Igang Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 Vi venter vårt andre barn 11. sept- 08 og har kontaktet det lokale barnevernet for å få utviklet sosialrapport. Jeg ser "ivf- mammaer" skriver dette: "Stebarnsadopsjon vil bli lettere, og mer eller mindre bli en formalitet når loven trer i kraft. Bufeat (de som behandler alle søknader) har allerede fått beskjed om at deres rolle i stebarnsadopsjoner skal falle helt bort, og sosialbesøk vil ikke bli gjennomført lenger." Er dette riktig? Er retningslinjene allerede blitt endret? Veldig greit og vite hva vi eksakt må igjennom denne gangen :-)
Deneb Skrevet 31. august 2008 #2 Skrevet 31. august 2008 Den nye loven trer ikke i kraft før neste år, så dere må nok igjennom papirmøllen. De nye reglene teller heller ikke for de som har vært i utlandet og brukt anonym donor. Vi kontaktet det lokale barnevernet sist gang vi fikk barn, og det gjorde Bufetat ganske sure. De ønsker at det tas kontakt direkte med dem, så er det visst deres oppgave å be barnevernet om å skrive en sosialrapport. Uansett, det lønner seg å starte nå. Dere får henlagt farskapssaken nå hvis dere møter opp på NAV og viser fram kvittering på at dere har vært til inseminasjon. Alle papierer kan også hentes inn nå, siden det er under tre mnd til barnet blir født. Lykke til!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 31. august 2008 #3 Skrevet 31. august 2008 Hei, Som Deneb skriver er ikke loven ferdig utarbeidet og trer i kraft tidligst til neste år. Så dere må gjennom hele adopsjonsprosessen. Et venninnepar av oss som også har termin snart, har vært i kontakt med det lokale Bufetat-kontoret (sørlandet), og der fikk de beskjed om at det ikke lenger er vanlig og utarbeide sosialrapport for alle. Dvs at de kun gjør det i spesielle tilfeller. Og etterhvert skulle det falle helt bort. Det er jo naturlig, siden den eneste forskjellen mellom noen av oss vil bli om vi velger å bruke anonym eller åpen donor.. Men de som velger anonym, må fremdeles gjennom stebarnsadopsjon.. Lykke til med baby på vei Håper det ordner seg greit for dere!
LykkeligSomMamma Skrevet 31. august 2008 #4 Skrevet 31. august 2008 Hei, er det noen som vet hvordan dette er i region sør-øst? Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette men har ennå ikke fått det klart for meg om det er et must til neste år at barnevernet kobles inn? Med det sprengte barnevernet i oslo blir det liksom litt pussig at de skal bruke ressurser på oss når er det er så mange andre som trenger det sårt. Hva er deres erfaringer? Den nye loven er ingen revolusjon spør du meg
Deneb Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Da vi holdt på med forrige stebarnsadopsjon (2007) så skrev barnevernet i Oslo en forenklet sosialrapport på oss. Hvordan de gjør dette varierer fra bydel til bydel. Vi har venner som har måttet gjennom at den mammaen som må stebarnadoptere har blitt veid for å se om hun er overvektig (siden det er et av punktene på skjemaet for adopsjon), samt at de har sjekket hennes økonomi etc. Forstår egentlig ikke poenget. Det er jo ikke akkurat slik at de skiller seg hvis hun veier ti kg. for mye eller tjener litt lite..?! Vår erfaring med barnevernet er bra. Vi bodde i bydel Gamle Oslo på den tiden, og der var de kjappe og effektive med sosialrapporten. Tror det kommer til å ta litt tid før det blir en felles prosedyre for hvordan dette egentlig skal utføres.
Kua&Kjæresten Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Hei! Jeg må bare svare på dette innlegget, selv om det er over ei uke siden det ble postet... Nå er dattera vår seks og en halv måned gammel, og vi har enda ikke fått innvilget stebarnsadopsjon. Det er ikke noe galt med oss - vi har bare uheldige i forhold til mange andre. Jeg visste egentlig ikke hvor mye det plaget meg før dama fra Barnevernet satt i sofaen vår og jeg begynte å grine. Jeg føler meg tråkket på, prøvd, veid, avfeid som mor. Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne søke om henleggelse av farsskapet før barnet var tre uker. På dagen tre uker etter fødsel troppet vi opp på NAV. Det skulle være fort gjort, sa de. Men noen bekreftelse kom ikke. Etter ei uke ringte jeg. "Vis litt tålmodighet, da." Etter ei uke til og nok en telefon, fikk jeg vite at henleggelsen hadde blitt ordnet umiddelbart, men at de hadde glemt å sende bekreftelse. Så tok det vel omlag enda ei uke før det kom et brev. En utskrift, uten noe stempel eller underskrift. Ny telefon. "Hvis bufetat har problemer med utskriften, ringer de til oss, vet du", svarte NAV-damen. Ha! Så ble papirene levert. Kjæresten møtte personlig opp og ba bufetat om å hoste opp et menneske som kunne se gjennom papirene og forsikre om at alt var som det skulle. Det ble gjort, og Kjæresten fikk beskjed om at de "bare skulle stemple søknaden og sende den til Barnevernet" og at det "bare tok et par dager". Ha! igjen. Omsider fikk vi begge hvert vårt brev om at søknaden var ufullstendig. NAVs utskrift var ikke gyldig (selv om det ikke står noe sted at akkurat heleggelsen må være originalpapir) og dessuten var ikke vandelsattesten uttømmende (Politiet hadde satt stempelet med ordet "uttømmende" i feil rubrikk!!!) Jeg skrev et rasende brev, og dagen etter ringte det en seksjonssjef og sa unnskyld. Så gikk hele sommeren. Og enda litt til. Onsdag er det tre uker siden (den veldig hyggelige) damen fra Barnevernet var her. Hun var søt og unnskyldte seg og det var helt i orden at jeg begynte å grine. Men hun lovet det skulle ta maks to uker for henne å skrive rapporten, og jeg skulle få den (hennes forslag) på epost før hun sendte den til bufetat. Nå må jeg purre - igjen. Og så skal bufetat "bare" stemple søknaden. Det kan selvsagt ta et par dager, men det er slett ikke sikkert. Kanskje har vi adopsjonen ferdig innen barnet er sju måneder, men kanskje ikke. Det virker som om det er utrolig stor forskjell i folks opplevelser. Det kommer selvsagt an på hvor tålmodige folk er, hvem de møter og rett og slett hvor heldige de er i prosessen. Det er fullstendig galskap at det er variasjoner mellom at folk veies til at det ikke trengs skrives noen rapport i det hele tatt! Jeg kommer til å klage på hele greia når alt er ferdig banka gjennom og dødsangsten min (for at dattera mi skal ende opp hos sine besteforeldre hvis jeg dør) har lagt seg ... "Alle" sier at det "bare er en formalitet". Formalitet my ass! Prøv å ta "den naturlige retten" enhver mann har til "sitt" barn bort fra ham, og kall det en "formalitet"! Da blir det krig, da! Jeg ønsker å være positiv på alles vegne, men jeg håper også at alle som føler seg dårlig behandlet sier ifra om det. Egentlig burde vi jo klage alle sammen hele tiden bare fordi loven er slik den er med hensyn til stebarnsadopsjon av egne barn. Har vi kvittering på kjøpt sæd, burde det jammen holde!!! Neste gang skal jeg være mindre hyggelig. Neste unge skal også unnfanges med anonym sæd fra StorkKlinik og jeg skal ... brøle hele veien til bufetat, he, he
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå