Gå til innhold

Noen sykepleiere som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer sykepleie, også er det noe jeg ikke helt finner ut av. Hvordan setter man i.m. injeksjoner i overarmen? Da lurer jeg på hvor i overarmen og med hva slags kanyle og hvor langt inn den settes. Og hva med injeksjoner som skal settes s.c.? Hvor og hvordan settes det?

Har forstått hvordan man setter i.m. injeksjoner i lår, på rumpa/hofta og insulin som skal settes s.c. på magen, men ikke det andre. Står ingen steder heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Har du tilgang til PPS? Der vil du finne info.

Skrevet

På skolen ja, men ikke hjemme. Skulle gjerne visst det til en oppgave vi driver med nå.

Skrevet

i.m injeksjoner i overarm: settes i den store muskelen i overarmen (M.deltoideus). I.m settes 90 grader ("rett inn"), med grønn eller gul kanyle (avhengig av størrelse på muskelen- barn, voksne, eldre). Ikke mer enn 2 ml pr sprøyte, pga press det fører til i muskelen.

S.c settes i samme muskel, 45 grader.

I begge tilfeller- ta et godt tak, så det blir ei god 'pølse' i hånden din, sett sprøyten inn med andre hånden, 'slipp pølsa', ta tak i sprøyta med den hånden duholdt 'pølsa' (trenger ikke flytte hånden fra'pølsa' som var, bare strekk fingrene litt og hold nederst på sprøyten så hånden hviler og støtter opp).

Håper det ble noe klarere?

Få tak i den lille blå boken (ringpermaktig rygg)- sykepleieprosedyrer eller noe sånt- husker ikke helt. Den er veldig "steg for steg"

Skrevet

Vi har tilgang til PPS via its learning. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg vurdert å kjøpe boken!!

Skrevet

Det er ikke så vanlig å sette i.m injeksjoner i armen, men de gangene jeg har gjort det har jeg brukt en blå kanyle (ikke vanlig grønn i.m-kanyle) og satt i overarmsmuskelen.

S.c injeksjoner settes også med blå kanyle, men da setter jeg selvfølgelig kanylen på skrå og ikke inn i muskelen.

I praksis så er det gjerne vaksiner som settes i armen, og de settes stort sett s.c.

Skrevet

Det er nok fordi armen er lite egnet til å sette intramuskulære sprøyter. Det har med hvor utviklet muskelen er, og om det er mye blodårer/nerver i området hvor sprøyten skal settes.

Subcutane sprøyter derimot, settes ofte på overarmens ytterside, men de kan også settes i magen som du sier, og i hofte/seteområdet. Men det mest vanlige er nok armen eller magen. Jeg synes det er rart at det ikke står noe om dette i litteraturen du har. Det er vanskelig å forklare uten å kunne vise deg eller illustrere, men du tar tak i huden et stykke opp på overarmen (det er dette som må illustreres) og klyper på en måte huden opp med et godt tak, og setter sprøyta på skrå inn. Det er vanlig å sette kanylen helt inn, og bruker en kanyle som er spesielt egnet til s.c injeksjoner, jeg er vant til at de er blå, men dette kan variere.

Dere skal nok ha øvelsesavdeling eller noe etterhvert hvor du får dette forklart nærmere.

Skrevet

Takk, da ble det endel klarere.

M. deltoideus er den muskelen som sitter i overarmen, rett over albuen (bak på armen) eller er det foran på overarmen? Og hvor langt settes kanylen inn? Skal hele kanylen inn på både s.c og i.m. injeksjon? Den grnne er vel litt for lang til å settes hele kanylen inn?

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale å sette i.m injeksjoner i deltamuskelen, området det er trygt å bruke er lite, og det er fare for å skade radialnerven eller punktere en arterie.

Jeg har aldri vært borti at man ikke kan bruke hofte eller lår til å sette en slik injeksjon, og har derfor aldri hatt behov for å bruke deltamuskelen. Ville bare holdt meg unna det.

Skrevet

Ok, men jeg leste at bla. andrenalin skulle settes im i overarmen. Har fortsatt ikke helt klart for meg akkurat hvor på overarmen den settes. Må altså være helt oppe, nesten mot skulderen, men er det på framsiden eller baksiden?

Skrevet

Setter nesten aldri im injeksjoner, men når jeg gjør det, husker jeg alltid på å aspirere før jeg setter inn medikamentet - for å være sikker på at jeg ikke har truffet en åre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...