Gå til innhold

sove på magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet dette har kommet opp flere ganger, men....

jeg har ei jente på 6 mnd som nekter å sove på ryggen. hun sovner på siden og etter hvert snur hun seg over på magen. ligger også ganske ekkelt til med munn å nese så da ender det opp med at jeg snur henne. jeg snur henne så mye at hun til slutt våkner.. da har vi ei som vil være oppe i et par timer før hun sovner igjen. helsesøster var litt vag på om jeg skulle la henne sove på magen, men samtidig så ødelegger dette både lillesnuppas søvn og min...

noen råd eller anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva jeg har hørt er det greit å la de sove på magen når de snur seg selv, men da fjerne puter ol. som kan komme foran munn og nese.

Men er du veldig skeptisk går det ann å få kjøpt en pustealarm som legges i madrassen for de som sover på magen

Skrevet

Når den pustealarmen piper, er det i de fleste tilfeller dor sent å gjøre noe = falsk trygghet.

Har også hørt at det er greit så lenge de legger seg på magen selv.

Skrevet

har hørt at sånne pustealarmer reagerer etter 15 sekunder om den ikke registrerer pust. men at den også kan gå av litt sånn i tide og utide og dermed vekker både mor barn uten grunn?

Skrevet

Kan jo bare svare for hva vi gjør,og det er å la jenta få sove på magen. Hun sov mye på sida,siden hun mest sov i vår seng,og da hun var 5 mnd ble det så tungvint å snu henne på rygg hver gang hu bikka over på magen, at jeg bare begynte å legge henne rett på magen. Hun sover mye bedre nå,og har nå sovet på magen de siste 4 månedene,både i egen seng og sammen med oss.

Gjør det du føler deg trygg med. Evt. kan du teste ut en sånn sovepose,da sover de vissnok roligere.

Skrevet

Vi har pustealarm. Beste investeringen jeg noensinne har gjort.

Falsk trygghet er det nok ikke, for det er retningslinjer om hva man skal gjøre om den setter i gang. Og da kan du selvsagt unngå det...

Men når de snur seg selv, er det greit å la de sove på magen om de selv trives med det. Etter 6 mnd er krybbedødfaren relativt liten.

Skrevet

takk for respons:)

tror nok jeg skal kjøpe en slik pustealarm, jeg sjekker jo om henne mange gange ri løpet av en kveld uansett med eller uten denne alarmen.. mulig jeg er litt "hysterisk" av meg, men vet hvor fort det kan gå galt..

og jeg vil nok føle meg litt tryggere når jeg legger meg for å sove til natten selv, som nevnt over så er jo krybbedødrisikoen ganske liten etter 6 mnd...men... det skjer jo det også...

Skrevet

Jeg skriver ikke dette for å skremme, men for å opplyse - etter at broren min døde i krybbedød har begge mine foreldre vært aktive innenfor "foreningen til støtte for krybbedød" og i sorggrupper, så jeg har naturligvis fått mye informasjon om temaet. Den største risikotiden for krybbedød er fra babyen er 2 måneder til den er 2 år, men med unntak selvfølgelig - min bror døde før han ble 2 måneder. Rundt 1990 ble det opplyst om at soving på magen utgjorde en større risiko og dødstallet falt fra 150 ofre i året til 25. Dessverre er det helsesøstre rundt om i landet som fortsatt vet lite om krybbedød og som gir dårlig informasjon om dette, jeg måtte faktisk fortelle helsesøsteren vi går til om temaet da vi var der på 6 ukerskontroll med gutten vår, og slik skal det ikke være. Vil bare si at jeg syns dere skal snu barna så ofte dere kan, selv om de våkner. Det gjør iallefall jeg som vet om risikoene. Vil ikke gjøre dere hysteriske, men snu barna så ofte dere kan iallefall. Min baby elsker også å sove på magen, og sovner ofte når han ligger på gulvet og trener nakken, men selv om han våkner lar jeg han aldri ligge slik å sove!

Andre faktorer som spiller inn er temperatur i rommet - skal ligge på rundt 18 grader. Rommet barnet sover på skal ikke være helt mørkt, det bør være litt lys i rommet. Fjern alle unødvendige ting i sengen til barnet, som puter, bamser osv. Pass på at barnet ikke er for varmt under dynen (ikke la barnet sove under samme dyne som deg hvis det sover i din seng) Og selvfølgelig spiller røyking/røyklukt en rolle, som dere sikkert har blitt opplyst om på helsestasjon.

Håper dere ikke tar dette innlegget negativt. Som jeg skrev er dødstallene blitt mye lavere, så man trenger ikke å være hysteriske så lenge man er obs på risikofaktorene :-)

Vennlig hilsen Linn

Skrevet

Jeg har kjøt min pustealarm (babysense II) på andningsalarm.se, mye billigere enn i Norge. Det er IKKE forsent å gjøre noe når den går av etter 15 sek, krybbedød er ikke forårsaket av kvening, men av at babyen rett og slett glemmer å trekke pusten fordi den sover tyngre. Tar man den da opp, og evt blåser den i ansiktet, vil den trekke pusten igjen. Tror dessuten at denne krybbedødstatestikken nok er noe misvisendne og lite oppdatert, og har unnlatt andre årsaker som f.eks mindre røyking i hjemmet osv. La henne ligge på magen og få søvnen sin.

Skrevet

Kjempefint at du skrev dette! Greit for alle å vite :-) Vesla vår sover heldigvis på ryggen, med henda i været ;-)

Skrevet

Jeg syns det er så synd at mange tror at risikoen er over når babyen er over 6 måneder. Det stemmer at flertallet av krybbedødofrene dør før de er 6 måneder, men risikoen er fremdeles stor nok til at det anbefales at de sover på ryggen. Dere gjør selvfølgelig det dere føler er best, men jeg føler at jeg har endel informasjon om temaet og jeg lar ikke min baby sove på magen under noen omstendighet, og lar heller ikke babyen ligge våken på magen med mindre jeg er i umiddelbar nærhet.

Linn

Skrevet

Får ikke linken din til å virke jeg, Hellinor... :S

Skrevet

Jeg er sånn hyperhysterisk for krybbedød...

Men jeg har aldri aldri aldri aldri lest at det må være lys på soverommet?

Hverken på lub eller på sidene i usa....

Skrevet

Det er visst fordi de kan få "panikk" av å ikke kunne klare å feste blikket sitt på noe i mørket, som utløser en slags reaksjon og derfor pustestopp. Du har sikkert merket den angsten selv, hvis du er i et rom uten NOE lys, det har iallefall jeg :-)

Skrevet

Syns man e litt for overhysterisk æ... Mini her e snart 7 mnd å han legg sæ på magen med en gang han blir lagt i senga,helsesøster sir at så lenge dæm kan snu sæ sjøl så ska man bare la dæm ligg... Når dæm e så små som 0-3 mnd så han dæm bli liggende med nesen ned i madrassen å da kan krybbedød inntreffe... Men i den alderen etter så e det naturlig for dæm å flytt på hodet når dæm blir ligganes med nesen gjemt... Æ testa mini,å da han ble liggende med nesen for tett så løfta han på hodet å snudde seg andre vei...

Skrevet

mizz25: du tar nok feil og virker ganske uopplyst. Er nok ikke BARE derfor krybbedød inntreffer, fordi nesa havner nedi madrassen. Er flere faktorer som spiller inn også trykket på lungene mens de ligger på magen, samt trykket på magen og ikke minst hjerne i front..

Skrevet

Hei!

Tror ikke noen av oss er ute etter å utsette våre små for farer eller risikoer, og alle gjør det de mener er til det beste for sine små. Om det er å sove på ryggen eller magen eller på siden. Man kan ikke tenke på alt som er farlig og som KAN skje med de små og oss selv.( Da blir vi smågale i hodet og ender opp med å ikke tørre å gjøre noen verdens ting. )

Her sover mini på magen halve natta. Vi legger han konsekvent på rygg når han legges for kvelden, men i løpet av natten våkner han og er kjempesinna fordi at han ikke får til å snu seg helt over til magen. Derfor hjelper vi han rundt den siste biten, og han sover godt resten av natta. Hadde litt magetrøbbel til og begynne med og da var det bare mageleie som hjalp. Mange mener nok at dette er uansvarlig av oss, men så lenge han klarer å snu hodet sitt selv, og klarer å snu seg fra mage til rygg (og nesten tilbake) så lar vi han sove slik han liker det best. Vi ligger jo ikke i ro hele natten vi heller.

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i :-) Syns man skal gjøre det som passer best for sin egen baby, men selvfølgelig være obs på risikoer. Jeg syns det er et smart alternativ å legge babyen på ryggen på kvelden, for så å snu den igjen når dere skal legge dere. Er enig i at det blir dumt å sette på vekkerklokken midt på natten for å snu babyen enda en gang, så det er da naturlig å la den sove til den våkner av seg selv.

Jeg er sådan ikke enig i påstanden om at det er greit at de sover på magen så lenge de kan snu hodet unna madrassen selv. For akkurat dét er noe de aller fleste babyer kan fra fødselen av - en barnepleier på sykehuset demonstrerte iallefall det for oss da Victor var én dag gammel ; la han på magen med hodet ned, og han snudde det derfor til siden automatisk.

Dessverre er dette en grunn til at jeg vil opplyse dere om dette. Mange tror at krybbedød er kvelning, og tror derfor at faren er over når babyen ikke lenger kan bli kvelt av for myk madrass, dyne over hodet, eller som nevnt nesen ned i madrassen.

Som Bebii skriver skal man ikke bli for hysteriske, da klarer man ikke å nyte småbarnstiden slik som man selvfølgelig bør gjøre :-) Vært obs på hva som kan være farlig, vurder, og gjør det som dere føler er best :-)

Skrevet

Bebii, blir det date denne uken forresten? :-) Hadde vært koselig å sett dere igjen!

Skrevet

Huff, jeg liker ikke det her jeg. Min er syv mnd og har akkurat begynt å snu seg over på magen i søvne. I natt sov jeg skikkelig dårlig og var full av angst pga dette. Jeg snudde han tre ganger, og tredje gangen våknet han skikkelig opp, sovnet ikke igjen etter å ha fått pupp, og jeg følte meg som tidenes idiot. Det er klart at det er mye man kan gjøre eller ikke gjøre, og det sikreste ville jo være å overvåke ungen 24-7, men da tror jeg at både jeg og alle rundt meg ville blitt gal..

Til opplysning ble det i 2004 født 29 000 barn (ca). Kun 11 døde i krybbedød. (tall fra SSB). Det er LAAAANGT farligere å kjøre bil. Men for all del; vi må ikke bli redd for det også!!

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette, måtte bare dele noen tanker..

Skrevet

Bergensjente81 :

Synes det var veldig greit at du dro inn statistikken her! Det gir et litt bedre bilde av hvor utbredt krybbedød faktisk er. Selvfølgelig er det 11 for mange, men som du sier, så kan vi ikke unngå alt som er farlig. Og jeg tviler sterkt på at alle de 29000 barna bare lå på ryggen de 2 første leveårene sine.

Skrevet

man får vel gjøre som man selv føler seg trygg på... jeg trodde jeg skulle prøve en natt uten å snu på henne, er sikker på at hun da sover til langt ut på mårran, men neida...måtte snu på henne:) har ikke nerver til dette:)

får håpe d går seg til...

Skrevet

Min gutt er 6 mnd...og noen dager... Han har snudd seg over på maven i mange mnd...nå,men jeg har kjøpt slik en pose til han,og spenner han fast om nettene,da kommer han ikke over på maven.. Kjempe grei

Skrevet

Datteren min vil også helst sove på magen. Om jeg legger henne på ryggen, snur hun seg over på magen med en gang, eller våkner. Har snudd henne en del ganger på nettene, men hun blir ikke liggende på ryggen. Jeg kan jo ikke våke over henne hele natten heller, og om jeg snur henne for mange ganger, våkner hun. Hun sover i sovepose, men jeg synes det blir litt drøyt å binde henne fast... Hun har ikke pute, bamser el i sengen, kun en smokk og koseklut for å sovne (men tar dette bort på natten). Jeg er også litt i tvil om hva man bør gjøre i dette tilfellet, ser jo at det er viktig at både hun og jeg får nok søvn også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...