Mauritius:) Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hei! Min lille datter på 8 uker legger seg veldig sent, mellom 00.00-01.30 og da sover hun 5-6 timer uten mat! Hun sover mye på dagen, synes det er veldig slitsom når hun sover så sent, hvordan kan jeg snu dette? Nytter ikke å holde henne våken, for da blir det gråt! Noen som har gode råd? Håper hun legger seg litt tidlig snart, blir veldig sliten av det!
Mininni Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Hei, Min snuppe la seg også så sent da hun var på samme alder - hun hadde endog litt snudd døgnrytme før det. 5-6 timer sammenhengende søvn uten mat er for øvrig veldig bra, de fleste på samme alder våkner og vil ha mat mye oftere. Men altså, spørsmålet var hvordan du kan snu døgnrytmen. Det eneste rådet jeg fikk var å sørge for at hun fikk kommet seg ut i dagslys på dagtid så det ble en markant forskjell mellom natt og dag. I all hovedsak vil nok dette rette seg selv - både min datter og de fleste jeg kjenner har hatt barn som begynte med leggetid i 23-24-01-tiden, så ble det 21-22 etter et par måneder, så kl 20 etter ca 3 måneder, og fra litt over 4,5 mnd har hun lagt seg kl 19. Men vi begynte også med faste leggerutiner (bad og pupp og byss/kos før legging) tilpasset det tidspunktet hun ble trøtt, og så trakk vi det sakte men sikkert slik at vi begynte stadig tidligere etter som vi merket at hun tilpasset seg det. Begynte badingen f.eks kl 22, så etter et par-tre dager et kvarter/halvtime tidligere, og sånn fortsatte vi. Kanskje litt rotete forklart, men skjønner du hva jeg mener? Det kan i alle fall være verdt et forsøk?
Gjest mphs Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Det er nok for tidlig å forvente at hun vil sovne tidligere. Jenta min blir 5 mnd i morgen og det er først nåde siste 3 dagene at jeg kan legge henne mellom 20.00 og 21.00. Frem til nå la hun seg ca. kl.23.00 og før det igjen ikke før.01.00 og 01.30.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Vet du, det der er helt normalt for en så liten baby. Og det går seg sakte men sikkert til i løpet av de kommende månedene :-) Min gjorde det samme, sovnet stort sett rundt to. Og gradvis ble klokka nærmere ti (da var han ca 12 uker) og deretter ble det gradvis tidligere til klokka ble åtte og til slutt sju. Nå er han ett år og legger seg fremdeles klokka sju om kvelden. Så ... du trenger høyst trolig ikke å gjøre noen ting! Det ordner seg selv ;-) Det er uansett ikke stort du kan gjøre når hun er så liten, for da sovner de når de må og er våken når de ikke er trøtte. Så mitt beste råd er å sove når hun sover (på natta) og hvile deg og sove alt det du klarer og har tid til på dagen.
2hærligegutter Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Det tar litt tid før de får noe særlig rutiner på kvelden. Her gjorde vi det sånn at det var pysj på kl 19, hvis han sov ble han vekket. dette også pga storebroren som syntes det var litt leit å måtte legge seg før lillebror, men da var han ihvertfall i pysj før han. Vi gjorde det og litt pg.a at han ville ha mat kontunuerlig i ca 3 timer på kvelden. til å begynne med så var han i seng i 24-01 tida, men etterhvert ble det tidligere og tidligere og fra 6 ukers alder var han i seng rundt 9, så ble det 8 og nå 5mnd og er i seng mellom kl 19 og 19:30. Jeg vil annbefale deg å lage en rutine på kveldsstellet først, så vil hun nok justere legge tida etterhvert selv
Gjest Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Vi klarte det! Hun sovnet alltid kl tolv. Så vi begynte å legge henne tidligere. Startet kl ti og da sovnet hun ca elleve. Så la vi henne i ni-tida og hun sovnet ca ti. Og nå legger vi henne mellom halv ni og ni og hun sovner rundt halv ti. Det tok tid og masse krefter, men så godt det er, både for oss og henne. Hun er 9 uker nå. Så det er bare å prøve seg fram. Vi har fast rutine: Kveldsstell med vask, bleieskift og litt massasje. Så får hun mme, også legger vi henne. Hun bruker smokk (som må settes i maaaaange ganger) og så stryker vi henne over panna. Lykke til :-)
hallais Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Vi la han gradvis tidligere fra han var 8 uker. Nå sovner han hver kveld mellom 19 og 20, alt etter når den siste duppen var. Jeg har tro på at har du gode rutiner og en plan på når du vil barnet skal legge seg til slutt, så har du en baby som sover kl 20 om noen uker. lykke til : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå