Gå til innhold

14 mnd; Må bytte BILSETE. Hva anbefaler dere av bakovervendte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vanvittig dyrt..Men vil jo sef ha det beste til rimeligst mulig penge..

Jenta mi er 14 mnd og veier ca 10 kg. Begynner å bli litt lite det maxi cosi setet 0-13 kg vi bruker nå. Er forresten veldig fornøyd med det vi har brukt til nå..

Noen erfaringer?

Lenna

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Akta Graco Cosmic (0-18 kg bakovervendt i baksetet, 0-25 kg bakovervendt i forstetet), samt HTS BeSafe Izi Combi (bakovervendt 0-18 kg). Har også et Britax MultiTech (bakovervendt 0-25 kg) som "reisesete". Jeg synes alle er gode seter. Noen erfaringer:

Graco'n: Tar stor plass, særlig når setet må tippes ut over setekanten når barnet passerer 11 kg. Produsenten påstår at man ikke trenger å gjøre dette med de nye modellene av setet (mitt er 2.5 år gammelt), men da de samtidig ikke klarer å sannsynliggjøre at den gamle feilen som gjorde at setet kunne løsne dersom det stod oppå setet så vet jeg ikke om jeg ville stolt på denne monteringen... OK brukervennlighet, litt klønete å stramme selene, relativt lett å montere og flytte fra bil til bil. Barnet sitter høyt og får god oversikt ut av vinduet. OK fornøyd, men ville nok ikke kjøpt det igjen. Dette pga at setet er veldig kort i ryggen, og min lange treåring på ca 1 m holder på å vokse ut av det i lengden 9 kg før hun passerer vektgrensen.

HTS'en: Tar også stor plass. Klønete å montere og veldig tungt og klumpete å bære på (er en grunn til at vi har et reisesete til å ta med oss på f.eks. fly...). Lett å stramme selene rundt barnet, snuppa mi sitter godt og har god oversikt ut av vinduet. Kan bli bratt i noen biler. Godt fornøyd med setet, så lenge det kan stå fastmontert i én bil.

Britax MultiTech: Lett å ta med seg og montere i bil. Barnet sitter lavt, men ser ikke ut til å plages med det. Er et sete som er langt i ryggen og kan brukes lenge bakovervendt. Godt fornøyd med dette også, selv om jeg har brukt det mindre enn de andre to (som står fastmontert). Litt kort støtteben og vil ta dermed ta stoooor plass i enkelte biler (bl.a. Opel Zafira, som ellers er regnet som en stor bil).

Det viktigste er uansett at du velger et bakovervendt, godkjent sete, og at du prøver det i bilen deres før du kjøper det. Mange seter som passer veldig bra i noen biler er håpløse i andre.

Anbefaler deg også å sjekke ut bilsikringsdebatten på Nybaktmamma.com, samt sikringavbarnibil.blogspot.com. Masse nyttig informasjon og lenker der! :o)

Skrevet

Vi har et Besafe izi 9-18 kg. Det kan kun stå bakovervendt og tar en del plass men det kan vippes slik at hun ikke trenger å henge med hodet framover når hun sover, derfor liker jeg det godt. Ellers har vi et Brio sete i en mindre bil vi har men det har vi forovervent, det kan ikke vippes så det er kun i bruk til og fra barnehagen/butikken. Begge er fine, men Besafe er etter min mening best.

Skrevet

Vi har Britax Hi-Way og det er veldig nett sete. Vi hadde f.eks ikke fått plass til Besafe Izi i vår bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...