Gå til innhold

vondt i magen etter trening

Anbefalte innlegg

Jobber som instruktør, og hadde en litt hard treningsøkt i går. Fikk skikkelig vondt i magen det siste kvarteret, men kunne ikke gi meg når jeg står foran en skokk med forventningsfulle mennesker... Smertene har liksom ikke gitt seg etterpå, og jeg har vært kvalm også. Skeptsik om det kan være noe galt. Noen som har vært borti noe lignende?

Jeg er 14+1 forresten...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138594355-vondt-i-magen-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo forskjell på vondt i magen. Var det i "tarm-området" eller i underlivet? Dersom du ikke har blødninger, skal du vel ikke bekymre deg.

Forresten, så skal det jo veldig mye til at trening skal være skadelig for et foster. Sitter det, så sitter det, uansett hvor mye du hopper og spretter. Men kroppen sier jo også ifra dersom den ikke trives med noe, så lytt til den. Kanskje du neste time må strutte av energi på andre måter enn å gi 100 % max fysisk.

takk for svar:-)

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare vondt (lignet ikke noe annet jeg har vært borti før...), men har jo ikke blødninger , så regner med at det går greit.

Må visst lære meg at jeg faktisk må ta hensyn til mer enn meg selv om dagen - blir nok litt roligere trening fremover hvert fall! Snakket med sjefen min på treningssenteret, og vi finner nok noen alternative timer jeg heller kan ha.

HEI, les gjerne mitt innlegg til "jeg trener mye, men nå blir det bare turgåing". Jeg har også jobbet som instruktør i nesten 20 år, og gjennom 3 svangerskap. Det er lett å presse seg selv som instruktør, ofte i beste mening, man vil jo gi alt til deltagerne og vise at man er sprek og sterk. I tillegg ser jeg ofte at de som jobber som instruktører virkelig ELSKER å instruere/trene, og har vanskelig for å begrense seg . En annen ting jeg har lagt merke til i denne sammenhengen, er at endel instruktører som blir gravide, får angst for å miste formen(e) og "bli glemt" som instruktør, derfor står de ofte på litt vel hardt. Min erfaring personlig med å trene hardt som gravid ( gjorde det i første svangerskap, da jeg trodde jeg var superwoman : ) er også at man kan få en slags smerte som du beskriver. Husk at blodmengden øker betraktelig hos en gravid, men mengden røde blodlegemer øker ikke like mye. Dette fører til at man blir fortere sliten, musklene får ikke like mye oksygen og man kan føle en slags "gangsperr" også gjerne i mageregionen. Ellers er det lurt å kontakte legen ALLTID når du er usikker på noe som helst mht svangerskapet ditt! LYKKE TIL med er sprekt svangerskap!

• 3 måneder senere...

Hei, ser at det er en stund siden denne tråden ble diskutert, men jeg ble så nysgjerrig på hvordan det går med deg nå? Jeg er selv instruktør, er 5 uker på vei i dag, gravid for første gang. Angående den smerten du beskriver, så har jeg selv opplevd å få vondt i magen etter hard trening (når jeg ikke var gravid). Er særlig når jeg er veldig spent på forhånd, føler at jeg må prestere og gir "alt". Det rare er jo at man ikke merker det under timen, da er man så fokusert. Da tar det også tid før kroppen henter seg inn, har opplevd at jeg må legge meg ned på gulvet etter timen. Kroppen har kanskje litt lavere terskel nå som du er gravid, så jeg tror det å ta hensyn til seg selv under timen er et godt råd (kanskje prøve å huske å kjenne litt etter, selv om man er mest opptatt av hvordan de andre i salen har det).

Har bestemt meg for å begrense antall timer i uka til 2 etter jul, men aner jo virkelig ikke hvordan formen vil bli. Hvor mye trener du nå? Noen gode råd? (Er litt tidlig å si ifra om at jeg er gravid på senteret jeg jobber ).Nå har jeg jo ingen problemer med å trene som før (instruerer 4 ganger i uka), men har merket to ganger at jeg har vondt i magen etter trening/litt kvalme som går fort over. Jeg er også en sånn en som ikke helt greier å gi meg, skjønner du, og vil så gjerne fortsette treningen fordi det gir meg så mye:)

Jeg ville sagt fra på senteet selv om jeg hadde vært så kort på vei, er selv i 7 uke og sa i fra forrige uke. Jibber som aerobic, spinn og styrke instruktør...

Vi trenger faktisk ikke gi alt som instruktører når vi er gravide. Vår viktigste oppgave er å lytte på kroppen. Jeg trena ekstremt mye med nummer en også, men sa i fra tidlig til de på timen min sånn at de skjønte hvorfor jeg ikke tok like hardt i. Så gikk jeg heller rundt å pusha på dem, da kjørte de om mulig enda mer på fordi de så at jeg så dem.

Annonse

Tusen takk for svar! Fint å høre om noen som er i samme situasjon. Jeg ble faktisk beroliget nå. Siden det er første gang aner jeg jo ikke hvor mye kroppen min tåler, så jeg trengte å høre at det har gått bra med en som også trener mye! Tror kanskje likevel jeg venter til etter jul med å fortelle:) Er jo litt skummelt, dette:)

Lykke til med nummer 2!

Jeg sa også fra ganske tidlig fordi jeg var så himla kvalm at jeg ikke orka å ha morgentimer (har hatt en som begynte før kl 7...), men har trent helt frem til nå - er i uke 29, uten problem. Siden jeg skrev dette første innlegget, tok jeg det opp med lederen min, og fant ut at jeg skulle kutte ut dobbelttimene, og etter det har jeg ikke hatt noen problemer. Vært deilig å holde seg i form. Men nå er det straks juletimeplan, og etter jul tar jeg permisjon, så nå er det bare å trene for min egen del. Det blir litt deilig det og - kjenner at ting er litt tyngre nå om dagen.

Kjenner veldig godt igjen det der å ikke kjenne på egen kropp ila en time, men det er ikke så lurt å fortsette dersom man får vondt i etterkant vil jeg si. Men har som sagt ikke hatt noen problemer med å delta på kondisjonstimer. Litt lettere å kjenne etter da, enn når man instruerer. Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...