Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Lillegutt på 14 mnd spiser så lite for tiden, tror han er litt matlei. Har altid vært glad i melk og grøt, eter hvert brødskive og litt middag, og frukt. Nå vil han nesten ikke ha noe, trorkanskje han er litt matlei - og ag jeg har vært litt dum og gitt ham boller og rosiner på tur, tror han har fått smaken på det... Sluttet med sånne tilbud for en stund nå. Prøver å stimulere ham til å spise selv, han syntes det va stas en stund, men nå sier han bare "nei" og rister på hodet og skyver maten bort el kaster den på gulvet - da tar jeg det bort og viser ham at sånn gjør vi ikke. Så venter jeg en stund før jeg tilbyr ham mat igjen. Han er pigg og glad, spiser jo litt når han blir sulten nok og drikker bra men det er liksom litt lite synes jeg. Beg i barnehagen for en uke siden, det har gått kjempefint men de sier også at han spiser litt lite. Kanskje bare normalt at det svinger litt i appetitten? Hva gjør dere og hva spiser deres 14 mnd barn - noen tips?
Puslepus Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Du, det er HELT normalt at han ikke spiser noe særlig når det skjer store endringer i livet. Og det å være i barnehagen hele dagen istedet for å være med mamma og pappa, kan vel sies å være litt av en endring :-) Gi ham en uke til, du, ikke stress med mat - han får i seg nok næring! Når han får "fordøyd" alle de nye inntrykkene, begynner han å spise igjen. Min jente på 18 mnd har alltid reagert på endringer med å spise lite en periode, men så kommer det seg raskt igjen, og da tør hun til og med å smake på nye ting :-) Hun er ei særdeles kresen lita jente, og jeg kjenner godt igjen "nei" etterfulgt av maten i gulvet. Du reagerer helt riktig, bare IKKE STRESS med maten, for da blir det fort en kamp mellom dere to om spisingen (og da blir det en vond sirkel som er vanskelig å snu...). Bare gi ham litt tid :-)
kulemagen Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Åååå - tusen takk for raske og beroligende svar begge to! Noen ganger trenger man bare sånne små bekreftelser på at alt er normalt og at man tenker noenlunde riktig. Godt å ha disse sidene da! Da fortsetter jeg å tilby ham mat uten å lage noen kamp ut av det, han er jo absolutt aktiv så er nok ingen fare nei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå