Gå til innhold

Hva heter de "jakthundene" som er hvite og brune med litt brune prikke og sånn.. hehe..ikke så god på raser, jeg..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Hva jakter hunden på da? Fugler eller andre dyr? Og hvor stor er hunden?

Skrevet

Trodde også det var setter av noe slag - irsk?

Annonse

Skrevet

harehund eller pointer, kanskje?

I min familie har vi hatt harabikkjer i mange generasjoner.

Skrevet

Der var den jeg tenkte på :o) Og den kalles fuglehund også i løpet av teksten ser jeg... Har "kjent" et par - utrolig søte og vennlige :o) Syns jeg har hørt noen si om dem at de er glimrende jaktbikkjer men ikke gode vaktbikkjer ;o)

Skrevet

Engelsk setteren finner i flere forskjellige farger. Hvit/sort, hvit/rød, tricolor...

Men felles for dem er den karakteristiske prikkete pelsen.

Det er en fuglehundrase, brukt hovedsakelig til rypejakt.

Vimsete, glade og vennlige hunder. Glad i både folk og dyr.

Og så nydelige da:)

Skrevet

Engelsk setter er en stående fuglehund, og brukes til fuglejakt - ryper i fjellterreng, men også skogsfugl (samt rapphøns og fasan på lavland i de land der man har disse). Dere kan lese om Engelsk setter på norsk engelsksetterklubb sin side www.nesk.no. Setterrasende er "stående" fordi de tar stand (stopper opp og fryser til) når de lukter fugl. De andre setterrasene er Irsk setter og Gordon setter, i tillegg finner du pointer, breton og Vorsteh som andre valige raser stående fuglehund. Vi har selv fuglehunder som brukes aktivt på jakt. Gjør dere selv (og fuglehundrasene) en tjeneste - ikke anskaff en setter om dere ikke skal jakte. Dette er raser som bevisst avles for å bli gode jakthunder, med egenskaper som ikke er nødvendige for folk som ikke jakter. Innkalling, kontakt med eier utendørs etc kan være en lagt større utfordring med disse rasene enn andre raser med mye mer kontakt med eierne sine, og de krever enormt med mosjon og aktivisering. Men, det er fantastiske hunder å ha i hus når de er godt dresserte og ligger på rett aktivitetsnivå :-)

Skrevet

Blir litt lei meg når jeg hører folk si det som "åpoiuy" skriver her...

"Gjør dere selv (og fuglehundrasene) en tjeneste - ikke anskaff en setter om dere ikke skal jakte."

Selv om jeg er vant til at det er meningen til de fleste jegere...

Jeg har en GS tispe på 1,5 år. Det er ikke det at jeg ikke vil at hun skal få jakte, men jeg er ingen jeger og ikke min samboer heller.

Likevel valgte jeg å skaffe meg en setter, fordi jeg kjenner mange, og av alle hunderaser jeg vet om, så er det gemyttet til setterne jeg liker best. De er glade og vennlige, og viser så og si aldri tegn til agressjon.

Da jeg skaffet meg GS var jeg klar over at det kunne bli vanskelig å dressere henne, for som "åpoiuy" skriver, så kan innkalling være en utfordring med setter.

Men jeg har en hund som går løs stort sett hele tiden, hun snur på en 5-øring når jeg kaller henne igjen, og vi har en fantastisk kontakt når vi trener.

Vi koser oss med lange turer i skog og mark, og selv om hun ikke får jakte, så virker hun glad og fornøyd med livet.

Og personlig tror jeg hun har det langt bedre enn mange jakthunder!

For jeg vet at mange jegere bruker hunden sin kun i jaktsesongen, og at den står i hundegård resten av året.

Jeg sier ikke at du gjør det "åpoiuy", og heller ikke at alle gjør det, men noen...

Jeg har kjøpt en GS som jeg ikke jakter med, men jeg har det bra og hun har det bra, og jeg føler at jeg gjorde både meg selv og henne en stor tjeneste når jeg tok valget om at akkurat hun skulle bli min hund! :)

Jeg ønsker ikke å lage noen diskusjon om dette her, ville bare nevne at jeg syns det er litt urettferdig at jegere alltid dømmer de som har jakthund uten å jakte med den...

Skrevet

Vorster eller Pointer!

Vi har en av hver, flotte jakthunder og familiehunder!

Skrevet

Hei Mamma til Olivia!

Ikke meningen å gjøre noen lei seg ;-)

Som du ser så skriver jeg "dere selv (og fuglehundrasene)". Det er bevisst at det ikke står hunden :-) Jeg tviler ikke på at enkeltindividene av fuglehunder som bor hos ikke-jaktene familier i mange tilfeller har det laaaangt bedre enn endel hunder som bor hos jegere... Man må ikke felle fugl for at en fuglehund skal være lykkelig - så lenge de får den aktivisering fysisk og psykisk som de behøver - og det gjør sikkert din hund :-)

Men for veldig mange første gangs hundeeiere er det å be om trøbbel - har ikke tall på hvor mange ganger vi har hatt med oss både tre og fire fuglehunder når vi går til parkeringsplassen i skogen (og vi har bare to ;-)), fordi folk ikke har kontroll på dyret sitt.

Og for fuglehundRASENE er det et problem når det avles på de hundene som ikke benyttes som jakthunder - fordi rasenes jaktegenskaper da vannes ut. Det legges enormt med arbeid i avlsarbeidet på disse rasene for å bevare å forbedre de jaktlige egenskapene. Dette arbeidet forringes når det avles på hunder som kanskje ikke engang tar stand - og det er det dessverre mange som gjør bare fordi hunden deres er søt eller ett eller annet annet argument.

For hver enkelt hund derimot, kan livet sikkert være like godt uavhengig av om man bor hos aktive jegere eller ikke. Så da er vi kanskje enige allikevel? ;-)))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...