Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å begynne å lese for babyn min etterhvert, husker at foreldrene mine leste masse for meg, og tror det er derfor jeg selv elsker å lese!

Når passer det å begynne? Han er nå 2 mnd gammel.

Og til dere som leser for barna deres, gjør dere det bare når de skal legge seg? Eller ellers på dagen også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser for gutten min som er 3,5 mnd. Han er ikke en type som liker å være rolig på fanget, så kjeg legger meg heller sammen med han på lekematta. Leser sånne små bøker med rim og med ansikter, da kan han se på bildene mens jeg leser.

Har prøvd å lese litt lange tekster, men da blir han fort urolig.

Anbefaler å være med i en bokklubb for da får du bøker som er tilpasset barnets alder:)

Skrevet

Man kan begynne så tidlig man vil, men man vil jo merke at barnet blir mer og mer interessert etterhvert som det forstår og kjenner igjen ting.

Vi begynte så smått å lese for snuppa da hun var 2-3 mnd gammel. Skjønt lese og lese....det var mer en slags enkel gjennomgang av babybøker vil jeg si, og hun gjorde ikke mye annet enn å prøve å rive i dem til hun ble 8-9 mnd. Nå er hun 11 mnd og eeeelsker bøkene sine. Kan gjerne sitte alene og "lese" i dem også.

Vi gjør litt forskjellig ettersom. Noen ganger leser vi teksten i boka som den er. Andre ganger bare blar vi litt på måfå i boka og sier f.eks "kan di peke på halen til grisen" eller "hva sier kua" etc.

Det er viktig å huske på at en så liten kropp ikke har all verdens ro og tålmodighet. Man kan ikke regne med å få lest ferdig boka bestandig og noen ganger er det bare feil tidspunkt å lese og man får legge bort boka og prøve en annen gang.

Jeg tror det er lurt å ikke ha for mange, kanskje bare 3 bøker i starten og lese dem ofte. Barn liker repetisjoner og ting de gjenkjenner. Har noen av dere fått den lille boka SE! fra GoBoken? Den med babyansikter i og plass til å lime inn bilde av sin egen baby bakerst? Min jente eeeelsker denne boka og vil gjerne lese den 25 ganger daglig. Det var den første boka som interesserte henne og hun er alltid like lykkelig når hun finner sitt eget bilde bakerst.

Når barna blir litt større er kanskje det å lese på senga før de skal sove en fin tid. Akkurat nå er ikke det et bra lesetidspunkt for min jente i allefall. Hun er for trøtt og virrete når hun skal legge seg og dessuten sover hun i sprinkelseng, så det er vanskelig å lese "på senga". Men når som helst på dagen og særlig når hun trenger en rolig aktivitet etter å ha herjet litt er det supert med en lesestund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...