Gå til innhold

Noen lærere her.....spm. angående lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har igjen ett fag (30 stp) for å være utdannet adjunkt. Jeg har fått et vikariat (50%) for en kort periode, men får lønn som ufaglært. Har vært inne og sett på lønnstabellen på utdanningsforbundet sin side. Der står kategoriene adjunkt, lærer, ufaglært, 3 årig høgskole...... Jeg mener at jeg kan ikke være ufaglært så lenge jeg har 3 årig høgskole (egentlig 4 årig, men mangler ett fag) så blir altså 3 1/2 år med høgskole. Hva med kategorien "lærer". Får lønnen 276000 kr. er ikke dette fryktelig lite i forhold til min utdanning?

Har fått et vikariat som ped.leder i en barnehage, og har fått tilbud om 320000 kr i årslønn. MÅ jo bare takke ja til tilbudet. Er jo bedre enn det jeg tjener som lærer nå pga mangel på en eksamen.

Noen som vet der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig det at du ikke får betalt mer enn ufaglært fram til du har bestått eksamen, så lenge vikariatene er korte. Ved lenger vikariater får man vanligvis bedre betalt.

3 årig høgskole er beregnet på vgs som ofte søker etter bachelorer, og da skal du ha lønn i den kategorien.

Skrevet

Det der må vel være feil, lektor´n?

Så sant det er et undervisningsfag og ikke den pedagogiske delen av utdanningen du mangler burde du få lønn som lærer. Er det derimot selve lærer-delen av utdanningen du mangler, stemmer det sikkert.

Og at vgs skulle være mer interessert i bachelorer enn grunnskolen er jo bare tøys. På vgs er det jo mer jo heller som gjelder mtp utdanning.

Skrevet

Allmennlærerutd. er 4-årig. Er du ferdig med bare 3 år av den har du ingen fullført høgskoleutd. i det hele tatt enda og det teller derfor ikke som 3-årig høgskoleutd.

Skrevet

Jeg har en kompis som ikke har gått på noen lærerskole. Kun 3 årig fullført bachelorgrad som siv.ing. Han har nå fått seg jobb på et privat gymnas her i byen. Underviser i matte og fysikk. Og fortalte at han i 100% stilling, med 20 uv timer i uka(?) hadde en årslønn på 440000. Og ikke skjønte hvorfor lærerne klaget på lønna. Han har 0 års ansinitet og har bare drevet endel dank før han begynte på skole og tok siving.

Skrevet

Jeg har ikke greie på det, men skulle tro du skulle få for 3-årig høyskole. Selv har jeg hovedfag (uten ped.) og hadde et vikariat i skolen. Begynte med lønn som treårig høgskole, men fikk etterhvert lønn som lærer :) Dette kommer kanskje litt an på kommunen du jobber i?

Skrevet

Vil gjerne høre flere erfaringer. Har ikke så lyst til å klage før jeg har satt meg litt inn i saken. Har som sagt lest utdanningsforbundets satser. men er ikke sikker på hvilken kategori jeg hører til under?

Skrevet

Kategorien lærer gjelder for dem som tok utdanning før det ble obligatorisk med 4-årig allmennlærerutdanning. Det ble for dyrt og vanskelig å forlange at de skulle ta et fjerde år, så da løste dem det ved at de skulle få lærerlønn. De som har tatt 4-årig utdanning skulle få adjunktlønn. Dersom du er utdannet etter reformen, kan du i teorien ikke få lærerlønn. Det ble bestemt for at alle skulle fullføre 4-årig utdanning og ikke hoppe av etter 3.

I praksis er det likevel en del rektorer som velger å gi lærerlønn eller evt. adjunktlønn til lærere som ikke har fullført hele lærerutdanningen. De setter da gjerne som krav at den skal fullføres innen en bestemt dato. Dette er mulig fordi vi har fått lokale forhandlinger, og da kan rektorene noen steder bestemme selv. Det jeg ville gjort var å sjekke med utdanningsforbundet på lokalt plan, altså laget i din kommune.

Skrevet

Og her tror jeg stikkordet er PRIVAT GYMNAS. Så han skjønte ikke at lærere klaget på lønna nei:)

Må jo også legge til for (tusende gang), at 20 undervisningstimer ikke akkurat er det samme som å jobbe 20 timer i uka. Timene skal planlegges, følges opp, prøver skal lages og rettes, årsplaner skal lages, you name it. Tror nok han skal få jobba parten sin:)

Skrevet

Tror du har få/ingen rettigheter. Men...jeg var selv i den situasjonen (hadde for mange vekttall, men feil "type" - 10+16 vekttall kunne i følge lærerskolen ikke regnes som 10+10 vekttall, må vite, derfor intet vitnemål).

Jeg skrev et brev til skole- og oppvekstsjefen, skrev hvilken utdanning jeg hadde, og bad om ei ny lønnsvurdering. Det resulterte i at jeg faktisk fikk den lærerlønna du refererer til.

Håper det ordner seg for deg, må være mye bedre å få deg enn helt ufaglærte (som ofte er alternativet, hvertfall enkelte steder) :-)

Skrevet

Jeg jobber på offentlig lønnskontor, og hos oss hadde du IKKE fått 3 årig høgskole.. I beste fall hadde du blitt registrert som "under relevant utdanning"

Kategorien lærer er de som er utdannet lærer før, da lærerutdanningen bare var 3-årig.

Kan hende det finnes ulike tolkninger rundtom, men slik er det ihvertfall hos oss =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...