Gå til innhold

er det farlig for barnet i magen med matforgiftning? (fortvilt over svigers)

Anbefalte innlegg

Skrevet

spiste en skive med sylterull som jeg hadde fått av svigers i går kveld, og jeg ble sprekksyk etterpå. spydde i vinkel. Kan det være farlig for barnet i magen at jeg får matforgiftning?

nå er jeg skeptisk til resten av maten vi fikk. alt er kjøpt på en såkalt kjøtttrailer, der det kjøttet er pakket i vanlige brødposer uten andre opplysninger på enn vekt, pris og holdbarhetsdato.

står ikke pakkedato, eller firma, eller hvilket land kjøttet kommer fra.

vurderer å gi alt tilbake til dem, men det ville kansje være uhøflig å ikke ville ta imot det man har fått. Men samtidig så er jeg veldig skeptisk siden jeg ble så syk i natt.

men det merkelige er jo at de selv aldri blir syke av samme maten ifølge dem, men de klager konstant over dårlig mage, tror bare ikke de har tenkt på det i sammenheng. Det kan vel være det at de er herdet også........ fordi de har normalt sett ingen respekt for holdbarhetsdatoer. de kaster ingenting, absolutt ingenting. alt skal spises uansett hvor gammelt det er.

i fjor ble gutten min syk når vi var der, han fikk oppvarmet risengrynsgrøt på søndagskvelden, men det jeg ikke visste før han ble syk var at grøten hadde stått over et døgn ute på verandaen til avkjøling i over 20 varmegrader. har jeg vist det hadde jeg aldri latt han spise den.

Hva ville dere ha gjort?

jeg blir frustrert og tør nesten ikke spise når vi er på besøk der.

Må bare nevne at de to episodene jeg refererer til her ikke er de eneste, det er mange mange flere. de har kaviar i vanlig kjøkkenskap, som er over et år over holdbarhetsdato, og den spiser de av.

men hvis jeg prøver å kaste noe som er helt tydlig ødelagt, så får jeg beskjed om å sette det inn igjen fordi det er bra nok, det er bare jeg som er fin på det. ikke det at jeg driver å rydder for dem for det gjør jeg ikke, men bare sånn tilfeldig hvis jeg ser noe totalt hårreisende mens jeg rydder av eller på frokostbordet.

Skrevet

Oi guri malla.

Jeg vet desverre ikke om det er farlig for babyen. Ring legen å hør! :)

Men gosj, dine svigerforeldre burde SERIØST lære seg bedre matvaner altså!!

Og kjøttrailer?

Kaviar ett ÅR over dato?

Å gurimalla..

Ikke for å være dust eller noe, men jeg tror jeg hadde holdt meg unna mat som er laget der til svangerskapet er ferdig! :/

Skrevet

Gud bedre, det der høres ikke bra ut.

Tror ikke det er noe farlig for babyen din. Det er i hvert fall ikke farlig å ha omgangssyke eller magekatarr, så da bør det gå greit med matforgiftning og.

Men jeg hadde ikke turt å spise der uansett, og ville i hvert fall ikke latt barna mine spise hos dem. Kjøtt som ikke er merket og ikke kan spores kan jo faktisk være livsfarlig. Det kan jo inneholde både e-coli, salmonella og annet snusk, i tillegg til at det kan være bedervet.

Det er jo helt utrolig at de ikke skjønner at mat blir dårlig av å stå over tid i 20 grader. Greit nok at de ikke er besatt av holdbarhetsdato, men når det går måneder og år (!) over dato, da trenger de en liten opplæring.

Skrevet

Er det sant? Usj...!!

Men jeg hadde kontaktet legen, evt føden (og spurt om å få prate med en jordmor) og forklare alt sammen og at du spydde etter maten..

Svigerforeldre bør jo tenke over å ikke gi slike ting til gravid, mener nå jeg.. Hold deg unna maten derfra til du er ferdig ja, den er jeg enig i ;)

Ordner seg nok :)

Skrevet

Kommer jo litt ann hva slags bakterier du har fått i deg da, man kan jo få i seg skumle bakterier fra matvarer, me vil ikke tro at det er noen stor fare :) ring legen å hør hva han mener du..

Det å kaste opp og være dårlig er hvertfall ikke noe farlig for barnet :) jeg har spydd i 7 mnd nå og den eneste det har gått utover har vært meg selv.

Skrevet

å fyflate det er det værste jeg har hørt på det området:)

Kenner til flere som fnyser av holdbarhetsdatoe, men så ille har jeg aldri hørt om før

Når det gjelder det så har du sannsynligvis kun fått i deg bedervet mat som gir magesjau, men det skader jo ikke å kontakte legene for en vurdering.

Vi ble matforgiftet en gang og da måtte vi levere aføringsprøve for å finne ut hva det var slags bakterie.

Da var vi dårlige over en lang periode så om du er frisk og rask igjen har nok kroppen kvitta seg med driten

Skrevet

da jeg ble sammen med mannen min for 15 år siden var det ikke så ille, men det bare skurret litt. har blitt jevnt over værre og værre år etter år, men de siste 2-3 årene har det tatt helt av. men de er jo bare i slutten av 60-årene, og er ikke senil på noen måte, så jeg skjønner ikke helt hva det er som skjer.

når vi låner hytta og dem ikke er der, bruker jeg å kaste det groveste slik som kaviaren jeg nevnte. men kaviaren er langt fra alene. alt de har er ute av dato. før kunne man "se an" frokostbordet, men nå er jeg livredd, og det er mannen min også. vi har nå alltid med litt mat selv, og unnskylder det med at de trenger ikke betale alt for oss. men middagen blir det jo værre med, den lager jo hun til alle.

når vi har vært på hytta sammen med dem noen dager, bruker jeg å gi resten av brødet til fuglene eller kaste det hvis det er for gammelt til å ta med hjem, men da tar hun det og skjærer det opp i skiver og fryser det. det gjør de med pålegg som er til overs også, om det har stått på frokostbordet nærmere en uke, så putter hun resten i fryseren før de drar hjem. selv skinke og servelat som blir fort ødelagt.

vi vet ikke helt hva det er som skjer, og vi aner heller ikke hvordan vi skal takle det uten å være uhøflige. men blir det værre nå så kan jeg ikke bare snike ubemerket i krokene slik jeg har gjort til nå.

har forresten ringt legen, det hadde jeg ikke tenkt på selv. så de skulle ringe tilbake, men mest sannsynlig måtte jeg komme inn å ta noen blodprøver, deriblant toxoplasmose.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde sagt fra. Dersom jeg var blitt syk av maten jeg fikk av de. Og så fikk de bare bli fornærmet. Jeg hadde rett og slett sagt at jeg faktisk ikke har så dårlig råd at jeg må spise fordærvet mat, så fikk de heller bare synes jeg var fin på det. Dem om det.

Er de virkelig begge to sånn? Det er jo gått helt over styr. De burde hatt seg et kurs om bakterier og mat.

Skrevet

fint å høre at dere reagerer dere også, da er det altså ikke bare meg som er prippen slik som svigermor sier.

må bare tilføya at jeg hadde aldri tatt imot den sylterullen har det ikke vært for at jeg så at hun åpnet pakken. så jeg tenkt i et svakt øyeblikk at det var ok da.

har ikke kastet opp siden i natt, da kom alt styrtende på en gang et par-tre timer etter jeg hadde spist. var syk en time før jeg kastet opp med KRAFTIG svimmelhet og magekramper. klarte ikke å gå, bare lå på gulvet.

nå er jeg bare svimmel, kvalm, og fryser og svetter om en annen. og jeg er syykt slapp og dårlig. har ikke hatt magesjau, tror kroppen klarte kvitte seg med mestparten andre veien.

håper det er bra til i ettermiddag, da kommer rørleggeren. dårlig kombinasjon med spying og rørlegger på besøk. drikker bare vann nå, har ikke turt å spise mere enn et eple ennå.

Skrevet

Prøv å få i deg mat da får du sett om du holder på det.

Du kan jo ikke gå å tro at maten er bedervet når du blir servert sånn så det må du ikke tenke på

Klart du ikke er prippen

Har slitt litt med svigefarmor jeg også, blir servert gammel mat og resten av familien sier ingen ting, jeg kan jo ikke si noe jeg som bare er inngiftet:)

Særlig frokoster er et problem da man får mat fra kjøleskap og ikke varmebehandlet.

Skrevet

Nå er ikke jeg en pingle når det kommer til datostempel og lukter det ålreit og datoen er sånn nogenlunde, så spiser jeg det, jeg ;-) MEN dette høres jo aldeles hinnsides ut. Nå har jeg en utdannelse som gjør at jeg vet litt om dette og la meg bare si det slik: Det at du ble syk så fort etter å ha spist maten antyder at maten rett og slett av SPREKKFERDIG av toksiner fra bakteriene. Altså. Du har mest sansynlig ikke blitt syk av bakteriene, men giftstoffene som de produserer. Kanskje også det samme som sønnen din ble syk av? Oppvarmet ris er en av de vanligste årsakene til matforgiftning. Dersom det er toksinproduserende bakterier dør toksinene nemlig ikke av varmebehandlingen etterpå. Derfor UTROLIG viktig å kjøle ned mat så fort som mulig dersom man har tenkt til å oppbevare det videre. Å ha det på verandaen.... *grøss*

Sitter forøvrig å blar i bøkene mine, men finner ikke noe umiddlebart som kan si sikkert hva slags bakterie® dette dreier seg om. De fleste gir diaré og ikke oppkast (der oppkast mest sansynlig er toksiner). Skal bla videre ;-)

Har du noe igjen av kjøttpålegget? Dersom det står produsentens navn på pakken, så skulle det være mulig å levere det til dyrkning. Så får du vite hva det er, og om det skulle være noen risiko for deg og barnet.

I mine øyne er der forøvrig din manns oppgave å forklare foreldrene litt om mathygiene, særlig nå som du er gravid, og SÆRLIG siden de faktisk tilbyr denne maten til barn. Barn er sartere enn oss voksne og matforgiftning kan være utrolig smertefult! Det er greit å ta vare på mat, men da må det da jammen oppbevares og behandles korrekt også!

Skrevet

Jeg synes vi har lov til å være litt pripne nå som vi er gravide.

Selv skulle jeg være med svigermor å smøre smørbrød til et familieselskap. Hun nektet plent å vaske rapidsalaten, da det visstnok gjorde skivene bløte. Jeg sa ganske enkelt at jeg ikke kom til spise salat som ikke hadde vært vasket, pga at det ofte er jordrester på slik salat. Jeg vil ikke ta risikoen, og sitte igjen med skyldfølelsen dersom noe mot formodning skulle skje.

Hun syntes nok at jeg var litt vanskelig, men hun forstod hvertfall tankegangen.

Mitt råd er å ikke spise noe du er usikker på. Dersom noe skulle skje vil du aldri klare å tilgi hverken deg selv eller svigermor. Bedre å heller ta noen små kamper :) Lykke til!

Skrevet

Hjælpe meg=:-( Der hadde jeg ikke turd å spise en ting lenger. Da får du heller la dem synes at du er fin på det, ærlig talt..

Skrevet

Usj, stakkar deg! Håper du gir tilbake resten av maten eller kaster den:( Og riktig god bedring til deg!

Skrevet

Jeg syns du burde be mannen din snakke med dem om mat dere og sønnen deres får mens dere er der. Det er alltid lettere for en sønn å si ting rett ut uten å være redd for at de skal bli fornærmet, og det dreier seg jo om han også liksom. Hvis de får vite om det så bør de vel skjønne at når både du og barnet deres har blitt syk av ting dere får der så må de slutte å servere sånt, selv om de selv tåler det. Det er jo ekstra viktig å si fra nå som du er gravid.

Skrevet

jeg ringte svigers og tipset dem om at kjøttet sannsynligvis var dårlig nå nettopp. bare for å advare dem mot det før de spiste av det også. men fikk bare et overbærende svar at jeg sikkert var allergisk mot krydderet, eller at jeg hadde en særs ømfintlig mage, for kjøttet var det iallefall ikke noe galt med. så heretter tar jeg med matpakke. jeg er 110% sikker på at det var kjøttet.

resten av maten jeg fikk blir jeg bare å legge tilbake i fryseren deres på hytta uten å si noe. så kan de spise det de som føler for det. jeg vil ikke ha det. og for framtiden blir jeg å takke nei.

nei en ting er å handle fra butikker i sverige, det blir jo som her. Men hvordan kan man tro at det er det kjøttet med best kvalitet som blir solgt til superlave priser fra trailere på grensen til nordmenn? pussig at det er billigere enn det de har på butikkene. og det er jo urovekkende at det ikke er butikkpakket, men at det er hjemmepakket i brødposer.

Ikke det at jeg har peiling, for det har jeg ikke, men jeg synes det høres mystisk ut. og isåfall burde jo svenskene også valfarte til disse trailerne hvis det var så bra.

legen ringte forresten tilbake nå. siden det var kokt kjøtt trengte jeg ikke ta blodprøver.

ellers så har jeg spist litt kjeks nå, og vært en tur i dusjen så nå føler jeg meg litt bedre

Skrevet

Uff, stakkars deg, hele situasjonen høres helt forferdelig ut.

Risikoen for at det er toksoplasmose eller listeria er vel liten, ja, men den er jo dessverre tilstede, særlig om du mistenker at kjøttpålegget ikke er produsert, pakket og oppbevart på korrekt måte. Og det høres jo ut som at det er grunn til å mistenke det her. Kan det kanskje være en idè å ta blodprøver likevel, sånn for sikkerhets skyld? Tokso skal ikke finnes i kokt kjøtt, nei, men billigkjøtt solgt fra trailere høres såpass suspekt ut at jeg vet ikke om jeg ville stolt på at hygienen var god nok mtp redskaper, håndhygiene, oppbevaring av rått og bearbeidet kjøtt hver for seg osv:-( Bedre med en blodprøve for mye enn en for lite!

Ang svigermoren din så høres hun helt forstyrra ut, det er en grunn til at man oppbevarer mat kjølig og at matvarer er datostemplet. Greit nok at mye mat holder lenger enn datostemplingen, men det forutsetter hvertfall korrekt oppbevaring, og det kan man vel ikke tro at hun bryr seg om... Og uansett anbefaler myndighetene at gravide ligger unna feks kjøttpålegg som nærmer seg utløpsdato også, for sikkerhets skyld.

Men all den tid du er gravid OG har en liten sønn, er jo dette en gyllen anledning til å prøve å endre vanene til svigermor. Hva om du eller mannen din printer ut mattilsynets anbefalinger, www.matportalen.no, og forklarer henne at fosteret (og sønnen din) tåler langt mindre enn voksne, og at så lenge du og hun er uenige, føler både mannen din og du at det tryggeste å stole på ekspertene. Der står det både om hygiene (feks at mat som skal varmes opp igjen skal kjøles ned hurtig) og kjøttpålegg.

Uansett - det er defintivt ikke du som er fin på det!

Skrevet

Huff, stakkar deg! Fint at du ga beskjed tilbake til dine svigerforeldre, men et snodig svar du fikk. La de bare holde paa, og ta med egen mat, eller spis andre steder. Jeg har hatt litt problemer med mine foreldre, som er over 60, og som visstnok tror vi lever under 2. verdenskrig til tider. Alt tas vare paa. Naar jeg var gravid bar mamma seg litt, og mente jeg var overhysterisk. Dette ble kommentert til andre utenfor familien ogsaa ved besoek osv. Jeg sa rett ut at kunnskapsnivaaet angaaende toksoplasmose, listeria og e-coli er annerledes naa enn paa 70-tallet da hun var gravid, og at jeg maatte faa ta mine egne valg om hva jeg ville putte i meg. Jeg kjoepte eget paalegg naar vi var paa hytta f.eks, for jeg spiser ikke kjoettpaalegg som har staatt i en halvlunken plastboks i to dager.... (er ikke kjoeleskap der). Hadde med meg porsjonspakker med leverpostei og syltetoey. Ikke bry deg om at de blir fornaermet eller synes du er prippen. Du tar dine valg for deg og barnet i magen, ikke dine svigerforeldre.

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme jeg ikke har hørt om lignende tidligere. Gud, så utrolig ekkelt å ufresh å måtte spise der. Jeg hadde neimen ikke klart å legge bånd på meg, slik du har, så det skal du ha!

jeg synes også du bør ta noen blodprøver bare for å være på den sikre siden, men husk at toxo prøven må du vente 2-3 uker fra du tror du har blitt smittet til den vil slå ut.

Det har helt sikkert gått bra med, deg, men gud så ekkelt.

Skrevet

Jeg gjentar meg selv her, jeg. Men siden svigermoren din tydeligvis ikke vil innse at det ikke er lurt å spise dette pålegget, bør du minne henne på at det ikke er lenge siden et barn døde av e-coli pga dårlig hygiene, og alle de andre som var faretruende nær ved å dø.

Dette er utrolig viktig! Særlig når de skal servere barn, som ikke tåler like mye som voksne. Og man reagerer da vel ikke slikt om man er allergisk mot krydder.

Man kan ikke spise kjøtt som er pakket i brødposer og som selges fra en trailer. Det er vel ikke lov engang. Man har regler for hvor og hvordan mat skal håndteres, blant annet strenge regler når det gjelder muligheter for håndvask osv.

Skrevet

takk for svar alle sammen!

da skal jeg be fastlegen min ta en toxo-prøve når jeg skal på kontroll, det er nøyaktig 14 dager til jeg skal dit. så slipper jeg ihvertfall å bekymre meg om det.

men ellers så er sommeren over, og det er langt dit de bor til vanlig. det er som oftest på hytta vi møter dem. så om vi treffes i høst så blir det i mitt hus og i mitt kjøleskap. jeg gidder iallefall ikke å kjøre så langt på besøk på slutten av svangerskapet. så inntil videre så er problemet lagt på is.

sønnen vår har aldri vært alene der pga av maten blant annet. Men jeg synes det er så rart at det er bare vi som blir syke å får vondt i magen. de selv plages jo med diare, men de får ikke de helt store reaksjonene.

(jeg vet de plages med diare, for når de har vært her så må jeg vaske doen etter dem, det blir dritt på undersiden av doringen).

eneste er at når de tømmer fryseren på hytta for vinteren så bruker de å komme til oss med det siden vi bor så nært hytta. men som regel så sier jeg takk, også kaster vi det når de har dratt. dvs enkelte ting er jo OK, men mestparten går i sopen siden de blant annet oppevarer mat over lengre tid i den lillefryseren inni kjøleskapet.

men å snakke til dem tror jeg ikke funker. vi prøvde det når gutten vår var liten siden de foret han med kaker, godteri og slikt blant annet til frokost. men de har en tendens til å snu hele fokuset slik at vi framstår som de dumme. mannen min har tilogmed sagt hardt i fra men det nytter overhodet ikke. svigerfar har uviklet aldersdiabetes, men allikevel stapper de ungen full av sukker med enhver anledning. og det er ikke meg som er hysterisk, for her er det snakk om kaker som smugles inn i ungen før vi har rukket å stå opp av sengen. altså bare på den tiden det tar meg å hoppe i klærne så sitter allerede ungen å sutter på en klubbe. og sånn kan det jo ikke være når vi bor på hytta sammen med dem en hel uke. ungen kan jo ikke leve uten ordentlig mat så lenge. så jeg tror det er bedre å bare overse det og heller komme mindre på besøk. synd at det skal være slik, men nervene mine blir frynsete i lengden. kjenner nakken stramme seg allerede før vi drar.

kjenner at et var godt å få vrengt av seg litt her, kan jo ikke snakke med veninner om dette fordi jeg vil jo ikke henge ut foreldrene til mannen min heller. da begynner bare rykter å gå, og det vil ikke jeg ha skyld i.

så takk for at dere gidder å høre på.

men en god nyhet da......... vi holder på å bygge egen hytte, så om 2 år har jeg mitt eget kjøleskap på min egen hytte, og kan si "nei takk vi har akkurat spist" når vi kommer på besøk. Gjett om jeg gleder meg. hytta blir så nært deres at det er bare en liten biltur imellom, så da slipper vi overnatte når vi kommer. JIPPI!!

Skrevet

Milde himmel. All mulig sympati. For en absurd ting av dem å velge å kjøre maktkamp på - retten til å servere deg og barnet ditt direkte helseskadelig mat! Skjønner at du gleder deg til egen hytte og eget kjøleskap, ja:-) Men inntil det kommer, hva med å si at nå som familien deres er blitt så stor, er det bare rett og rimelig at dere tar deres del av matutgiftene på hyttetur, og så passer du på å kjøpe frukt i steden for kaker, og pålegg som tåler å stå varmt, feks peanøttsmør? Kanskje sjokoladepålegg også - skjønner at du ikke vil gi sønnen din for mye søtt, men sjokoladepålegg er vel tross alt bedre enn sur, dårlig skinke, og da kan du jo si at han ikke får annet godteri siden han får det.

Her i gården så samboeren min mamma skjære mugg av leverposteien da jeg var ca fem måneder på vei, men han klarte på svært elegant vis å unngå at jeg spiste av den uten at verken jeg eller mamma la merke til det, så det ikke ble en scene til frokost. Han klarte ikke å unngå at jeg smurte en skive med det til matpakka, til tross for flere spørsmål om jeg ikke hadde mer lyst på det eller det eller det pålegget, men forklarte etterpå hva han hadde sett, så jeg kastet skiven da. Holdt på å brekke meg bare ved tanken, hadde nok sagt rimelig høylytt fra til mamma om hun hadde vært der da han sa fra. Og da hadde vi kjørt ned dagen før, han, mamma og jeg, og hadde handlet inn masse mat på veien, og skulle bare være der en dag til, så det var definitivt nok kurant mat til at hun ikke trengte sette frem av den gamle, dårlige:-(

Mamma har alltid hatt innstillingen at om noe er gått ut på dato er det greit likevel, er det muggent skjærer hun bare bort muggen (og en bitteliten randsone rundt), hun lukter på maten og om hun er usikker på om den er grei bruker hun den. Hun skal være veldig sikker på at maten er dårlig for å droppe det... Så jeg og søstrene mine pleide alltid ta en runde i kjøleskapet da vi bodde hjemme og kaste det som så dårlig ut eller hadde gått ut på dato, før hun oppdaget noe. Det kan ikke være et alternativ det, da? Gå gjennom kjøleskapet etter at de legger seg om kvelden, og kaste det som ikke ser greit ut? Men da må man gå ut med posen for å være sikker:-/

Sprøtt av dem å ikke tenke lenger! Er jo barnebarna deres vi bærer på.

Skrevet

Å kjære vene, ikke spis der mer, pass på at dere alltid er mette når dere går dit.

Magen deres har nok lært seg å tåle det meste...

Ble kvalm jeg nå og jeg er ikke gravid engang...

Pass på at du får i deg nok væske , ellers er det ikke farlig for babyen din.

God bedring!

• 1 år senere...
Skrevet

Etter et par spm lengre opp i tråden om å få vite hvordan det gikk dro jeg opp denne igjen. Virker som en evighet siden dette nå.

Jeg ble aldri frisk av den matforgiftningen. Det satte seg i ledd og muskler etterhvert, og jeg hadde mageproblemer som ikke gikk bort. Og i sommer, 1 år etter jeg spiste kjøttet fikk jeg påvist campylobacter jejuni. Den har nå gjort slik at jeg har utviklet intoleranse mot det meste av mat, siden den har fått herje fritt så lenge. Jeg har vært syk hele persmisjonen og er sykemeldt fremdeles 3 mnd etterpå. Har fått medisin for flere måneder siden. Men tarmen er så ødelagt at selv 3 mnd etter fullført medisinkur, og rene avføringsprøver forsvinner ikke problemene.

Jeg har etter dette ikke spist en eneste matsmule som kommer fra svigers, og det har heller ikke barna mine.

Men alt gikk bra med den lille i magen:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...