Gå til innhold

Hvem sine gener bestemmer om det kan bli tvillinger?

LiLu:)

Anbefalte innlegg

Jeg er litt "redd" for at jeg kommer til å få tvillinger.

Min farmor er tvilling (toegget).

Samboers far er også tvilling (enegget).

Vet dere hvordan det er arvelig?

Og til dere som har fått tvillinger, hvordan var svangerskapet?

Om jeg skulle bli gravid med tvillinger hadde jeg nok sett veldig merkelig ut, er veeeldig tynn.

Fortsetter under...

Etter som jeg har forstått så er toeggede tvillinger kun arveligt på kvinnens side. Jeg fikk fortalt at det var pga kvinnens evne til å slippe to egg i eggløsningen og ikke bare ett. Og dette kunne følges i arv,men ofte var det flere hopp i mellom generasjonene. Eneggede tvillinger er rent tilfeldigt,det kan komme uten noen tvillinger i familien,det skjedde meg meg.. Jeg har ingen tvillinger i min familie på hverken mor eller fars side så langt bak vi kan ane,og samme gjelder min samboer. Vi var bare heldige:)

Men jeg har ikke noe fasitsvar,dette var det jeg fikk fortalt ivertfall..

Tanta mi er legesekretær og hun spurte doktorene om det var arvelig fra mor eller fars siden,og de sa at det var arvelig fra begge sidene. Det med å slippe 2 egg er jo logisk at kommer fra jenta, men eneggende kommer fra begge sider.. Vi lurte veldig på dette,siden vi ikke har noen tvillinger i slekta.Men fant ut til slutt at det er tvillinger i slekta til mannen min, men ganske langt ute.

Eneggede tvillinger er ikke arvelig. Det skyldes at et allerede befruktet egg deler seg en ekstra gang, slik at det blir to barn, og det er rent tilfeldig fra naturens side når og at det skjer.

Toeggede er arvelig, som begge før meg har påpekt. Både mor og far kan bære genene for toeggede, men det er nødvendigvis hos mor det slår ut, da to-eggede tvillinger skyldes at to egg blir sluppet og befruktet i samme syklus. Forøvrig øker også sjansen for at mor slipper mer enn ett egg jo eldre hun blir, derfor er det økt sjanse for tvillinger jo høyere alder mor har.

Fenomenet med to egg som blir befruktet, åpner jo for noen skjeldne med helt mulige situasjoner. F.eks er ikke babyene nødvendigvis befruktet fra samme samleie, så de har ikke samme termindato, og de kan ha forskjellige fedre...

Hos oss var det ikke så stort sjokk at det var tvillinger, da mamma er to-egget tvilling så jeg alltid har visst at jeg var arvelig belastet for det.

Mi farmor var tvilling...og eg fekk tvillingar...men : farmor hadde 6 barn,og av barnebarna er det 9 jenter...og eg er den einaste som har fått tvillingar foreløbig...så du treng ikkje å være så "redd" for å ha arva det genet...forresten er det ikkje noko å vere redd for å få tvillingar...det er heilt SUPERT!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...