Gå til innhold

DE BER borbønn på barnehagen...OG jeg aksepterer ikke det!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Er barnehagen er kristen barnehage? For om den er det, så har du jo visst om det da du søkte barnet inn i barnehagen. Du kan jo uttrykke for arbeiderne der at du ikke aksepterer det og se hva de sier.

Skrevet

Er det bønn til Gud eller sånn der som hyller sola etc.. ??' Å be til Gud er ikke lovlig praksis i offentlige Barnehager og skoler i Norge.

Det er grunnen til at kristendomsfaget er lagt om i Norske skoler også.

Skrevet

Er den privat? I så fall tror jeg du må finne deg i det eller finne en annen barnehage.

Er den kommunal kan du kanskje klage. Men formålsparagrafen er sterkere i barnehagen enn i skolen, så vidt jeg har skjønt.

Men ber de bordbønn, eller synger de et kristent bordvers? Jeg synes det er litt forskjell på å be "I jesu navn går vi til bords" og å synge "O du, som metter liten fugl".

Skrevet

det har de ikke lov til, med midre det er en kristen privat bhg- noe jeg ikke regner med at det er, siden du tydeligvis ikke er kristen ;)

akkurat det der er blitt ganske strengt i de siste. Sjekk opp i barnehageloven. det skal stå noe om det i den- leste om dette i fjor (holder på med bachelor i pedagogikk)

Skrevet

formålsparagrafen skal være svakere i barnehagen!

Annonse

Skrevet

nei ikke kristen barnehage. Syntes ikke dette er greit jeg.

hi

Skrevet

Nei det er takker gud for maten osv....komunal barnehage.

Skrevet

Med denne køen i kommunen, så er det umulig.

Skrevet

Å guri, er det virkelig så farlig? Ville du byttet barnehage pga dette, om du hadde muligheten? Hadde de latt vær å skifte bleie på ungen din eller gitt den dårlig mat, ville jeg reagert. Men ærlig talt... Noen mennesker er hysteriske! (Og det værste er at så mange av dere anti-kristne bruker store bling-bling smykker med kors -fordi det er in... Latterlig!)

Skrevet

Hva har skifte bleie med bordbønn å gjøre?

Hvorfor blande kortene her?

Skrevet

Fordi noe ting er viktig -so mat og tørr bleie.

Noe er mindre viktig -som at et barn lærer å be bordbønn. Det betyr ikke at ungen presses til å bli kristen fordet!

Annonse

Skrevet

Ja det har du, du kan frita barnet ditt og påpeke ovenfor styrer/pedagogisk lederat dette går utover formålsparagrafen (er ikke sikkert de tenker over dette). Jeg tok det opp med styrer som tok det opp med ped.leder på avdelingene og nå synger de religionsnøytrale bordbønner på alle avdelingene faktisk ;-) Så det er mulig å gjøre noe med det. Dersom de ikke vil endre praksiskan du altså si at barnet ditt ikke skal delta i bordbønn, men da eksluderer jo du også barnet ditt fra fellesskapet i å sitte og gjøre noe rett før maten.

Hva andre måtte tenke om dette er igrunnen uvesentlig, de vet ikke og trenger ikke vite grunnen til at du ikke vil gi barnet ditt en kristen opplæring.

Skrevet

Har barnehagen en kristen formålsparagraf? Veldig mange barnehager har det, bl.a. offentlige. Da å man nok regne med en ørliten dose kristendom innimellom: Høytidsfeiringer med kristne sanger, bordbønn osv.

Skrevet

Styrer i barnehagen er leder i et kristendt miljø og er ofte i avisen, så dette er nok grunnen, men hvordan ta dette opp med ei som er slik. I tillegg er mange av de ansatte hører til i den menigheten.

Skrevet

Dere som reagerer sånn på at det blir bedt bordbønn i barnehage og skole: Jeg regner med at dere ikke feiere jul? Og dere bryr dere ikke om påsken? Egentlig hadde ikke dere trengt å ha fri/fått bedre betalt for å jobbe under disse KRISTNE HØYTIDSFEIRINGENE?

Skrevet

Dette hadde jeg tatt med til avisen!!

Skrevet

Nei, jeg bryr meg ikke med påske, men jeg feirer jul av den grunn den først startet, nemlig som saturnaliafesten i romerriket (som så ble slått sammen med Jesu fødsel ut på 300-tallet som edel av at kristendommen skulle bedre inkorpereres i rommeriket), dvs jeg feirer at det skal gå mot lysere tider igjen.

Jeg kan ikke jobbe under de såkalt kristne høytidene fordi skolen er stengt da og jeg er lærer, sånn er det bare.

Forålsparagrafen sier at barne skal få lærdom om kristen tror og kristne tradisjoner, men det er _ikke_ lov å "tvinge" barn til å utføre religiøse handlinger, som bordbønn faktisk er...

Skrevet

Man kan da feire høytider UTEN å dra inn borbønn og relgiøse vers. Du er tåpelig....

Skrevet

hehe. Jeg feirer jul fordi at da kommer nissen. Trenger vel ikke gjøre en julefeiring vanskeligere enn den er. Og skulle det komme til at ungene fikk en input om gud og jesus så tåler jeg det og. Må være klin gæærn, jeg. Saturnaliafest? Flire.

Skrevet

Prækes.

Dobbeltmoral kaller vi slike som deg.

Æsj

Skrevet

Send en mail til leder hvor du skriver at du ikke aksepterer det. De har ikke lov, ikke sikkert han/hun vet det en gang. Holder med at de har en fanatiker ansatt på avd. som dessverre ikke vet bedre...

Skrevet

Av ren nysgjerrighet, i hvilken by/tettsted bor du? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...