Gå til innhold

Har jeg ikke rett til fødselspermisjon fra lånekassen?

Paulita

Anbefalte innlegg

Jeg har studert et par år, men har hatt et år uten lån og stipend, siden jeg var forsinket i utdanningen. Høst 2007, og vår 2008 studerte jeg altså uten støtte fra lånekassen. Søkte og fikk innvilget lån og stipend for høst 2008... Det jeg lurer på er om jeg da ikke har rett til fødselspermisjon fra lånekassen? Jeg har termin 1. januar. Regner de ikke sommerferien med i de seks mnd du må ha hatt rett til utdanningsstøtte?

Ble veldig stresset av et annet innleg på skravlesiden... Ville ikke blitt overrasket om jeg ikke har rett på noenting!!

Fortsetter under...

Det at du ikke har hatt lån fra lånekassen spiller ingen rolle. Det som teller er at du har hatt rett på støtte fra lånekassen, du trenger ikke benytte deg av retten. Så du har jo minst vært student i 1,5 år når du har termin, så da er du jo langt over kravet på 6mnd.

hva mener du... må man ikke ha hatt lån eller stipend det siste semesteret/6mnd for å få stipend. jeg er omtrent i samme situasjon, har ikke tatt lån/stipend fra lånekassen i 2007(høst) og 2008 (vår). dette semesteret har jeg heller ikke noe. har det heller med studieprogresjon å gjøre.dvs, hvis man er forsinket har man heller ikke rett til støtte..?

Man trenger ikke å ha hatt lån siste 6 mnd nei. Men man må ha vært i en utdanning som gir rett på støtte de siste 6 mnd.

Man kan få støtte selv om man er forsinket også. Hvor den grensen går , og om det er en grense, for fødselstipend vet jeg ikke.

Annonse

Takker for svar, jenter! Jeg har enda ikke turt å ringe lånekassen... Jeg hadde jo ikke rett til støtte vårsemesteret 2008, det er først nå i høst jeg har hatt rett til det. Men håper det ordner seg likevel! Ikke så lett å være gravid, studere heltid, og forsøke å jobbe ved siden av for å evt kunne få støtte av nav når permisjonstiden kommer... Men man får vel bare holde ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...