Gå til innhold

pottetreningen blir ikke fulgt opp i barnehagen

Anbefalte innlegg

gutten min ble 3år nå i august. han har vært tørr hele sommeren. etter han begynte i barnehagen(har vært hos dagmamma) har han tisset seg ut hver eneste dag. han er tørr i helgene.

har prøvd og foreslå at de kanskje kan minne han på og gå på do i utetiden osv, men det ser ikke ut som om de ser problemet.

når jeg hentet han på fredag gikk han rundt klissvåt og kald, den ene tanten sa "vi kan kanskje begynne og spørre han om han må på do av og til.."

ja kanskje det!!!! det er jo det jeg har prøvd og si i en mnd nå!!

hva gjør jeg???? vil ikke bli sett på som den sure-vanskelige-mora heller..

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg i at de burde minne ham om å gå på do.

Men fatt mot! En treåring som går uten bleie vil ikke fortsette å tisse seg ut i bhg. Det har vart noen uker nå, og vil helt sikkert ikke vare så mye lenger.

Da jeg så overskriften, trodde jeg det dreide seg om noe som hadde vært mye værre: Dersom bhg hadde satt bleie på ham for å ungå søl, DA kunne han risikert å ikke bli tørr på lange tider.

frykter at det skal gå ut over mestringsfølelsen hans. ..

personalet i bhg sa til en annen mor at de ikke hadde kapasitet til og følge opp pottetrening i bhg. kan de bare si det?

hvordan skal vi klare å få barna våre tørr uten hjelp fra de som passer på de store deler av døgnet???

Det kan de selvsagt IKKE si. En barnehage må følge opp pottetrening, i hvertfall når barna har blitt så store at de er innen for "pottetreningsnormalen". En ting at de kanskje ikke kan følge opp pottetrening hos barn som er under ett år, men en treåring? Det er bare hårreisende.

Denne treåringen er vel på storebarnsavdeling (18 barn og tre voksne som jobber skift).

Kanskje kritikken for manglende pottetrening heller bør rettes mot dagmamma og mor, som ikke har gjort ham selvmestrende før han ble tre år? Jeg vil si at han har vært innenfor "pottetrengingsalder" ganske lenge før han begynte i bhg som treåring.

grusomme tid for en påstand!! det jeg har lært gjennom helsestasjonen og blad\bøker er at det er vanlig og slutte med bleier den sommeren de fyller 3år. siden dette er mitt første barn er jeg jo ikke verdensmester men følger råd og veiledning og min egen magefølelse.

jeg mener jeg har gjort min del av jobben, vi sluttet i samarbeid med dagmammaen i juni og det har gått kjempebra. han har vært tørr til han begynte i barnehagen i august med untak av 2-3 uhell, og det må man jo nesten regne med.

jeg tror at grunnen til at det har skjært seg i barnehagen er at han ikke er 100%trygg på de voksne der enda og syns kanskje det er vanskelig og be de om hjelp. er det virkelig for mye forlangt at personalet må følge opp barna litt individuelt? er det ikke gale hvis det er så mange barn pr voksen at de ikke har tid til det enkelte barn? på "vår" avd er det 29 barn og 5 voksne (og ei dame som bare jobber der to dager i uken)

Annonse

Herlighet, anonym 18.22.

Jeg tror det er du som ikke er helt på nett her. Det er klart man kan tvinge noen barn til å slutte tidligere enn 3 år, og mange er klare før.

Men de fleste barn er faktisk klare et sted mellom 2,5 og 3,5 år. Og på en storbarnsavdeling er en 3-åring en av de minste. Dermed bør man kunne forvente litt ekstra service, SÆRLIG når han er helt ny i barnehagen.

Jeg blir matt av så uvitende mennesker.

Hei vi har også samme problemet i vår barnehage! Han var tørr de to ukene vi hadde ferie og når han begynte i barnehagen fikk han på bleie igjen og de satt han på do før bleieskift. Kan de virkelig bare sette på han bleie og forvente at en gutt på 3 skal holde seg hele dagen og kun gå på do en gang på komando??? Det er helt sykt. Han var så stolt over å gå uten bleie og han vil nesten ikke gå på do lenger nå :( Jeg blir helt oppgitt av dette. Det erjo en viktig del av alle barns oppvekst og jeg synes virkelig at barnehagene bør kunne ta seg av dette. Men vi har nesten gitt opp nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...