige, fornuftige løsninger.

Men når du holder barnet i armene er det noe annet, altså! Ut fra et medisinsk ståsted kan jeg ikke si meg enig med deg uten videre. Men viser du meg dokumentasjon på dette, så kan jeg endre mening:)

Skrevet

Noen gode venner av meg hadde selskap i romjulen for noen år siden. De hadde spist middag og dessert, og alle satt i sofaen i stuen. De flyttet stuebordet, og la et teppe på gulvet som babyen lå på. Det satt ni voksne personer og så på den lille babyen som lå på magen på gulvet og koste seg, og mens de satt der døde den i krybbedød. Det finnes ingen dokumentasjon på dette, jeg forteller ut ifra egne erfaringer. Jeg har selv ikke hatt en baby på bringen min som har dødd, men jeg vil ut ifra samtaler med flere overleger og mange foreldre i sorggrupper rundt om i landet påstå at det er svært vanskelig å se når et barn er i ferd med å dø i krybbedød. Som tidligere nevnt så inntar døden på få sekunder, så det er veldig lite du kan gjøre selv om babyen da ligger på bringen din.Krybbedød er en følge av en genetisk feil, så om barnet har sluttet å puste er det dessverre forseint. Jeg sier ikke at dere ikke skal kose dere med babyen inntil dere, jeg gjør det selv også - men jeg mener at alle bør ha litt mer innsikt i hva dette er for noe, for jeg blir skremt over hvor lite informasjon som blir gitt, OG at det blir gitt feil informasjon på barselavd og helsestasjoner rundt om i landet. Et lite steg kunne kanskje være at det ble gitt "Denne siden opp når jeg sover"-bodyen i størrelse 6mnd til 1år også, slik at foreldre skjønner at faren ikke er over etter at barnet er over 6måneder.

Mulig dette ble litt rotete, har en sutrete liten gutt i fanget ;-)

Skrevet

Joda, jeg tror på deg når du forteller - og det er fryktelig tragisk! Men det er da vel forskjell på å følge med på en unge som ligger på gulvet, og å ha ham eller henne liggende på brystet!

Krybbedød forekommer hos barn som ligger på ryggen også, så det er jo ikke slik at man er 100% sikker uansett.

Krybbedød er et vanskelig og fælt tema. Vi vet alt for lite om hva som er årsaken, men likevel bør man absolutt forebygge. Men jeg syns det er litt for tynt grunnlag du har til å råde folk til å ikke la babyen sove på seg mens man selv er våken! Dersom vedkommende røyker, derimot, vil jeg fraråde det. Da vil jo barnet ligge og puste inn gift, og det øker risiko for krybbedød +++.

Men OK, vi er visst uenige. Det er heldigvis ikke vi som bestemmer hva andre velger å gjøre med barna sine.

Skrevet

Men som sagt, når reaksjonen er satt i gang og babyen har sluttet å puste er det allerede forseint. Så forskjellen fra babyen som lå på gulvet, og babyen som ligger på mammas bringe er ikke stor. Nei, dessverre er man ikke 100% sikker om babyen alltid ligger på ryggen heller.

Det er opp til hver enkelt hva de vil gjøre, det har jeg sagt hele veien :-) Slik er det jo med det meste. Noen er kanskje "hysteriske" når det gjelder sikring i hjemme, mens andre da er redd for krybbedød. Vi er alle foreldre og gjør vårt beste for at barna våre skal ha det bra :-) Men det finnes altfor lite informasjon om temaet, så derfor forteller jeg om det her. Håper ingen tar det på feil måte, men til ettertanke :-)

Skrevet

Fint at du informerer:)

Jeg syns det Gro Nylander skriver i "Mamma for første gang" om krybbedød er bra, og så er det mye god informasjon på sidene til Landsforeningen Uventet Barnedød (www.lub.no)

Og jeg vil fremheve to poeng: Røyking er en viktig risikofaktor, samt å la barnet sovne på magen i senga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...