Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Mini er 6 mnd i neste uke og skal da begynne med fast føde. Hvis jeg fks koker opp en mengde potet og moser dette (tilsetter ikke mm i). Hvor lenge holder det i kjøleskapet (lager posjoner i avent sine bokser) og kan jeg fryse det (og hvor lenge?)? Fortell litt om hva dere gjor, for jeg er ikke så flink når det gjelder introdusering av fast føde... Føler jeg ikke kan noen ting om det!
Gjest mphs Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Barnematen holder kun 2 dager i kjøleskapet. Most potet egner seg ikke så veldig godttil å fryse som egen rett, men går bra om du lager mix mat senere. Jeg laget mesteparten av babymaten til første unge og har begynt å lage opp litt nå i fryseren til hun jeg har nå skal begyne med middag(er bare så vidt begynt med grøt smaksprøver) Jeg har så langt kokt og moset gullerot med kaldpresset rapsolje, søtpotet med litt vanlig potet og rapsolje, maispurre, eple/aprikos purre og pærepurre. Jeg fryser det ned i isterningsbrett og har det over i andre bokser når det er fryst. Da er det bare å ta opp forskjellige terninger og gi hver for seg eller blande. Har ikke kommet så langt enda, men det er nok enda en stund før vi begyner med middagen.
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 2. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2008 Nam, det hørtes godt ut! Ok, så det egner seg ikke å fryse bare potet? Hvor lenge holder fks. most gulrot med rapsolje i fryseren? Hvordan tiner du det? Nå ble det mange spørsmål, men hvordan lager du maispuré og eple/aprikospuré? Skal jeg bruke søtpotet eller vanlig potet til å begynne med?
Gjest mphs Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Potet som er fryst alene får en rar konsistens når det tiner. Men det går om du koker og moser det sammen med noe annen. Må bare røre godt når du varmer det opp. F.eks potet,gulrot og kaldpresset rapsolje. Og så kan du ha i mm eller mme etter at du har tint den om du vil det. Grønnsakspureene holder ca. 2 mnd i fryseren og fruktpureer i ca. 1 år. Maispurè ( fra 6 mnd, tilberedningstid 15-20 min. Kan fryses ) Her er en enkel oppskrift som selv de aller minste barna kan prøve seg på. 1 stor boks mais 2 ss margarin 0.5 dl morsmelk eller MME 3 ts semulegryn Kok maiskornene i 5 minutter. Smelt margarin i stekepanne. Når margarinen er gyllen tilsetter du de kokte maiskornene. Fres i noen minutter. Rør inn semulegryn. Tilsett melk. Kok dette i stekepannen noen minutter. Blir pureen for tykk, tilsett mer melk. Avkjøl. Nå kan pureen moses. Bruk gjerne stavmikser. Alternativt kjøkkenmaskin, hvitløkspresse, eller en gaffel. Det vanligste er å begyne med potet og gulerot, men søtpoteten er veldig go og jeg mener den egner seg like godt som den første manten. Søtpoteten har en søt smak og ungene er vant til søtsmaken fra mm og mme. Det er også veldig greit å blande vanlig potet og søtpotet. Jeg blandet/dlander som regel litt kaldpresset rapsolje i barnematen for å få de gode fettsyrene og litt høyere kcal innhold i maten. Da jeg ga mat til første ungen tok jeg opp middagen kvelden før og hadde den i kjøleskapet frem til jeg skulle varme den. Jeg varmet den enten i mikroen eller i en kjele. Du kan sjekke ut denne siden om du vil: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138460353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå