Gå til innhold

Ang. fruktbarhet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i månden er man mest fruktbar? Før eller etter mens..?

Noen som vet ca når deres små ble unnfanget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er fruktbar i dagene før og etter eggløsning.

Det vil si at dersom en har samleie i de to-tre dagene før, dagen for El og dagen etterpå, er sjansen nokså god. Når man ikke har eggløsning er det heller ikke mulig å bli gravid, fordi det da ikke er noe egg å befrukte. Dette er det som kalles "sikre uker". Disse sikre ukene er nokså usikre fordi de færreste vet eksakt når man har eggløsning.

I en 28-dagers syklus vil man normalt ha eggløsning ca den 14. dagen etter at forrige mens startet. (Man regner alltid fra den dagen mensen starter for den dagen er lett å tidfeste).

Så mellom 12 og 15 dager etter første dag i siste mens er man som oftest fruktbarn.

Dette forskyver seg noe dersom man har kortere eller lengre sykluser.

Jeg vet jo omtrent når mine små ble unnfanget (eller kan raskt finne det ut), for det er jo bare å regne seg bakover fra termindatoen ... 38 uker og 2 dager (de første to ukene av svangerskapet regnes jo bare med pga at man regner fra første dag med mensen).

Skrevet

Kom på en ting ...

Eggløsningen blir dermed midt imellom de to menstruasjonene om en har 28-dagers syklus.

For da starter man med mensen på dag 1, to uker senere (ca den 14. dagen) har man eggløsning, og to uker etter der igjen (den 28. dagen) får man mens igjen.

Skrevet

Da jeg ble gravid var det en uke siden mens ca..

Hvor stor er sjangsen for at jeg er gravid igjen nå da etter å ha hatt sex maks 1 uke før mens?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...