Ildfluå Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Har en gutt på 6 mnd, og går jo da hjemme med ham. Det slo meg her en dag at jeg kanskje må snakke litt mer, jeg tenker da på språkopplæring. Jeg er ganske rolig, det blir i grunnen ikke så mye jeg sier. Komme opp, ny bleie, lalle... disse vanlige tingene da, men ellers så jabber jeg ikke så mye. Bør jeg det? Synger litt i ny og ne.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg har faktisk lest at det å prate med babyen har positiv effekt på dens intellekt og språkutvikling. Husker ikke hvor, men tok et kjapt søk på nettet og fant dette: http://www.associatedcontent.com/article/36341/how_to_stimulate_your_infants_intellectual.html?cat=52 Les spesielt andre avsnittet.
Fruen i huset Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Jeg prater som om jeg skulle pratet med en voksen ... litt mer gjentagende setninger og ord, kanskje, men jeg sier ting som: "nå må du gape, så skal du få litt tran! du liker tran du? åå, elsker det jo, så flink gutt" ;-)
VirreVirre Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Jeg prøver å snakke mye, det er viktig for språkutviklingen deres. Snakker i hele setninger, ikke sånne "babysetninger". Når de blir større og begynner å snakke litt selv er det smart å bekrefte det de sier, men med hele setninger. Ikke irettesettelse, men positiv bekreftelse. Jeg er kanskje ikke den flinkeste til å bable med henne, men leser en del bøker som supplement. Har gjort det siden hun var nyfødt. Lesing av bøker virker også positivt på språkutviklingen. Hun er 7 mnd og elsker å bli lest for. Blir helt rolig, og pludrer og ler av bildene.
Mollybegolly Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Som å høre meg selv med førstemann - snakket masse med henne inne i meg, men ikke så ofte høyt. Til gjengjeld gjorde besteforeldrene hennes det og etterhvert kom jeg i gang også. I tillegg spurte helsesøster om dette hver gang, og det hjalp litt. Følte meg ganske fjollete i begynnelsen, men det gikk over. Nå med andremann snakker jeg hele tiden, er jo inne i det nå :-)
Blå + en i magen Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Snakker mye ja, forteller han alt jeg gjør hele tiden:)
MillyMollyMandy Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Jeg er nok ikke den flinkeste til å snakke med henne, men pappaen er kjempeflink!! Jeg prøver å synge for henne, evt. sette på CD med snakking, som kardemommeby eller hakkebakkeskogen... Hun er 3 mnd. Men lese for henne var ikke dumt - da slipper jeg å "finne på" noe å si
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Hei:) Jeg må innrømme at jeg ikke sier så mye... Jeg snakker jo, og sier som regel, skal vi skifte bleie kanskje, og er du så sulten.. osv... Oi den bleia var full!! hehe.. Men da skal jeg og prøve å lese en bok:) Men jeg har ikke synget noe... Jeg er ikke no sangfugl heller, men synger til radioen og sånn da:) Det kommer vel med tida eller? Får sette på litt musikk imens.. Svigermor sang for ho her en dag, og ho fortalte at ho hadde blitt så stille og bare tittet:)
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Hei, Ja.. snakker ganske mye til henne! Forteller om alt vi gjør .. hva vi skal gjøre den dagen/uken osv.. Synger, forteller eventyr og leser korte historier. Hun er 3,5mnd idag :=)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Snakker også ganske mye, synger masse. Han elsker musikk og å bli sunget for. Faren er stor musikk elsker og når han setter på musikk og øreklokker på gullet blir han heeelt rolig.:-) Musikkvideoer på tv er også noe han liker godt. (perfekt når vi skal spise middag etc og han er litt umulius:-)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Skravler hele tiden, om mer eller mindre meningsfylte ting. Alt fra bleieinnhold til lange forklaringer om hva som skjer på tv Og så leser vi litt, og synger en god del
anonymus 2 små Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Noen som har noen tips om hvordan jeg skal få lest litt til gutten min? Han er en veldig aktiv og krevende gutt på 8 mnd. Så fort jeg har en bok i hendene så skal han ha den og tygge på den. Prøver og prøver, men får han ikke boken så blir han illsint og begynner å hyle..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå