☆Mathilde Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Nå føler jeg at vi har prøvd alt for å få jenta vår til å slutte med sutten. Hun er 3 og et halvt år og får selvfølgelig lov å ha sutten om natten. På dagtid vil vi gjerne kutte den ut, men hun setter seg helt på bakbena. Ikke bare blir hun sint og sutrete, men hun blir oppriktig lei seg seg. Hun har tydeligvis et kjempe behov for sutten sin. Vi har prøvd å nekte henne den, bestikke henne, "true" med å miste "goder" , og i det hele tatt.. Men det blir uansett et evig strev. Det tar fryktelig på for oss alle at hun hele dagen er sutrete og utilfreds. Og MYE tid går med til denne sutte-avhengigheten hennes! Jenta vår har sterk vilje, som de fleste andre barn i denne alderen, men dete r ikke noe videre "problem" å takle trassen hennes. Hun er flink til å høre på oss når det kommer til de fleste andre situasjoner, men denne sutten tar knekken på oss alle. Håper noen andre kan komme med tips og triks her!!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Jeg kjøpte inn to pakker med en overaskelse i hver ! Jeg viste henne pakkene og sa at det var en fin ting hun ønsket seg i hver pakke. Hvis hun sluttet med smukken på dagen skulle hun få den første pakken . Etter noen dager uten smukk , fikk hun pakken. Så var det nattsmukken. Uten nattsmukken i to netter , fikk hun pakken . Og så måtte hun kaste alle sammen i søpla . Dette gikk smertefritt hos oss . Savnet smukken selvfølgelig . spesielt på kvelden. Når hun spør etter smukkene forklarer jeg at de er borte . Når hun sier vi må kjøpe nye , sier jeg at når hun er voksen kan hun kjøpe så mange hun vil selv. Dette godtar hun. Jeg spør også om hun vil levere tilbake pakkene hun har fått mot smukken, og det vil hun ikke. Så det er viktig at pakkene inneholder leker hun virkelig ønsker seg !
~~DoraDora~~ Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Jenta mi er helt hektet på suttekluten. Sliter med avvenning vi også.
SusieQ Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Fikk råd om å spikre sutten til veggen, så når hun føler for å sutte så kan hun gå bort og sutte der. Da blir det ganske kjedelig i lengden. Har ikke prøvd det, men det kan jo kanskje fungere
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Lillemor sluttet i mai. hun var da 2,5 år. Hun brukte da smukken mest når hun skulle sove og når hun var litt trøtt på dag tid og skulle hvile seg litt. En dag når vi ryddet på rommet hennes så jeg smukken lå så vidt bak døra, jeg puffet den bare litt lengere bak, og vips, så var den forsvunnet. Gjemte de andre smukkene hun hadde også da. Når hun skulle legge seg fant vi ikke smukken, og hun måtte legge seg uten. Det gikke litt lengre tid med legginga de første kveldene, og hun spurte etter smukken, men fikk bare det samme svaret at den har du jo rotet bort, vi fannt den jo ikke. Hun bruker ennå smukk i barnehagen når hun sover der, men jenta di sover kanskje ikke lengre på dagtid?!
Sannemamma Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Vi sendte smokkene hans til julenissen.no, la ved et brev der vi fortalte litt om hvem disse smokkene tilhørte og så tegnet han en "fin" tegning. Etter en stund fikk vi brev og en diplom fra julenissen og en fin fortelling om smokketreet og alvene som bruker smokkene i øret for å få sove om natten. Det gikk overraskende bra! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 hei hei Sønnen min sluttet med smukk når han var 2, men han var kjempe avhengig av den, men jeg bare bestemte meg at nå var nok nok. Orket ikke det evinderlige maset om den smukken, så jeg bare sluttet på dagen. Gjorde ingen avtaler, eller forberedte han på det. Tror noen ganger at man bare må gjøre det, selv om det virker litt hardt og brutalt. Man får heller forberede seg på noen tøffe netter, men være flinke å rose de masse på morgenen når de kanskje har sovet noe ihvertfall uten smukken. Og når han hadde sluttet med smukken og maset var borte, dro vi til lekebutikken og han fikk velge seg en leke han ville ha, og da poengterte vi ofte at dette var fordi han hadde vært så flink å slutte med smukken. Og når vi fikk besøk, sa vi at han måtte vise frem leken han hadde fått, og fortalte hvorfor han hadde fått den, og han var kjempe stolt, Men vi begynte med dotrening her før sommerferien, da sa vi at når han sluttet med bleie skulle han få en pakke som han skulle få velge helt selv. Dette funket også ganske bra som lokkemiddel. Men kanskje viktig at de får velge noe selv, slik at de har fått bestemme, Og hvis det er litt dyrt, så har de fortjent det. Men hvis det er vanskelig å slutte, tror jeg litt på den harde og brutale måten, bare fjern smukken, og pass på at alle blir borte, så ikke de begynner å lete og finne igjen en smukk. De glemmer fort bare de kommer over det. Og de vet godt hvordan de skal gi deg dårlig samvittighet, og det utnytter de i slike situasjoner. Og ofte tror jeg det er like vanskelig for foreldrene som for barna, for man får så dårlig samvittighet selv. Men vi gjør de faktisk bare en tjeneste. Både tenner å språk blir hemmet av smukken. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Syns jenta di er for stor til å ha sutt om natten også jeg da. Her kutta vi tvert når han var nesten 3 år. Vi prøvde å bruke den minst mulig på dagtid fra han var ca to år, uten så veldig hell (han brukte den ikke i bhg). Så vi kutta tvert, og det har gått over all forventning, han syns det var trist innimellom, men vi trøstet han og det gikk fort over. Leggingen ble etterhvert et større problem, han er veldig b-menneske og ikke kveldstrøtt, så er litt verre å få han til å legge seg fint. Gutten vår er veldig viljesterk, mer enn de fleste jeg kjenner på hans alder, men vi foreldre bestemte når han skulle slutte (julenissen fikk dem med seg til nissebabyene). Han var ikke enig, men han gjennomførte dette. Syns ikke barn som er friske skal ha sutt til de er mer enn 3 år. Så mitt råd er, bestem dere for et opplegg og få henne til å slutte nå. Tennene hennes blir ødelagt og hun er altfor stor til sutt! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Kan legge til at jeg er veldig standhaftig, holder stort sett det jeg lover på godt og vondt i forhold til gutten. Så han visste at det ikke var noe sjans å få sutten tilbake. Tror barn skjønner hvis de har kontroll på oss, da maser de mer. Så hvis hun har sluttet så kan hun ikke få den tilbake, uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå