Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har ett hus...og min kommende mann har ett hus...som vi har hatt før vi møttes...og vi gifter oss...vil det automatisk bli "særeie",eller må vi lage egen kontrakt om det? Sånn at hvis han faller fra,så må ikke jeg selge MITT hus for å betale ut arv til hans særkullsbarn? Eller hvordan er dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138577095-ekteskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok ikke fullt så enkelt som de andre anonyme her vil ha det til;)

Har man særeie gjennom bla ektepakt tar man med seg ut det man eier, både gjenstander og verdier.

Ellers er hovedregelen felleseie. Da skal ektefellenes samlede formuer deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld (felleseie). Er ektefellene sammen ansvarlig for gjeld, kan hver gjøre fradrag for den delen som faller på ham eller henne etter forholdet mellom ektefellene.

Svært ofte er det nå aktuelt med skjevdeling, pga mange ekteskap ikke varer så mange år. I rettspraksis har det vel vist seg et skille på rundt 10-11 år, etter det blir det verre å skjevdele. Skjevdele=Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en part eide da de giftet seg eller senere har arvet eller fått i gave av andre enn ektefellen kan kreves holdt utenfor delingen.

Vil retten til å skjevdele føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien.

Merk at ved særeie tar man med seg gjenstander som man har særeie på, men ved skjevdeling er det _verdien_ man har rett til å skjevdele. Dette kan noen ganger ha betydning.

Vil du ha særeie må dere opprette ektepakt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138577095-ekteskap/#findComment-138616530
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...