Gå til innhold

Dere som lager grøt selv - hva med jern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er snart 6 mndr og skal begynne med grøt. Lurte litt på å lage selv, f.eks av maismel. Men "ferdig-grøtene" er jo tilsatt jern, og de trenger vel dette fra ca 6 mndr. Fins det jerndråper man kan tilsette, og isåfall i hvilken mengde?? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt dytt. Lurer også på om det er best å lage selv, eller om økologisk usukret grøt i butikken kanskje er like bra?

Skrevet

De oppskriftene jeg har sett er det ikke tilsatt jern. Men alle bruker kornsorter som er jernrike feks hvare og hirse. I tillegg bør man gi frukt med c-vitaminer for å hjelpe opptak av jern. Men kan ikke si jeg er ekspert på området, lager ikke så mye siden mini bare vil ha ferdig grøt fra nestle og småfolk.

Men er visst flere som lager selv, så hadde vært interessant å høre hvordan de gjør det!

Skrevet

Jeg lager grøten selv:-) Kjøper maismel på helsekost og det tar kun3 minutter å koke. Også blander jeg inn mme til slutt. Nesten like raskt som kjøpe-grøt.

Jern får babyen igjennom mormelken han drikker. Så lenge man ammer så får babyen nok jern gjennom morsmelken frem til 6 mnd.

Etter dette kan man lage grøt på jernberiket sammalt mel som selges i butikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...