Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #26 Skrevet 1. september 2008 I hvilken by er denne barnehagen?
prekæs Skrevet 1. september 2008 #27 Skrevet 1. september 2008 Ja. Og det er helt greit. For all del. Nissen er muligens ikke like alternativ som saturettellerannet festen, men duger for meg.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #29 Skrevet 1. september 2008 Jeg jobber i kirkens bymisjons private barnehage, og vi ber ikke til Gud. Ingen bordbønn eller takk for maten med kristent innhold. Her holder vi oss til morsomme bordvers om pulverheksa eller skippern Vi snakker litt om at det er noen som tror på Gud og Jesus og noen som ikke gjør det når vi kommer til en høytid. ( vi har jo faktisk mulighet til å putte inn masse kristendom) Vi presiserer alltid at man velger selv om man vil tro på Gud eller ikke, og at man ikke er dårligere om man ikke tror. Men som sagt, dette skjer bare under høytider (jul, påske) Hvis du som forelder ikke liker at de ber bordbønn, synes jeg du først skal ta det opp med pedagogisk leder og styrer, og om det ikke hjelper, så går du videre med saken, for det har du faktisk rett til Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #30 Skrevet 1. september 2008 Lærer? Du? Huff! Ikke morsomt å tenke på at barna mine på skolen blir påvirket av sånne trangsynte, intolerante og dobbeltmoralistiske mennesker!! Vi lever i NORGE for guds skyld.....oooops! Han sniker seg inn overalt altså! Nekter du barna dine å synge julesanger også? Dette blir som hun som reagerte på at de sang "lille kattepus" i barnehagen, der fikk nemlig pusen ris på halen sin.....mjau og snufs!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #31 Skrevet 1. september 2008 Vel, det er morsomt for meg da ;-) Elsker å undervise i RLE jeg, vi har stort fokus på å lære om alle religioner utifra deres eget ståsted og jeg unngår omhyggelig å drive med undervisning som kan støte noen foreldre uansett trosgrunlag.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #32 Skrevet 1. september 2008 Vi, de ekte kristne, Jehovas Vitner, feirer ikke jul. Dette fordi det står at hjordene var på marken da Jesus ble født og i Desember vet vi at det var alt for kalt til å gjete hjorder! Samt en hel haug andre ting. Jul har ingenting med kristendom å gjøre!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #33 Skrevet 1. september 2008 Blir litt feil å si det slik også. Julen har absolutt noe med kristendommen å gjøre, men måten man antar at julefeiringen oppstod på i kristen kontekst stamemr ikke fra kristendommen. Det foreligger ingen beviser eller indikatorer på at kristne feiret jul før ut på 300-taller. Da begynte kristendommen prosessen med å først bli godkjent som religion og siden det som ble statsreligion i rommerriket. Som endel av overgangen måtte man lempe litt på noen krav og inkorperere visse riter i hverandre der man kunne få det til å passe. Saturnaliafesten var en av de store festene de hadde på den tiden og romerne var lite villig til å gi opp denne, derfor ble den slått sammen med å skulle feire Jesu fødsel. Selv om tidspunktet for å feiere Jesu fødsel ikke stemmer overens med når på året han faktisk ble født i følge mange andre kilder, så synes jeg like fullt at den kristne foremen for julefeiring er riktig og viktig pga det som den symboliserer. Jeg har derfor full respekt for den kristne julefeiringen for det den er og står for, selv om tidspunktet er noe forskjøvet og har sitt opphav fra romerske religioner, men jeg feirer ikke jul i kristen kontekst selv.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #34 Skrevet 1. september 2008 Er det du eller jeg som studerer bibelen tre ganger i uka Alva? Trust me, jul er IKKE en kristen tradisjon! Det står INGENTING i bibelen om å feire jul.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #36 Skrevet 1. september 2008 Du studerer ikke Bibelen vet du, Biblen er noe som må tolkes. Du tolker den på din måte, andre på sin måte. Stort så tolker man den slik det passer en selv best.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #37 Skrevet 1. september 2008 Nei, og det har jeg ikke sagt heller, men poenget var å hedre Guds fødsel på jorden (i form av Jesu) med en feiring selv om de kristne ikke er pålagt dette fra bibelen sin side. Altså er det tankegangen jeg respekterer, at man vil hedre noe viktig symbolsk i en religion. Og som en over sier, det finnes mange måter å "lese" en bibel på. Så vidt meg bekjent er det 3 ulike måter bare å tolke bibeltekster på :-)
Gjest Zima *pergo* Skrevet 1. september 2008 #38 Skrevet 1. september 2008 Dere som er kristne og feirer jul "for da ble je-e-sus født".. Han ble ikke født i desember..
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #39 Skrevet 1. september 2008 Da vi gikk på barneskolen, sang vi den sangstrofen "og du som mette liten fulg, velsign vår mat og gud.. Amen.." Tok ikke akkurat skade av det....... Hjelpe meg, måtte gud forby at barnet ditt ble kristent!! (..hehe.. det ble jo litt ironisk;) )
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #40 Skrevet 2. september 2008 Jeg synger heller ikke "jeg er så glad hver dese-e-mber", sant? Ingen julesanger med fødselsdatoen til jesus i vel??
Håperpåønskebaby Skrevet 2. september 2008 #41 Skrevet 2. september 2008 Nei. Det er reglene norske barnehager skal følge, som sier at barna skal lære grunnleggende, kristne skikker og tradisjoner. Da som bordbønn, feire jul og lignende.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #42 Skrevet 2. september 2008 Det ahdde jeg også reagert på. Trodde ikke slikt var lob jeg?
Spireline Skrevet 12. september 2008 #43 Skrevet 12. september 2008 Jeg er oppvokst på et lite sted hvor det kun fantes en barnehage. Dette var en kristen en. Jeg og mine søsken, og alle andre jeg kjente gikk selvfølgelig der. Vi måtte selvfølgelig synge bordvers, og andre kristne sanger. Og vi lærte om jul, påske og alt det der. Jeg tok ingen skade av det, og ikke ble jeg kristen heller. Så at det skader noen, det tror jeg ikke. Men om det plager deg veldig ville jeg spurt personalet eller lederen om hvorfor de gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå