elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 31. august 2008 #1 Skrevet 31. august 2008 Noen andre som har det slik? Hva skyldes det? Er skikkelig vondt på sidene av venusberget på en måte. Før var det værst langt oppi lysken, nå har det liksom sunket litt. Av og til føles det ut som om ungene skal dette ut for det trykker sånn nedover. Er bare 17 uker på vei forresten.
Mayken Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Vil tro at det er pga bekkenet ditt. Jeg har mye vondt i lysken og jeg har begynnende bekkenløsning
elikatt -mamma til 4- Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Jeg har det også sånn, er 18 uker på vei. Jeg skal be om henvisning til fysioterapi neste gang jeg drar til legen. Jeg hadde det sånn forrige svangerskap også, og det ble ikke bedre utover for å si det sånn! Jeg er dårlig trent, og tenkte å prøve å få hjelp til å trene opp musklaturen i bekken-området, og håper det hjelper noe.
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 1. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2008 Aha.. Så det er bekkenet som er problemet. Takk damer! Har aldri hatt noen plager med bekkenet før, derfor jeg ikke forsto helt hva det kunne være. Er det noe jeg kan gjøres elv da som trening el.lig for å bedre dette? Hvis ikke regner jeg med at det bare blir værre etterhvert?
fikk3flottesønner Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Hei elize jeg er fysioterapeut. Dersom du får smerter i lyske/underliv når du står ¨på ett ben i 5-10 sekunder, er det tydelig tegn på ilio-sacrale eller pubis instabilitet. Det vil si bekkenløsning. Det er et resultat av hormonet relaxin som skilles ut når en er gravid. Synes det er synd du får slike plager alt så tidlig i svangerskapet, da smertene gjerne forverres ved at en legger på seg og blir tyngre i kroppen. Da blir det verre for et "løst" bekken og holde plass på alt. Det trenger ikke bli verre, jeg har hatt mange pasienter som det går både opp og ned med i løpet av svangerskapet. Har du plager med å gå korte avstande eller stå lenge av ganger høres du ut som en kandidat som bør få behandling, evt. sykemeldes dersom du har et "gående/stående" yrke. Så lenge du er gravid er det viktigst å holde deg i jevn aktivitet, uten at plagene blir verre. Arbeidet med å stabilisere, trene opp muskulaturen komme etter fødselen. Lykke til!
~Endorfina~ Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Har nøyaktig samme smerter selv (er 18 uker), og siden jeg hadde grusom bekkenløsning forrige graviditet, gruer meg fælt til den virkelig setter inn, for sannsynligvis blir den verre. Men du kan ta forholdsregler som bremser forverringen. Stopp for all del med det som får det til å gjøre vondt. Gå sakte, små skritt, ikke skyv ting med beina, legg noe glatt under rompa om natta osv. Få deg henvisning til fysioterapeut og trapp ned i jobb hvis det er en del ståing/gåing.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 kan prøve å forklare hvilken øvelse det er jeg gjør som har effekt på selve bekkenløsninga. hvis dere forstår hva jeg mener så kan den jo være til hjelp for dere også. hjelper helt knall mot smerter og ustabilitet i symfysen, og nedoverpress i underlivet. jeg ligger på rygg på gulvet på en treningsmatte med knærne opp. altså fotsålene dratt halvveis opp (som om man skulle ta sit ups). mannen min holder hendene mellom knærne mine, men han holder dem ikke helt i ro, han beveger LITT på dem slik at han skaper en ustabilitet. liksom håndflate mot håndflate, mens han holder fingrene sammen hele tiden, men han åpner og lukker selve håndflaten for å skape ustabilitet for meg. dette kan han gjøre i et middels tempo. åpne - lukke 2 ganger på 1 sekund kansje. dette tilpasser du etterhvert hva du føler er rett.Men bare små ,små bevegelser hvis ikke så stimulerer man feil område. jeg prøver da å klemme knærne sammen med et jevnt press, slik at han ikke får beveget hendene. når man er dårlig kjennes det ut som man ikke klarer å klemme i mot i det hele tatt, og det gjør vondt i lysken. men prøv, for dette stimulerer noe slik at det blir bedre noen timer etterpå. slik holder dere på i vel 30 sek. klem så hardt du kan. etterpå holder han en hånd på utsiden av hvert kne. da holder du knærne noe fra hverandre, helst nesten halvveis til gulvet, men om du ikke klarer så mye er det ok, ta det du klarer. er det bare 15 cm åpning så begynn med det. her skal du presse knærne fra hverandre med et jevnt press, mens han holder i mot. også her skal han gynge LITT med hendene slik at han skaper en ustabilitet for deg som du skal presse mot. viktig at han ikke slipper motpresset helt, da det blir å gjøre vondt for deg, men at han bare reduserer og øker motpresset. dette gjør dere også i vel 30 sek. til slutt gjentar dere den der han holder i mellom knærne i 30 sek til. du vil nå kjenne at du har såvidt litte granne mere kraft til å presse imot hendene hans. alle plassene skal du klemme imot så hardt du klarer. det er viktig at det gjøres i den rekkefølgen jeg skriver, og at en tar først på innsiden og så på utsiden, og deretter på innsiden igjen. de første gangene er det vanlig å bli støl rundt alle tre bekkenleddene + i hofteleddene. men dette går over. gjør denne øvelsen hver dag til du føler deg mere stabil, deretter kan det holde med annenhver dag. det er denne øvelsen kiropraktoren har lært meg å gjøre hjemme slik at jeg slipper komme til han hver gang jeg blir ustabil og slarkete igjen. og øvelsen gjør vondt der man er ustabil, men bare gå forsiktig fram så skal du se at det bli bedre. om du ikke klarer å ta i, så bare prøv å bevege knærne mot hendene uten å presse særlig. bedre blir det etter bare noen få ganger hvis du gir det litt tid. denne øvelsen tar kun 2 min hver dag, og den er grunnen til at jeg er uten krykker nå. før jeg begynte med dette klarte jeg ikke svingen fra stua til kjøkkenet en gang fordi jeg var totalt ustabil. jeg kunne knekke ihop midt på gulvet fordi føttene ikke bar meg. jeg har prøvd alt for bekkenet, fra krykker og hvile, til akupunktur, fotsoneterapi, psykomotorisk trening, fysioterapaut, homeøpati, masaisko, naprapat, osteopat.. ja you name it. men denne kiropraktoren som kunne akkurat dette var det som hjalp. bare spør hvis noe i forklaringen min var uklar. vil gjerne dere skal forstå slik at dette kan hjelpe dere også. men som sagt den hjelper bare mot selve bekkenløsningen, ikke mot låsninger og muskelspenninger. prøv denne hver dag, og etter 3 dager bør du allerede merke forskjell. men den MÅ gjøres hver dag i begynnelsen, ellers vil du ikke få så stor effekt av den. det gjør vondt i symfysen og lysken å klemme sammen, men det gjør ikke noe, det blir bedre etterpå. etter en uke bør du merke tydelig forskjell. jeg klarer meg ikke uten denne øvelsen, den har virket bedre mot bekkenløsning enn alt annet jeg har prøvd. hopper jeg over noen dager, så blir jeg værre igjen. Lykke til, håper du forsto min noe rotete forklaring.
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 1. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for gode tips! Disse øvelsen du beskriver minner meg litt om noen som jeg alltid har tatt på trening, men som jeg har droppa i det siste pga at det gjorde så vondt. Spes den der jeg presser innover. Da setter jeg bena i to søyler, skrur de litt ut, har på noen vekter og skal presse knærne mot hverandre. Etterpå tar jeg omvende, altså presser knære fra hverandre og utover. Dette gjør jeg mens jeg sitter. Ikke ligger osm du beskriver, men det høres jo ut som noenlunde samme øvelse. Så jeg skal bare fortsette selv om det gjør vondt, fordi det vil bli bedre etterpå? Da skal jeg jammen prøve videre, kanskje bare ikke med fullt så tunge vekter som før. Kanskje sant det som sies da 'at vondt skal vondt fordrives'
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 1. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2008 Tusen takk for svar!! Det gjør mest vondt når jeg reiser meg opp. Eller løfter bena høyt. Var ute og gikk tur igår og da gikk det helt greit. Trener endel styrketrening og, men har måttet gå ned litt på vektene når jeg gjør typiske øvelser for bena som knebøy osv da det begynte å gjøre vondt. Driver også med gravid yoga. Har også kjøpt meg MBT sko som gjør det mer behagelig å gå siden jeg går mye på jobb. Jobber som sykepleier på natt og har endel gåing/ståing og vandring opp trapper - da gjør det spes vondt. Men jeg ble alikevel litt klokere nå når jeg forstår at det kanskje er en begynnende bekkenløsning som har gitt meg disse smertene som jeg ikke ante hvor kom ifra.
~Endorfina~ Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Vær veldig forsiktig med disse øvelsene hvis de gjør vondt! Av egen erfaring gjorde vonde ting alt verre. Men er verdt å prøve, det skal jeg også. Symfysesmerter er den definitivt verste typen bekkenløsning. FIkk også vist noen øvelser av fysio der du står på hender og knær og krummer ryggen, helt opp og helt ned, sakte, gjentatte ganger. I samme stilling kan du vri høyrehofta helt til høyre og tilbake og så venstre side helt til venstre og tilbake. Myke bevegelser. Dette lindrer for noen timer...
Gjest Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 jeg kan ikke uttale meg om at det blir bedre hvis du gjør den øvelsen jeg nevnte i et apparat på treningsstudio. da vil øvelsen bli helt annerledes siden du må ta mere i med flere muskler, og siden presset er konstant. jeg har prøvd den, og den er ikke det samme, det kjenner du hvis du prøver å gjøre den slik jeg har beskrevet. poenget med den øvelsen jeg beskriver er å bruke kun lysken på en måte, ikke innsiden av låret. samt at du skal ikke ta i det du makter på en slik maskin, da vil fokuset bli en annen plass. det skal være små små bevelgelser som hjelperen din gjør med hendene, hele poenget er ustabilitetet du må jobbe mot, ikke hvor stor kraft du skal bruke på musklene. må du ta i med hele låret liksom, har du gjort øvelsen feil. så det beste er å få noen til å holde hendene i mellom slik jeg beskriver, og du skal jobbe bare med lysken, ikke med lårmusklene. du kjenner når du prøver om du jobber med lysken eller lårene. du skal kun kjenne det i området på sidene av venusberget og "dåsa", ikke på innsiden av lårene. dessuten så skal beina være samlet når du presser mot hendene hans på innsiden, det skal bare være plass til to flate håndflater mellom knærne dine. den øvelsen der du presser utover vil bli mere innvolvering av lårmusklene. og er det ikke antydning til bedring etter 3 dager, men heller blitt værre, så vil jeg anbefale deg å stoppe, for da er det ikke utført rett, eller at problemet ligger en annen plass hos deg. håper jeg tilføyde noe fornuftig nå til den rotete forklaringen min hehe:-))
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 3. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. september 2008 Jeg var hos legen idag, og han var skeptisk til om det var bekkenløsning jeg hadde, mente det var altfor tidlig. Fikk sykeml for 2 uker og på den sto det svangerskapsrelaterte plager el noe i den duren, siden jeg har problemer med å gå, løfte beina og på jobb er det jo mye gåing, tungt arbeide, ståing og opp og ned trapper. Hva gjør jeg nå da? Hadde trodd det var det jeg, og at jeg kanskje ville få en henvisning til fysio eller noe. Skal jeg bare se det an? Og håpe det forsvinner? Må det evt bli veldig mye verre før legen evt finner ut hva det er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå