Gå til innhold

Til dere som har prøvd flere ganger uten resultat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal snart i gang med gang nummer 2. var veldig åpen på jobben og med familien første gang. Nå føler jeg at det ble litt mye med alle tilbakemeldingen som kom når det ikke gikk den veien jeg ville..Mitt spørsmål

- Hva gjør dere for å verne om dere selv i denne tiden, for å ikke bli helt satt ut av alle velmenede råd osv...?

-hvordan klarer dere å la være å stresse i denne tiden...jeg jobber i barnehage og har to timer reise til riksen, som medfører mye fravær...har ikke ferie igjen, og er allerede i minus på avspassering som jeg måtte ta i tillegg til det jeg fikk godskrevet som legetime...

Synes det er mye stress rundt dette og føler at alt blir bare halvveis både på jobb og dette her ...gode råd mottas med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Skjønner godt hvordan du har det. Har selv hatt 2 negative IVF forsøk, akkurat ferdig med 2. forsøk nå. Jeg har vært 100% sykmeldt under begge forsøkene pga av at jeg har følt meg veldig sliten og stresset. Har ikke vært noe problem å få sykemelding fra legen min som er veldig forståelsesfull i forhold til hvor stor belastning dette er psykisk. Dette oppleves selvfølgelig forskjellig fra person til person, så jeg tror det er viktig å finne ut hva som funker best for akkurat deg. Kommer jo også an på hva slags jobb man har. Gradert sykemelding er jo også en mulighet, der du kanskje kan jobbe færre dager?

Jeg har vært åpen både i forhold til familie og jobb ved begge forsøkene, og synes det har funket bra for meg.

Hvis du føler deg veldig stresset anbefaler jeg deg å sjekke ut denne siden: www.natalhypnotherapy.co.uk. Her kan du kjøpe avslapningscd som er laget spesielt for de som skal gjennom IVF behandling. Jeg prøvde dette under mitt andre forsøk og synes det hjalp meg veldig.

Håper du finner en løsning som funker bra for deg:)

Ønsker deg masse lykke til:)

Skrevet

Skjønner du synes dette er vanskelig. Jeg driver for meg selv, og har derfor ikke hatt behov for sykemelding. Hadde jeg hatt en vanlig jobb, ville jeg sørget for det. Vi er alle forskjellige, men jeg tror vi har godt av ro rundt forsøkene. Det kommer jo veldig ann på hvordan jobb en har. Siden du jobber i barnehage, er jo det veldig krevende. Etter du har satt inn egg, skal du jo ikke løfte ol, så en barnehagejobb er jo ikke en lett kombinasjon. Jeg ville valgt å ta ut en sykemelding. Dette for å bedre din situasjon, og også for jobben sin del, da får de mulighet til å sette inn en vikar.

Jeg har vært veldig åpen om mine forsøk. I starten maste alle venner og spurte om det ikke var på tide med søsken snart....... "vi jobber med saken" fortalte jeg. Da kom det ikke så mange spørsmål. Når en vet at vi holder på med ivf, er det ikke alle som tør å spørre heller, så du sparer deg for mange spørsmål.

De gangene det har gått virkelig dårlig, har det vært godt å ha venner rundt seg som kan dra en opp fra "dritten" for å si det sånn. Ellers hadde jeg murt meg inne og ikke orket å gå ut..... Jeg fortalte det til moren til en i barnehagen til datteren min. Da forsøket ikke gikk sist, og jeg fikk beskjed om at hcg hadde gått ned, var jeg knust. Det var rett før hentetid. Var deilig å kunne sende en sms og spørre om hun kunne ta med mitt barn hjem da jeg bare satt og gråt.

Dessuten, når en forteller det til andre, får du høre utrolig mange historier om deres venninner som er i samme situasjon, og også kanskje andre du kjenner.

Åpenhet på jobben kan føre til mer forståelse. Når vi går på disse hormonene kan jo jo bli veldig hormonell...jeg ble ihvertfall. Så sikkert lettere med forståelse for en sykemelding istedenfor at de tror du "skulker"

Masse lykke ønskes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Tusen takk for svarene jenter. Kanskje rart å si her inne, men man kan føle noen ganger at man er helt alene om disse tankene. Da er det godt å høre at det har vært flere som har hatt akkurat disse problemene...Men kan jeg bare få spørre om det sto noe spesiellt på sykemeldingene deres siden dere ble sykemeldt utover de fire dagene som riksen ga dere... Jeg var sykemeldt en dag ekstra bare...og legen visste ikke helt hva han skulle skrive, så han satt sterkt forkjølet, siden han mente at de ikke var noe annet han kunne skrive...syntes det var litt rart at man ikke har noe man kan skrive med feks psyken pga at jeg var såå stresset at jeg ikke fikk sove ordentlig om natten engang...

Skrevet

Legen min skriver "generelle symptomer" på sykemeldinga han. Hvis ikke så vet jeg at noen har fått "depresjonsfølelse" på sykemeldinga, elller "sterke bivirkninger av medisiner".

Skrevet

På mine sykemeldinger har det på 1. forsøk stått: Infertilitet sekundær. Har også hatt Psykisk ubalanse generelt (tror det var det det het). Nå er min hoveddiagnose en sykdom (har ikke noe med IVF å gjøre) og Infertilitet sekundær som bidiagnose.

Skrevet

De dagene du må på riksen som du ikke får sykemelding der på har du krav på å få det som velferdspermisjon far jobben, dette fordi det går under kategorien "besøk hos spesialist" - du skal altså ikke trenge å ta minustimer på det! Sjekk permisjonsreglementet ditt. Ang. sykemelding så hvorfor i all verden kalle det forkjølelse??? Er vel bare å skrive det som det er det? Prøverørsbehandling? Rar lege...

Skrevet

Hei

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver, jobber selv i barnehage og var veldig åpen den første gangen. Siden man jobber så tett i barnehage ble det veldig mye spørsmål,velment men ble litt slitsomt. Til forsøk nummer to ville jeg ikke ha samme oppmerksomhet,jeg snakket med styreren om det og vi fant en god løsning synes jeg: Hun fortalte til personalet at jeg skulle ha forsøk igjen, men at jeg ikke ønsket å snakke om det hele tiden. Da visste folk hvorfor jeg kanskje hadde noen dårlige dager og kunne ta hensyn til meg, samtidig som at jeg ikke snakket om det hele dagen.

Skjønner også godt at du føler det blir mye styr i å kombinere jobb og forsøk, syns du kan sykmelde deg med god samvittighet jeg. Bedre for de på jobben også å ha en vikar som kan være der hele dagen enn at du skal stresse "livet av deg" for å rekke begge deler. Evt kan du jo sykmelde deg litt før du skal ha uttak også, da taper jo ikke jobben på det heller. Og du får tid til å ta det helt med ro.

Som en kollega av meg sa engang: Dette skal du bare holde på med en stund, jobbe kan du gjøre resten av livet ditt-tenk på deg selv:o)!!

Var veldig godt at noen sa til meg at det var helt greit at jeg tok hensyn til meg,og ikke trengte å tenke så mye på jobben.

Ang hva legen kan skrive så tror jeg det har stått hos meg; psykisk reaksjon i forhold til IVF behandling

Lykke til!

Skrevet

tenk at jeg skulle få så mange tilbakemeldinger på dette:) Veldig godt å høre at det er flere med samme problem som meg... og ikke minst at det går ann å ta en time out fra jobben i denne tiden som kommer. skal kvinne meg opp og snakke med legen min når tiden nærmer seg. faktisk litt uvant å skulle sette seg selv først for en stund(så rart som det høres ut) er som regel alltid jeg som er på jobb, når andre er syke, og som jobber over fordi jeg synes synd på de som blir sittende igjen med masse jobb, fordi andre er syke... det er faktisk veldig uvant å sette seg selv først...med god samvittighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...