oslo73 Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Hei, Jeg er litt bekymret for at det kan være noe galt med barnet pga. alderen min. har fått beskjed av legen at for å kvalifisere for duotest må man være 38 når barnet blir født. Jeg er altså for ung. kan man få gjort dette ved en privat klinikk eller må man bare slå seg til ro og håpe på at alt går bra? og hva med tidlig utralyd? kan de se noe der? noen som evt. har noen klinikker å anbefale? tusen takk :-)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Hei, det finnes private klinikker som tilbyr blodprøve (duotest) + grundig ultralydscanning for å sjekke for kromosomavvik. Du kan feks undersøke hos Majorstuaklinikken i Oslo eller Ultralydklinikken.dk.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Majorstuaklinikken gjør det visst ikke lengre, men Ultralydklinikken i København er veldig ok.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Jeg var også 35 og tok duotest. Egentlig er det viktigst å få tatt selve ultralyden. Det heter seg at leger ikke har lov til å gjøre dette, men alle jeg har vært hos har sjekket dette (gravid 3 ganger) i uke 12. Tok i tillegg blodprøve med sistemann, men legen mente at dette ikke var nødvendig da UL var ok. Syns forøvrig at det er helt sykt at ikke dette skal være et tilbud til alle, det er jo ikke snakk om moralen rundt dette når kvinner på 38 får tilbudet. Når du er 35 er det 1 til ca 300 sannsynlighet for å få et barn med kromosonavvik.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 Ja, det er ikke bra at kun kvinner over 38 år ved termin får tilbudet om blodprøve(duotest) og ultralyd (nakkefoldsmåling). I Sverige får alle over 35 det og i Danmark får alle kvinner dette. Hvis kvinnene våkner alle sammen om ber om å få det i kor, så må det bli en endring på det. Slik som det nå er virker det som om det er om å gjøre å gi så lite info ut om fosterdiagnostikk som mulig i håp om at færrest mulig benytter seg av det. Hvorfor får ikke alle gravide info om dette når de er til første kontroll? Bare trisomi 21, trisomi 18 og trisomi 13 øker i risko med mors alder, ikke andre kromsomfeil, det er det ikke mange som er klar over. Men tilgjengjeld så øker risikoen bratt etter 40 år. Fra man er 20år til 30år stiger ikke risikoen, men så begynner den å røre på seg og stiger gradvis. Når man er 40 er den 1:100 og når man er 45 så er risikoen 1:20 for å bære et barn med trisomi 21, trisomi 18 eller trisomi 13, så det er skikkelig høyt. Forskjellen mellom risiko ved 38 år (1:200) og 35 (1:300) år er ikke stor. Det er ingen rasjonell grunn til at ikke alle kvinner over 35 år i Norge også skulle få tilbud om fosterdiagnostikk i form av blodprøve/ultralyd-screening, hvis de ønsker det. ALLE KVINNER VÅKN OPP! SI IFRA! BE OM TRISOMI-SCREENING I KOR! Tenk at gravide kvinner mellom 35-38 år i dag må dra til Danmark eller gå på luguber klinikk for å få foretatt målinger til ublu pris som alle våre naboland tilbyr åpent.
1968 Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Ja.. helt enig. Hadde det vært menn dette handlet om så hadde det vært sånn for lenge siden. Alle burde bare fått det tilbudet , ferdig med det. Jeg er 41 år og angrer nå på at jeg ikke bare reiste til Danmark før uke tolv og tok fvp. Hadde jeg visst at jeg måtte føde vanlig om det viser seg å være noe galt så hadde jeg tatt fvp for lenge siden før grensen for fri abort. helt tåpelig dette. Trengetr ikke noen kommentarer fra abort motstander.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå