Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 20. september 2008 #51 Skrevet 20. september 2008 Hei ninu`s Så koselg at du stikker innom oss en tur også :-) Skjønner godt hva du mener med å føle seg paranoid.. hehe, blir jo helt tussete av dette. Spesielt når det er første forsøk og greier. Ser at det er ulik praksis med UL etter nedreguleringen, men legene vet nok hva de gjør får vi håpe. Neste UL for meg er satt til den 2. oktober, og DA er jeg spent!!! Lykke til, ninu`s - høsten er jo kjent for å være ei fruktbar tid :-)
endelig bolle i ovnen Skrevet 20. september 2008 #52 Skrevet 20. september 2008 Å, ja...Turva. Måtte bare spørre. ble litt nysgjerrig siden det var noe som jeg ikke skulle. Selv hører jeg til på riksen og skal bare inn til UL 3. oktober for å sjekke om eggene er blitt store nok... Satser på at jeg er i rute uansett, Tredje dag med tante rød og bivirkninger,...så medisinene virker bra..litt for bra. Men etter snart en uke hjemme der jeg stort sett ikke har gjort noen ting, virker det som om humøret er på bedringens vei..(krysser fingrene) spent på spøytetiden jeg da...Noen som skal ta 225 IE pr dag? Hei og velkommen til deg ninus.
Ønskebaby Skrevet 20. september 2008 #53 Skrevet 20. september 2008 Hei igjen og takk for trivelige velkomsthilsner! :-) Har fått et visst inntrykk av at jeg skal være veldig glad for soft regime, slik at jeg har sluppet nesespray. Godt å høre at sprøytene ikke har riktig så vonde bivirkninger. Turva: jeg og du er vel kanskje de to mest "voksne" her....jeg er eldst da, men godt å høre om flere som ønsker baby i voksen alder! Ellers så skal jeg også ta 225 IE pr dag. Har ikke prøvd dette før; så hva er vanligst og hva påvirker valg av dose?? God helg!!
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 20. september 2008 #54 Skrevet 20. september 2008 Hei igjen, drømmer om bolle i ovnen! Jeg skal også ta 225IE pr dag, Menopur, enn du? Tror nok også at jeg er i rute, andre dag med TR og bivrikninger som herjer vilt her :-) Nå moter jeg meg bare opp til å starte med helgevasken.. min kjære begynte med gulvene i går så nå er det støvtørkinga som er min oppgave....
Ønskebaby Skrevet 20. september 2008 #55 Skrevet 20. september 2008 Hei! Som jeg nevnte tidligere skal jeg også ta 225IE, men jeg skal bruke Puregon. Noen som vet noe om forskjellene på medikamentene? Regner med at virkningsmekanismen er lik, men forskjellige produsenter....
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 20. september 2008 #56 Skrevet 20. september 2008 Puregon stimulerer follikkelutviklingen og hormonproduksjonen slik at man produserer flere egg, mens Menopur skal visst gi færre egg men med bedre kvalitet . Vet spesielt at ved PCOS brukes menopur pga at vi har en tendens til å produsere "for mange" egg, og at disse er av heller dårlig kvalitet. Kvalitet fremfor kvantitet :-) Hvilke medisiner man bruker er individuelt og bestemmes ut i fra diagnose og blodprøver som er tatt i forkant. De tre medisinene som brukes mest er: Menopur, Puregon og Gonal -F. Du kan lese mer om medisinene på felleskatalogen.no
Emma*den lykkelige venter Skrevet 20. september 2008 #57 Skrevet 20. september 2008 Hallo Synd med jenteturen din Mk73, hva ofrer vi ikke for å få en baby? Fest og morro er byttet ut med spenning, bekymringer og bivirkninger...hmm Godt at du fikk snaknet ut med sjefen din. Ikke lett for utenforstående å skjønne hva dette går ut på, og det er ikke alle som er særlig flinke med empati eller sette seg inn i andres situasjon...synd, men sånn er den brutale virkligheten. Det er ikke alle klinikker som tar UL før oppstart med sprøyter. Jeg var ikke på det før når jeg brukte Porsgrunn, men på Aleris sjekker de støtt og stadig med UL. Jeg slipper unna med 175IE. Denne gangen prøver vi 100IE Puregon og 75IE med Menopur. Puregon har kun FSH, mens Menopur har i tillegg LH (tror jeg). Måtte trappe litt ned på styrken for sist ble jeg overstimulert. Ninu: velkommen i klubben og lykke til med forsøket. Har jobbehelg nå og stresser som en gal på jobb. Nå sitter jeg og puster og peser midt i en hetetokt....Pes! Ikke så rart jeg har følt meg forkjøla. Legen på jobben reagerte på hosten min og mener jeg går rundt med både lungebetennelse og bronkitt...er det ikke det ene, så er det det andre. Bare en dag igjen så har jeg noen dager fri, og det skal bli godt...... Nå har svamphjernen min allerede glemt hva dere skrev i innleggene over og hva jeg skulle svare på....rekker ikke blunke før tankene er ute av hode mitt...*ler*
endelig bolle i ovnen Skrevet 20. september 2008 #58 Skrevet 20. september 2008 heisann .) Litt distre for tiden... Siden jeg bare har tatt Gonal- f sprøyter, tenkte jeg ikke på at alle andre ikke tok det samme...he he Men jeg skal altså prøve meg for andre gang med Gonal- f. Husker de nevnte på riksen at de likestillte Gonal- f, Puregon og Menopur. Der snakket de om at de forskjellige legemidlene i utgangspunktet skulle fordeles etter hvilken uke man var inne til behandling. Må bare si at denne tråden er super. Godt å ha et sted å bable om nesespray, bivirkninger og hjertesukk og samtidig kjenne at det er noen som skjønner deg fordi man er i samme båt... snakker en del med mannen min om dette, men stakkars det er ikke alltid han trenger å vite om alle rare tanker som surrer rundt..... Han har sine egne bekymringer for tiden...Gruer seg til han skal inn og avlegge sitt "depositum" ...er jo ikke akkurat den mest romantiske atmosværen...
Brekkå Skrevet 22. september 2008 #59 Skrevet 22. september 2008 Hei, jeg og har fått prøverør uke 41, både glede og gruer meg.. Du e tøffe som har gått igjennom så mange forsøk gogo girl..det blir nok boller i ovnen til slutt. Eg begynne å grue meg skikkelig til egguthenting, hvordan synes du det var ?
endelig bolle i ovnen Skrevet 22. september 2008 #60 Skrevet 22. september 2008 Hei egguthentingen min var ikke så ille.. Selve uttaket tar ca 15- 20 minutter. Du får medisiner som gjør at du slapper av slik at du ikke skal kjenne de to stikkene du får. Så tar de ut eggene. medisinene går ut av kroppen gangske fort og du kan dra hjem i løpet av en time etter egguttak. Jeg fikk litt vondt etter at medisinene sluttet og virke... Man blir sykemeldt i fire dager fra egguttak.
MK73 Skrevet 22. september 2008 Forfatter #61 Skrevet 22. september 2008 Hei, Brekkå, velkommen til oss! Det er spennende tider for deg, så skal gjennom første forsøk - vi satser på at du får full klaff! Det er kanskje Emma du spør om egguthenting?.. Uansett, jeg har gjort det tre ganger så langt - og skal ha ny runde om et par uker. Alle opplever uttaket forskjellig. Noen sier at det var smertefritt, andre synes det var ganske vondt, og veldig mange havner et sted midt i mellom. Det er forskjell på hva slags smerteterskel man har, på hvor mye man klarer å slappe av, og også på hva slags smertelindring man får ved de forskjellige klinikkene. Uansett bør du kanskje prøve å unngå å grue deg til deg, i den grad du har kontroll over det :-) Dumt å grue seg til noe som kan vise seg å være problemfritt, og egentlig dumt å grue seg uansett når vi vet at dette skal vi gjøre, vi har bestemt oss, og vi gjør det for en særdeles god sak! Dessuten blir jo vi etterhvert ganske vant til GU og alt det som følger med, og dermed tror jeg mange av oss klarer å slappe litt mer av og tåler mer og bare kommer oss gjennom det! Uansett lønner det seg (også mens man er i stolen under uttaket) å huske på at det er fort gjort! Jeg har aldri vært i stolen mer enn 15 minutter, oftest bare rundt 10 minutter. Bare spør hvis du lurer på noe mer spesifikt! Lykke til :-)
Emma*den lykkelige venter Skrevet 23. september 2008 #62 Skrevet 23. september 2008 Velkommen Brekkå. Ønsker deg lykke til med forsøk...og som MK sier, så satser vi på at du får full klaff på første forsøk.....:-) Egguthenting er noe oppskrytte greier. En gang hadde jeg vondt, og det var den gangen jeg grudde meg. Lå så anspent i stolen at alle musklene i kroppen dirret. Bare tull å grue på seg smerter. Slapp av og finn deg godt til rette i GU-stolen, så skal du se at det kommer til å gå kjempefint og være over på et blunk....
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 24. september 2008 #63 Skrevet 24. september 2008 Velkommen skal du være Brekkå, ser at du er like fersk i dette gamet som meg... Jeg er også spent på dette med egguthenting, men tar det egentlig med knusende ro også, håper bare jeg har noen egg å hente ut - DET er min bekymring... I dag skal jeg opp til Tromsø for første UL og så er det forhåpentligvis sprøytestart i morgen. Er spent jeg :-) Ha en fin dag alle sammen.
Emma*den lykkelige venter Skrevet 24. september 2008 #64 Skrevet 24. september 2008 Jeg har vært på UL i dag og starter med sprøyter i morgen. Skal vist bruke like stor dose som sist, da jeg ble overstimulert...hm, kjenner det bekymrer meg litt, men det går sikkert bra. Skal ha litt Menopur og da regner jeg med sjansen for overstimulering er mindre + at jeg ikke skal gå på Pregnyl etter innsetting. Gleder meg til å trappe ned på nesespray for da håper jeg hodepinen slipper litt. Har gått med en ekstrem hodepine siden lørdag, så det begynner å tære på kreftene mine. Begynte så fint, men så smalt det til med bivirkninger. Hvordan er det med dere andre? Er formen bra? Håper UL har gått bra i dag Turva
MK73 Skrevet 24. september 2008 Forfatter #65 Skrevet 24. september 2008 Heisan! Så bra at det gikk fint idag, Emma. Synd med bivirkningene - men nå blir det bedre! Ser at du skal ha både Menopur og Puregon. Jeg har brukt Puregon før, men Holst sier at vi skal prøve Menopur denne gangen - nå lurer jeg på om jeg kanskje får begge? Imorgen skal jeg på kontroll, så da finner jeg vel ut. Dessuten gleder jeg meg også uhemmet til å redusere spraydosen - HATER disse bivirkningene denne gangen... Håper de gir seg snart, sist gang tok det dessverre ganske lang tid etter sprøytestart. Turva, hvordan gikk det på UL? Dere andre, hvordan går det? Flere har vel UL denne uken?
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 25. september 2008 #66 Skrevet 25. september 2008 Hei jenter! Ja, nå er jeg og flere av oss kommet ett steg videre :-) I dag har jeg tatt den første dosen med Menopur. Litt uvant å stikke seg selv så er litt skjelven :-) Ellers måtte jeg ha hjelp av min kjære til å blande herligheta - begynte nesten å få panikk... he he.. Ultralyden gikk helt fint, alt så veldig fint ut - slimhinna var tynn og fin og hun kunne se eggposer på begge eggtokkene. Håper at bivirkningene gir seg litt nå, det er jo helt pyton å være helt uttafor denne verden.. er såå ukonsentrert og glemsk, trøtt, kvalm og hodepine i lett blanding, så hetetokter innimellom.. hehe, det skal ikke være lett. Torsdag bærer det opp til Tromsø igjen, ny UL på fredag og da bestemmes det om det blir uttak på mandag.. Enn dere andre da? Klem
Emma*den lykkelige venter Skrevet 25. september 2008 #67 Skrevet 25. september 2008 I dag måtte jeg ringe krype til korset og be legen om sykemelding. Hodepinen er uuåholdelig og kvalmen gjør at maten vokser i munnen min....*det positive i det, er at jeg øyner et håp om å gå ned litt...hehe* Nå er vi faktisk et steg videre i prosessen, MK og Turva.....det er godt å tenke på selv om bivirkningene herjer. Dere andre, hvordan går det med dere?
MK73 Skrevet 25. september 2008 Forfatter #68 Skrevet 25. september 2008 Heisan! Ja, da har jeg også vært på UL. Minimal slimhinne og 4-5 eggposer på hver av eggstokkene, så det ser fint ut. Skal snart blande min første Menopur-sprøyte, må bare finne ut om jeg skal gjøre det før eller etter jeg lufter dyret :-) Blir godt med sykmelding, Emma - ble du sykmeldt frem til uttak da? Turva - det der med sprøytene er ikke noe problem, det fant du ut idag ;-) og det blir bare enklere. Som jeg sa til sykepleieren idag så er det det minste problemet i denne prosessen :-) ..hvordan har dere andre det?
MK73 Skrevet 25. september 2008 Forfatter #69 Skrevet 25. september 2008 Da har jeg blandet mine første 225ie Menopur og satt sprøyta. Mye styr i forhold til Puregon, men det gikk nå helt greit. Etter timen min hos Aleris idag ringte legen meg to ganger, men jeg fikk ikke tatt telefonen.. Lurer meg grønn på hvorfor, men de hadde ikke lagt igjen beskjed. Får ringe dem imorgen.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 25. september 2008 #70 Skrevet 25. september 2008 Hei alle sammen! Jeg tror jammen jeg hører til her, jeg også, men det er ikke helt sikkert ennå. Skal til Nordica etter tre forsøk i Haugesund (egentlig fire, men det ene ble avbrutt) - nå blir det laser assisted hatching Jeg har styrt litt de siste par ukene for å få tatt blodprøver og celleprøver på nytt, og i går var jeg på apoteket og hentet ny medisin. Jeg skal visst ha kort regime denne gange, det har jeg aldri prøvd før. Blir en litt ny opplevelse. Er jo egentlig litt deilig å slippe å gå på medisiner i ukesvis og å slippe spray..såvidt jeg har skønt, så skal jeg bare gå i ca to uker nå. Venter bare på perioden, så jeg kan få begynt på medisinene. Hvis alt går etter planen blir det altså uthenting i uke 41. Tror jeg :-) Lykke til alle sammen!
MK73 Skrevet 25. september 2008 Forfatter #71 Skrevet 25. september 2008 Hei, Astra71! Velkommen til oss. Høres deilig ut med kort regime - du får holde oss informert om hvordan det går. Lykke til - håper du kommer igang snart.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 25. september 2008 #72 Skrevet 25. september 2008 Tusen takk skal du ha MK73! Skal krysse fingrene for deg, også
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 26. september 2008 #73 Skrevet 26. september 2008 Velkommen Astra71, håper du kommer raskt i gang! Vi får holde sammen og krysse alt vi har for at denne høsten har noen fine spirer med seg. Klem
Emma*den lykkelige venter Skrevet 26. september 2008 #74 Skrevet 26. september 2008 Velkommen til oss Astra71...Så bra du får prøve kortregime. Håper det fører hell og lykke med seg for deg :-) Menopuren er litt mer styr med en de andre medisinene, men egentlig helt greit når man har gjort det noen ganger. Å sette sprøyte på seg selv for første gang er en ganske spesiell følelse. Under en rugeperiode en gang brukte jeg intramuskulære sprøyer i "skinka" i steden for vaginalpiller. De sprøytene måtte settes en gang for dagen og den jobben fikk mannen min. Sykepleierne satte en sprøyte i hver rumpeball, og de stikkene siktet mannen etter. Første gangen måtte vi legge oss i sengen for han var så redd for å besvime når han satte sprøyta...hehe....Jeg derimot var redd for at han skulle sette den i isjasnerven.!!! Auau, skrekk og gru. Han ble så flink etterhvert. Tilslutt gikk vi sammen inn på toalettene på resturanter, fester og båtmessa . Vi fniste og lo når vi gikk inn på toalettene på den måten. Skulle sett folk kikket på oss!! De skulle bare visst hva vi drev med. Så bra at UL gikk bra for dere andre også. Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg er sykemeldt. Har en avtale med fastlegen min at jeg bare kan maile han ang. sykemelding. Ba om å bli sykemeldt til noen dager etter (jeg forhåpentligvis har) innsetting. Greit å ta det litt rolig i festeperioden tenker jeg, og gud forby at det skjer, men skulle det skje at jeg ikke har egg å sette inn, så trenger jeg noen dager å komme over tapet/sorgen.
Turva med ♥novembergull♥ Skrevet 26. september 2008 #75 Skrevet 26. september 2008 Så fint at det også gikk bra med deg Emma *på UL. Ser vi er mange som går på Menopur også. Som jeg skrev litt lenger opp her så hadde jeg problemer med blandinga, ble nok litt stressa :-) men min kjære kom med en hjelpende og stø hånd :-) Hehe, morsom historie med deg, mannen og sprøyta :-) Jeg er også sykemeldt, var hos legen i dag - er 100% sykemeldt til 19 oktober. Dette pga bivirkninger og ikke minst en psykisk reaksjon etter en akutt hendelse i familien for noen måneder siden. Nå skal jeg prøve å konsentrere med bare om meg selv.. Har ordnet med flybillett og overnatting til det bærer nordover til Tromsø på torsdag. Kan i verste fall vente meg å være der i 10 dager! Jaja, man må bare prøve å tenke positivt, mannen min kommer jo og skal være noen dager sammen med meg da. Ha en fin helg da jenter - her i nord ser det ut som vi skal blåse bort i helga, en får bare klamre seg fast.. (slik som høstspirene våre skal etterhvert) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå